השבוע מציינים ברחבי העולם את שבוע המודעות לסרטן העור. סוג זה של סרטן נחשב לנפוץ ביותר בקרב המחלות הממאירות. בעשור האחרון, בעיקר במדינות המערב, ניתן לראות עלייה חדה במספר המאובחנים החדשים בכל שנה.
בסרטן העור יש שתי קבוצות עיקריות: מלנומה - סוג הסרטן האגרסיבי והמוכר יותר, וסרטן עור שאינו מלנומה – סוג הסרטן הנפוץ יותר שכולל תתי סוגי גידולים (כמו סרטן תאי הבסיס וסרטן תאי הקשקש). בישראל מאובחנים מדי שנה כ-1,500 בני אדם עם מלנומה ויותר מ-10,000 עם סרטן עור שאינו מלנומה.
קראו עוד:

נהגי מונית וחקלאים נמצאים בסיכון מוגבר

סרטן עור שאינו מלנומה נוטה להתפתח בעיקר באיברים החשופים לקרינת השמש כמו בפנים, בצוואר, בקרחת, בזרועות, בגב כף היד ובחלק התחתון של הרגליים. גוף האדם מתחדש ומתקן את עצמו כל העת. כשאנו מתבגרים, תהליך התיקון מתרחש בתדירות נמוכה יותר, ולכן הסיכון לחלות בסרטן בכלל ובסרטן עור בפרט עולה. בעוד שבמלנומה חלק מגורמי הסיכון לתחלואה הם גנטיים, בסרטן עור שאינו מלנומה הסיכוי לתחלואה משתנה בהתאם להתנהגות ולאורח החיים.
2 צפייה בגלריה
סרטן העור
סרטן העור
צעיר בשנות ה-20 לחייו שנחשף במשך שנים רבות לשמש, עלול להתמודד עם ההשלכות של חשיפה זו בגיל 50 או 60
(צילום: Shutterstock)
לחשיפה ישירה וממושכת לשמש יש השפעה על הסיכוי להתפתחות בסרטן עור שאינו מלנומה אף שההשפעה אינה מיידית. צעיר בשנות ה-20 לחייו שנחשף במשך שנים רבות לשמש, עלול להתמודד עם ההשלכות של חשיפה זו בגיל 50 או 60. אנשים שבמהלך עבודתם נחשפים לשמש בעוצמה גבוהה כמו חקלאים, עובדי בניין, נהגי מוניות ומצילים – נמצאים בקבוצת סיכון לתחלואה. גם בהירי עור, אנשים עם דיכוי חיסוני ומושתלי איברים נמצאים בקבוצת סיכון.
קיימות כמה דרכים – בעיקר בתקופת הקיץ – שבאמצעותן ניתן לצמצם את החשיפה לקרינת השמש ולהפחית את הסיכון לחלות בסרטן העור. בשעות היום מומלץ לחבוש כובע – בעיקר לאנשים בעלי קרקפת חשופה (קרחת). בנוסף, כדאי להימנע מחשיפה לשמש בשעות החמות. במקרים שבהם יש צורך לצאת מהבית, מומלץ להשתמש במקדמי הגנה בעיקר בזמן בילוי בחוף הים או על שפת הבריכה. לאנשים בעלי גוון עור בהיר וילדים מומלץ להימרח במסנן קרינה עם SPF30 ומעלה באופן קבוע בכל פעם שהם יוצאים מהבית.
בניגוד למחלות סרטן אחרות, סרטן העור ניתן לאבחון בצורה פשוטה. העור הוא איבר חיצוני ולכן אין צורך בבדיקות הדמיה כמו רנטגן או אולטרה סאונד על מנת להבחין בגידול. באמצעות בדיקה עצמית של העור ובדיקה שנתית שגרתית אצל רופא עור, ניתן לגלות את המחלה ולטפל בה בשלבים מוקדמים מאוד. אם לא נבדקתם עדיין על ידי רופא עור בשנה האחרונה, מומלץ לקבוע את התור למועד הקרוב האפשרי.
לבני המשפחה יש תפקיד חשוב ומשמעותי באבחון מפני שהם יכולים לסייע לאתר נגעים חשודים אצל ההורים וסבא וסבתא בעיקר באזורים שאינם בולטים כמו למשל הגב, העורף ואפרכסת האוזן
לכל אחד מסוגי סרטן העור יש מראה אופייני משלו, ועל כן במקרים רבים רופא עור יכול לאבחן את המחלה וסוגה עוד בטרם הסרת הנגע ובדיקת המעבדה. כמו במחלות סרטן אחרות, ובעיקר בסרטן עור, לרפואה המניעתית ולמודעות לצמצום החשיפה הממושכת לשמש יש חשיבות גדולה. כשהנגע מאותר בשלב מוקדם, ברוב המקרים הטיפול פשוט, כירורגי וללא תופעות לוואי.
2 צפייה בגלריה
סרטן העור
סרטן העור
הבדיקה מתבצעת תחת דרמטוסקופ - מכשיר עזר אופטי המאפשר דיוק רב יותר באבחנה
(צילום: Shutterstock)

בשנים האחרונות – התקדמות דרמטית בטיפול

למי כדאי להיבדק? ההמלצה היא שכל אדם, בכל גיל ייבדק אצל רופא עור אחת לשנה. לאנשים עם שומות (נקודות חן) רבות, נמשים מרובים, ג'ינג'ים, בהירי שיער, כאלו שנחשפו שעות רבות לשמש או בעלי היסטוריה משפחתית של סרטן עור מומלץ להיבדק אפילו פעמיים בשנה. הבדיקה פשוטה מאוד ומתבצעת תחת דרמטוסקופ - מכשיר עזר אופטי המאפשר דיוק רב יותר באבחנה. מומלץ גם להסתכל מפעם לפעם מול המראה ואף להיעזר בבן משפחה על מנת לבחון אם יש נקודת חן או כתמים ששינו את צורתם. חשוב מאוד לשים לב לכל שינוי ואם מתעורר חשד, יש לפנות לרופא העור ולא להיות שאננים. לבני המשפחה יש תפקיד חשוב ומשמעותי מפני שהם יכולים לסייע לאתר נגעים חשודים אצל ההורים וסבא וסבתא בעיקר באזורים שאינם בולטים כמו למשל הגב, העורף ואפרכסת האוזן.
כיום יש ארסנל רחב של טיפולים לסוגי סרטן העור. את הטיפולים מתאימים באופן אישי לכל מטופל בהתאם למאפייניו, מיקום הנגע והתקדמות המחלה. הטיפול העיקרי והאפקטיבי ביותר הוא כריתה כירורגית של הגידול וברוב המקרים סיכויי ההחלמה גבוהים במיוחד. ברוב המקרים שבהם הגידול שטחי ושלא התפתחו גרורות, ניתן לנתח את המטופל. בנוסף, במקרים שבהם פעולה כירורגית אינה אפשרית, ניתן לטפל בגידול באמצעות קרינה שטחית. חשוב לזכור שרוב הנגעים של סרטן העור נמצאים באזורים חשופים בגוף, ולכן ניתוח עלול להותיר צלקת. בשנים האחרונות נוספו לארגז הכלים הטיפולי תרופות אימונותרפיות שגורמות למערכת החיסון של הגוף להילחם בגידול. מלבד האימונותרפיה, קיימים גם טיפולים ממוקדי מטרה נוספים.
הכותב הוא רופא מומחה ברפואת עור ומין, אחראי המרפאה הרב-תחומית לסרטני עור שאינן מלנומה במרכז דווידוף, בית חולים בילינסון