בשיתוף אסם נסטלה
מגמת הבישול הבריא מבקשת פעמים רבות להגיע לרמת הכנה, שמערבת כמה שיותר רכיבים טבעיים, הן על מנת לשמר טעמים והן על מנת לשמור על הבריאות. מה כדאי לדעת כשניגשים לרכוש תבלינים, איך אפשר לתבל גם בעזרת ירקות ועד כמה אנחנו בודקים את רשימת המרכיבים? יעל אורן, דיאטנית קלינית באסם נסטלה ורון יוחננוב, שף, בלוגר ומנחה סדנאות, השיבו לשאלות במסגרת סדרת "מבשלים עם ילדים" בפרויקט "מתכון לחיים טובים" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה.
4 צפייה בגלריה
תמונתם של תבלינים
תמונתם של תבלינים
(צילום: Shutterstock)

100% טבעי

"לפני הכל, המושג '100% רכיבים טבעיים' מיועד לסייע לצרכן להבדיל בין מוצרים המכילים רכיבים טבעיים בלבד בהשוואה לאלה שאינם על פי תקנות משרד הבריאות, כמו צבעי מאכל מלאכותיים וכאלה שלא עברו תהליכי עיבוד מלבד קירור, הקפאה, כבישה או אפייה - תהליכים הנחשבים לטבעיים", אומרת אורן.
בסקר הרגלי צריכת מזון מ-2019, ביוזמת משרד הבריאות, נמצא כי כשליש ממשקי הבית בישראל בודקים את רשימת מרכיבי המזון, ההצהרות על גבי האריזה ואת הטבלה התזונתית, באופן קבוע וזה הופך אותם לבעלי מודעות תזונתית. עוד נמצא, כי 52% מהנשאלים בסקר שמו דגש והצביעו על חשיבות רבה לתהליך עיבוד המוצר בעת קניית מוצרי מזון.
"בשנה האחרונה, עם התפרצות מגפת הקורונה, מצאנו את עצמנו יותר בבית. באופן טבעי גם בישלנו יותר בבית", אומרת אורן ומוסיפה: "עם העלייה במגמת הבישול הביתי עוד ועוד אנשים העידו כי החלו לחפש מקורות למזונות יותר בריאים, תזונתיים וטבעיים. מגמה זו באה לידי ביטוי גם בחיפוש אחר עזרי בישול ובקיצור, קיצורי דרך, שיאפשרו להם להגיע לטעם מדויק יותר ולמנה הספציפית שרצו אבל עם קצת עזרה".
4 צפייה בגלריה
יעל אורן, דיאטנית קלינית
יעל אורן, דיאטנית קלינית
יעל אורן, דיאטנית קלינית

מה יש בשוק?

אורן אומרת שחוץ מהתיבול הטבעי שניתן לקנות בשווקים ובמרכולים בצורת אבקות, יש עשבי תיבול וסוגים של ירקות, שבעזרתם ניתן גם להכין צירים ביתיים לתיבול ובישול. "כיום, ניתן למצוא ברשתות השיווק גם מוצרי מזון טבעיים לתיבול המאפשרים לנו להגיע לטעם המדויק שרצינו ואף עם שימוש מופחת במלח, מכיוון ותערובות תיבול אלה מרוכזות יותר ובעלות טעמים עמוקים המאפשרים לבצע הפחתה זו ולהגיע לטעם איכותי ומדויק יותר", היא אומרת.
אורן מציעה לחפש על גבי תווית המזון רכיבים מוכרים הקיימים בכל בית לדוגמה, תבלינים, ירקות ועשבי תיבול מיובשים. "ההצהרה 'רכיבים טבעיים בלבד' מקנה אישור לדרך העיבוד של אותם הרכיבים, שנעשה בתהליכים טבעיים וללא שימוש בחומרים כימיים", היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
עשבי תיבול
עשבי תיבול
עשבי תיבול
(צילום: shutterstock)

לתבל בלי תבלינים

המטבח יכול לספק מרכיבים טבעיים רבים, מוצרי מזון של ממש, לטובת תיבול והוספת טעמים למאכלים ולמתכונים שונים. הוספה של מוצרים אלה יכולה להעשיר מנות ולהבטיח מזון טבעי ובריא ככל האפשר על הצלחת המשפחתית.
"אפשר לתבל מנות בתבלינים ואפשר לתבל בעזרת רכיבים מהמטבח עצמו", אומר יוחננוב. "ישנם הרבה ירקות ופירות שמוסיפים המון טעם ויכולים להוסיף תיבול. למשל, סלרי על טעמו הייחודי, אפשר להשתמש בעשבי תיבול כמו פטרוזיליה, כוסברה, למי שאוהב, בזיליקום טרי, מרווה, רוקט, טימין, אורגנו, זעתר ועוד. אפשר אפילו לשתול גינת תבלינים ביתית וכך הם יהיו זמינים בכל פעם שרוצים להוסיף טעם. גם ירקות שורש יכולים להוסיף טעם – משורש סלרי ופטרוזיליה במרק ובתבשילי קדירה, בטטה וגזר שיתנו מתיקות ועוד".
4 צפייה בגלריה
רון יוחננוב ויעל אורן
רון יוחננוב ויעל אורן
רון יוחננוב ויעל אורן
(צילום: אביגיל עוזי)
יוחננוב מדגיש שיש עוד דברים במטבח: "רוטב סויה תמיד משדרג מנות ומעניק טעם משגע ומליחות למנה, עשבי תיבול תמיד מקפיצים ומרעננים כל מנה או תבשיל ומייפל מעניק טעם ועומק - אפשר לקרמל מנות איתו מה שיוסיף מתיקות ויעניק צבע למנות שונות".
בשיתוף אסם נסטלה