"סגר לילי לא יעזור הרבה. צעד מגוחך לאור התחלואה הנוראית שקיימת": פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, התייחסה היום (ב') באולפן ynet להחלטת הממשלה להטיל סגר לילי על 40 ערים אדומות, בצל התחלואה הגוברת בקורונה בישראל.
"אני כמובן נגד ההחלטה", אמרה בריאיון. "זה לא מספיק. התחלואה מטאורית, מספר החולים הקשים הולך ועולה, הטיפולים הנמרצים תפוסים בידי חולי קורונה. אנחנו מאוד קרובים למלא את מערכת בתי החולים לחלוטין. יש כל כך הרבה חולים שנדבקו, שבבת אחת יכולים להגיע מספר רציני של חולים שיציפו ביום אחד את בתי החולים. שום מודל לא יכול לנבא את המספרים האלה".
"זה מאוד מכעיס כשעושים פוליטיזציה של מערכת הבריאות. לא יכול להיות שכל תנועה במדינה יכולה לעשות מה שבא לה. יש כאן כאוס. אם מערכת הבריאות מחליטה משהו, זהו זה - אי אפשר פשוט להתקפל. הלחצים הם בלתי אפשריים, אבל צריכה להיות מנהיגות שאומרת מה עושים ולא משנה מה יגידו החרדים, החילונים או המפגינים".
לדבריה של פרופ' רהב, החשש מקריסת בתי החולים כבד מתמיד. "הכלכלה קשורה לבריאות, וכשאין בריאות אין כלכלה. בהחלט מפחיד שמערכת בתי החולים ומערכת הבריאות תקרוס. אני מאוד חרדה גם לעייפות והשחיקה של הצוותים. אנחנו כבר כחצי שנה עובדים יום ולילה עם המגפה הזאת".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
"זה כבר לא רק אנשים בני 80 ו-90": התגברות התחלואה בישראל
(צילום: AFP)
החשש הזה, היא אומרת, מגיע לאור העובדה שכבר שבועות שמחלת הקורונה אינה "מחלה של קשישים", אלא מתפשטת ופוגעת גם בצעירים. "זה כבר לא רק אנשים בני 80 ו-90. בקרב החולים שמאושפזים אצלנו עכשיו בטיפולים הנמרצים יש הרבה בני 50. הגיל הולך ויורד פשוט כי יש כל כך הרבה נדבקים.
"בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את התחלואה שמגיעה אחרי המחלה עצמה. למשל ערכו בדיקות MRI של הלב לאנשים שחלו בקורונה אבל לא הראו תסמינים, ובאחוז גדול מצאו פגיעה לבבית. לקורונה יש אפקטים קשים לאחר המחלה. אנחנו עדיין לא יודעים למפות איזה אחוז ואיזה מחלות, ואני בהחלט מודאגת מכך".
בתוך כך, עדכן אתמול משרד הבריאות כי 2,157 ישראלים וישראליות אובחנו אתמול (א') כחיוביים לקורונה. מהנתונים עולה עוד כי בישראל 26,776 חולים פעילים, 916 מהם מאושפזים בבתי חולים ברחבי הארץ. 449 מהחולים מאושפזים במצב קשה. מספר המונשמים עלה ל-136, קרוב מאוד לשיא שהיה ב-13 באפריל – 137 חולים שהיו מחוברים למכונות הנשמה. לשם השוואה, ב-1 בספטמבר היו בישראל – כך על פי נתוני משרד הבריאות – 115 מונשמים.