מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, אישר אתמול (ה') את התרופה האנטי ויראלית "רמדסיביר" לטיפול בחולי קורונה קשים.
בעבר כבר אישר ה-FDA אישור לשימוש חירום בתרופה, ששימשה על פי הדיווחים גם לטיפול בנשיא טראמפ שלקה במחלה. היצרנית חברת Gilead מסרה כי זהו הטיפול היחיד בקורונה המאושר בארה"ב.
התרופה רמדסיביר פותחה במקור נגד נגיף ה"אבולה", ושימשה בעבר גם נגד "בני הדודים" של הקורונה, נגיפי ה-SARS וה-MERS. היא פוגמת במנגנון השכפול של הנגיף, וכך מונעת ממנו להתפשט בגוף.
1 צפייה בגלריה
אמפולות של רמדסיביר
אמפולות של רמדסיביר
אמפולות של רמדסיביר
(צילום: רויטרס)

כך עובדת התרופה שלב אחר שלב:

נגיף הקורונה נצמד לתא האנושי באמצעות קולטן הקרוי ACE2. עם חדירת הנגיף, הוא "חוטף" את מנגנוני השכפול הקיימים בתא שהדביק, ומתחיל לשכפל את עצמו במטרה לצאת מהתא שהדביק, ולהדביק תאים נוספים. התרופה רמדסיביר "מתלבשת" על המטען הגנטי של נגיף הקורונה הקרוי RNA, ועוצרת את תהליך השכפול שלו.
מחקרים הראו כי רמדסיביר עשויה לקצר את משך המחלה ואת הפגיעה הריאתית. עם זאת, מחקרים אחרים הראו כי הטיפול בתרופה לבדה אינו מונע תמותה.
כיום מקובל הטיפול ברמדסיוויר לילדים ומבוגרים הסובלים מדלקת ריאות המצריכה שימוש בחמצן. היא ניתנת בעירוי פעם ביממה למשך חמישה ימים. אם מצבו של החולה משתפר, נמשך הטיפול לחמישה ימים נוספים, עד למקסימום של 10 ימים.
בנוסף, החלו אתמול ב-FDA בדיונים לקראת אישור חירום בחיסונים לקורונה. במינהל התרופות אמרו כי אין בכוונתם להתפשר על בטיחות החיסונים, וכי ידרוש נסיון של לפחות חודשיים בחיסונים, בטרם מתן אישור החירום.
אתמול הודיעה גם חברת מודרנה כי השלימה את חיסון 30 אלף הנחקרים בחיסון לקורונה. הנבדקים קיבלו שתי מנות חיסון, וכעת יתחילו בחברה בעיבוד התוצאות כדי לבדוק את יעילותה ובטיחותה. מוקדם יותר הבוקר אמרה מודרנה כי ייתכן והחיסונים הראשונים יגיעו לישראל במחצית הראשונה של 2021.