כולם יודעים שחשוב שפירות וירקות יהיו חלק מהתפריט המשפחתי אבל בפועל החטיפים והאוכל המהיר תופסים מקום מרכזי בתפריט של הרבה ילדים. "אנחנו נכנסים לסופר ויש מדפים ענקיים עם מגוון סוגים של חטיפים", אומרת ד"ר מאיה רוזמן, בעלת תואר שלישי בתזונה שעוסקת בתחום כ-30 שנה.
ילדים אוכלים כיום הרבה יותר חטיפים מפעם
"מכניסים לנו לראש שמותר לשלב חטיפים כחלק מהתזונה, שזה בריא, שזה פחות מזיק, וילדים אוכלים הרבה יותר חטיפים מפעם.
"בעבר לא היו כמעט חטיפים, המבחר היה מאוד מצומצם, וכיום הורים יעדיפו לתת חטיף בריאות במקום ארוחת בוקר, כי זה הכי קל, אבל רוב חטיפי הבריאות לא באמת בריאים והילדים מתרגלים לאכול מתוקים על הבוקר".
4 צפייה בגלריה
מעדיפים "חטיף בריאות" במקום ארוחה
מעדיפים "חטיף בריאות" במקום ארוחה
מעדיפים "חטיף בריאות" במקום ארוחה
(צילום: shutterstock)
ד"ר רוזמן, שהוציאה בימים אלו ספר ילדים בשם "מלפה-פון וגיבורי-על", אומרת כי "על פי מחקרים ההשמנה היא בעיקר גנטית, והתנהגות נכונה יכולה לשנות את זה". לדבריה, "בקרב ילדים, צריכת הירקות היא הנמוכה ביותר.
"הורים רבים התייאשו ממריבות ומתפשרים על סוכריות של מולטי ויטמין, כדי שבכל זאת הילדים 'יקבלו' את הוויטמינים. אבל הירקות חשובים עד כדי כך שממש אסור לוותר עליהם. הם מכילים פרט לוויטמינים A ו-C החשובים, גם סיבים תזונתיים שדרושים לבריאות המעיים, והם בסיס להרגלי אכילה נכונים למניעת השמנה בעתיד".
אילו טעויות נפוצות הורים עושים בהרגלי התזונה של הילדים?
"כשרוצים לנשנש משהו אחר הצהריים, במקום להציע לילדים פרי, שזה הכי טבעי, מתחילים עם ממתקים. זה לא טוב, ההורים שוכחים שיש לכך השלכות בגיל יותר מבוגר.
הרבה הורים לא אוכלים ירקות ולא נותנים דוגמה אישית
"יש להורים נטייה לא להתווכח עם הילדים. הם אומרים לעצמם שאם מה שימנע מריבה, זה לתת חטיף, אז זה בסדר. כך נוצר מצב שילדים גדלים בלי לאכול פירות וירקות ואז הם לא אוהבים.
"בגיל מבוגר הם אומרים 'אני לא מסוגל להכניס את זה לפה', והסיבה היא ההורים, הם לא הרגילו אותם בזמן הנכון. בנוסף, הרבה הורים לא נותנים דוגמה אישית, הם לא אוהבים ירקות ולא משמשים דוגמה. הכול עניין של הקניית הרגלים".
4 צפייה בגלריה
ירקות ופירות
ירקות ופירות
תרגילו אותם לאכול ירקות
(צילום: shutterstock)
יש מיתוס שאומר שצריך לאכול חמישה צבעים בכל ארוחה. זה נכון?
"לא חובה, אבל כן רצוי וכדאי לגוון במה שאוכלים. לכל צבע משמעות אחרת מבחינת הוויטמינים, פיגמנטים ונוגדי חמצון. גזר למשל הוא הירק העשיר ביותר בוויטמין A, חסה מכילה הרבה סיבים תזונתיים וגם חומצה פולית שחשובה למניעת אנמיה. שלושה עלי חסה מכילים כשליש מכמות החומצה הפולית הדרושה ליום.
"דבר חשוב נוסף הוא גם כשמדובר בצבע מסוים כדאי לגוון במה שאוכלים כי בפלפל אדום יש דברים שאין בעגבניה ולהפך".
קראו עוד:
מבחינת מינונים, ד"ר רוזמן מציינת שזה תלוי מאוד בשאר התזונה ובהנחה ואין סוכרת. "בירקות לרוב אין מגבלה, פירות מכילים לא מעט סוכר, לכן בדרך כלל ההמלצה לאכול כשלוש מנות ביום".
אם ילד שסירב לאכול ירק מסוים בגיל צעיר יש סיכוי שיצליח להתחבר אליו בעתיד?
"כן. הם נחשפים במהלך הזמן, רואים אחרים אוכלים, מנסים ואז מתחברים".
ד"ר רוזמן משתפת כי אחד מבניה סירב לאכול כרובית עד שניסה, והיום היא חלק בלתי נפרד מהתפריט שלו. "הבנים שלי גדולים, כבר לא גרים בבית, אבל מגיל צעיר דיברתי איתם, שימשתי דוגמה וזה חילחל. היום הם 'פריקים' של בריאות יותר ממני. מה שלא בריא, לא נכנס להם לפה".
היא מדגישה שיש המון שיטות לעודד אכילה של פירות וירקות, ולדבריה סרבנות של ילדים היא משהו שאפשר להתמודד איתו. "הורים מנסים להיות יצירתיים, חותכים מקלות של גזר, מכינים צלחות עם פרצופים, אבל אי-אפשר בכוח.
"זו הסיבה שחשבתי על שיטה יצירתית, לדבר אל הילדים בשפה שלהם וכתבתי ספר על גיבורי על. הילדים לא יודעים מה זה ויטמינים וגם לא ממש אכפת להם, אבל הם יתחברו יותר לגיבורים. למשל יש גיבור שנקרא 'ליקו', שזה קיצור של ליקופן שמתחבא בעגבניה. הוא שרירי וחזק ונלחם ברעים, בחומרים מזיקים, בחטיפים".
4 צפייה בגלריה
מגירת חטיפים
מגירת חטיפים
להורים אין כוח להתווכח עם הילדים
(צילום: shutterstock)
עד כמה ההורים צריכים להתעקש?
"לא להפסיק להציע, כל יום, בכל ארוחה".
אמנם אנחנו נכנסים ביום שישי לסגר, אבל גם בבית הילדים אוהבים לאכול סנדוויצ'ים. "אני ממליצה להשקיע בכריך בריא מלחם מלא, או לחמנייה ופיתה מקמח מלא", היא אומרת. "יש היום לחמים ולחמניות מקמח מלא שהם רכים וטעימים, ואפילו עדיפים אלו שמכילים חלק קמח מלא וחלק לבן, לפחות בתור התחלה.
לא להפסיק להציע ירקות, כל יום, בכל ארוחה
"לכל סנדוויץ' להוסיף חלבון כמו: ביצה קשה, חומוס, טונה או גבינה צפתית שחשובים לבניית העצמות. לא לשכוח ירק כמו פלפל אדום או פרי ואם הילד מתעקש על מתוק, אפשר להתפשר על סנדוויץ' עם שוקולד בשישי, אבל אפשר להציע אפשרויות בריאות יותר כמו ריבה שאמנם מכילה סוכר, אבל דלה בשומן, ממרח תמרים או ריבת חלב".
מה הטיפים שלך לבית בריא?
"לזכור כי תזונה נכונה היא בסיס למנוע מחלות. להקפיד על כמות חלבונים טובה: ביצים, מוצרי חלב, טופו לצמחונים ולפחות חמישה ירקות ביום. אני ממליצה להמעיט בפחמימות ריקות ולהפחית בקמחים לבנים. לצרוך כמה שפחות חטיפים ומוצרים מתועשים, יותר אוכל טבעי ולשלב קטניות.
"אפשר לגרום לילדים לאכול ירקות ומאכלים בריאים. גם אם נדמה שלא נצליח ושהקרב אבוד מראש, אפשר וכדאי לנסות. חשוב לזכור שהרגלים שאימצנו בגיל צעיר משפיעים על הבריאות והמשקל שלנו בעתיד".
4 צפייה בגלריה
(צילום: כריכת הספר)