היריון בצל הקורונה: על רקע חששן של נשים הרות רבות מפני החיסון נגד הקורונה, נפתחה בימים האחרונים בבית החולים בילינסון בפתח תקווה מרפאה ראשונה מסוגה, שתעניק ייעוץ וליווי לנשים המתלבטות בשאלת החיסון. במקביל, משרד הבריאות פרסם מסמך הנחיות הקובע כי לא נמצאה עדות להעברת נגיף הקורונה בחלב האם, כך שגם חולות קורונה יכולות להניק. המשרד קורא ליולדות שחלו בקורונה להתחיל בהנקה כבר לאחר הלידה, ופוסק שיש להניק גם לאחר קבלת החיסון, שכן הוא נמצא בטוח גם לנשים הרות וגם ליולדות.
קראו עוד:
המרפאה החדשה בבילינסון מורכבת מצוות מומחים להיריון בסיכון, והיא תעניק ייעוץ לפני החיסון ובמהלך בדיקות המעקב שאחריו. בשלב זה היא פועלת בימי שני ומיועדת לנשים הרות מכל קופות החולים. "יש קונצנזוס עולמי שנשים בהיריון נמצאות בסיכון גבוה לחלות בקורונה, ולכן הן צריכות לקבל חיסון", אומר פרופ' ארנון ויז'ניצר, מנהל בית החולים לנשים בבילינסון ובהשרון, וסגן מנהל המרכז הרפואי רבין. "הנשים רוצות כתובת שתתן להן תשובה מוסמכת לכל שאלה, ושתהיה מגובה במעטפת של מומחים".
פרופ' ערן הדר, מומחה לרפואת האם והעובר, מוסיף: "אנחנו משוכנעים שחשוב להתחסן גם במהלך ההיריון ומקווים כי המרפאה תספק מעטפת תומכת לכל הנשים שמתבלטות בנושא".
1 צפייה בגלריה
חיסון היריון
חיסון היריון
"יש קונצנזוס עולמי שנשים בהיריון נמצאות בסיכון גבוה לחלות בקורונה, ולכן הן צריכות להתחסן", אומר פרופ' ארנון ויז'ניצר
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, מפרסם הבוקר משרד הבריאות מסמך הנחיות חדש של בנושא חיסון והנקה על סמך המלצות קודמות של החברה לרפואת האם והעובר, האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה והחברה לרפואת הנקה בישראל. נכתב בו כי בפעולת ההנקה יש מגע קרוב, שעלול להעביר את נגיף הקורונה בחשיפה להפרשות מדרכי הנשימה או במגע עורי. לכן, מומלץ לאמהות שנמצאו חיוביות לקורונה לרחוץ ידיים באופן יסודי לפני ההנקה ולכסות את הפה ואת האף באמצעות מסכה או בד זמין אחר בעת ההנקה.
במשרד הבריאות קוראים לבתי החולים לעודד הנקה בקרב יולדות חולות קורונה בחדרן, כבר לאחר הלידה, ולא בחדר הנקה בתינוקייה - מחשש להתקהלות. במסמך נכתב גם שאישה מניקה הנמצאת בבידוד בבית חולים ומעוניינת לשאוב, תעשה זאת בחדרה, עם משאבה אישית, ולא בחדר ההנקה המשותף. לפני השאיבה והנגיעה בבקבוק ובמשאבה יש להקפיד על רחיצת ידיים. רצוי לתת לאדם אחר להאכיל את התינוק. אדם שנוגע בבקבוק של חלב האם השאוב, צריך לעטות כפפות. את החלב השאוב יש לשמור במקרר בשקית סגורה, נפרדת, עם שם האם.
במשרד הבריאות קוראים לבתי החולים לעודד הנקה בקרב יולדות חולות קורונה בחדרן, כבר לאחר הלידה, ולא בחדר הנקה בתינוקייה - מחשש להתקהלות. במסמך נכתב גם שאישה מניקה הנמצאת בבידוד בבית חולים ומעוניינת לשאוב, תעשה זאת בחדרה, עם משאבה אישית, ולא בחדר ההנקה המשותף
ההנקה מומלצת גם לנשים יולדות המאושפזות בטיפול נמרץ, כל עוד מצבן הרפואי מאפשר זאת. במידה שמצב האם דורש גמילה מהנקה, יש לעשות זאת תוך כדי ירידה בתדירות השאיבות, וזאת במטרה למנוע גודש וזיהום משני של השד.
המסמך חוזר על הקביעה כי חיסון נגד קורונה בטוח גם במהלך היריון וגם לאחר לידה, וכי אין סיבה מדעית לחשוש שהוא יגרום לבעיות בהנקה או לתינוק.
עד כה חוסנו בישראל יותר מ-20 אלף נשים בהיריון. על פי כל המעקבים בארץ ובחו"ל, מצבן של הנשים ההרות שחוסנו הוא תקין, וכך גם מצב העובר שברחמן.