"יש מקום לאופטימיות. אנחנו רואים שיפור בכל המדדים", אומר הבוקר (א') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. "מקדם ההדבקה ירד הבוקר ל-0.85 - כלומר, יש ירידה של 30% במאומתים כל שבוע. לא היינו במספר הזה מאז תחילת נובמבר. גם מספר החולים הקשים ירד באופן משמעותי: המספר היה 1,200 לפני שבועיים, והיום - מתחת לאלף".
קראו עוד:
לדבריו, הסיבה היא החיסונים. "כשמפלחים את נתוני התחלואה ומסתכלים על בני 60 ומעלה, ניכרת ירידה של 60% במספר המאומתים מאז השיא של אמצע ינואר, וכן ירידה של 40% במספר החולים הקשים ושל 40% בקצב התמותה. בקרב בני 60 ומטה יש ירידה מתונה יותר במספר המאומתים. במספר החולים הקשים יש עלייה, אבל היא נחלשת. לצד הנתונים האופטימיים האלה צריך לזכור שאנחנו עדיין לא אחרי הקורונה, ויש עדיין אתגרים, כי עכשיו, כשנתחיל לצאת מהסגר, יהיו יותר מגעים במדינת ישראל, והם ייצרו יותר הדבקות".
פרופ' סגל מוסיף ואומר כי בשבוע האחרון הייתה עלייה במספר המתחסנים, אבל הקצב עדיין לא מספק. "אני מדבר עם קולגות בחו"ל, והם ממש מקנאים במה שקורה פה", אמר. "הבעיה היא שבחמישה-שישה השבועות האחרונים יש בלימה בקצב המתחסנים בקרב בני 60 ומעלה וירידה משמעותית בקרב בני 50 עד 60. בקבוצה הזאת, מעל גיל 50, נמצאים 90% מהחולים הקשים ו-97% מהתמותה. ככל שנחסן שם יותר, נראה את המשך הירידה בתחלואה הקשה באופן דרמטי יותר. חייבים להגיע אליהם. צריך לתת להם את כל התמריצים האפשריים, לעבור דלת-דלת ולהגיע לאותם 350 אלף אנשים בני 50 ומעלה שטרם התחסנו".
1 צפייה בגלריה
מבצע החיסונים בבני ברק
מבצע החיסונים בבני ברק
מתחסנים בבני ברק. "קולגות שלי מחו"ל ממש מקנאים במה שקורה פה", אומר פרופ' סגל
(צילום: מוטי קמחי)
לשאלה אם הוא ממליץ לממשלה לפתוח את המשק, השיב: "אני חושב שהתנאים מאפשרים פתיחה, אבל נמליץ על פתיחה מדורגת והמתנה בין שלב לשלב. ככל שנמתין יותר בין שלב לשלב, זה יאפשר לנו לשלוט יותר במצב. אני לא רוצה להיכנס לשאלה מה בדיוק לפתוח: את זה אני משאיר למקבלי ההחלטות. אני רק יכול לומר שהשבוע נוצרו תנאים שמאפשרים פתיחה מדורגת".
בהמשך הריאיון נשאל פרופ' סגל מהי עמדתו לגבי פתיחת הגנים ובתי הספר בערים שהן לא צהובות ולא ירוקות. תשובתו הייתה: "לא אכנס להחלטות, אבל אני חושב שאנחנו עדיין צריכים לשמור על זהירות על מנת שלא נאבד את השליטה בתחלואה. לכן, בעיר אדומה, שעדיין יש בה הרבה הדבקות, כדאי להיות זהירים ולהמתין. בערים כתומות שבהן יש מספר מתחסנים גבוה, אפשר להתחיל לפתוח את מערכת החינוך".