המשפט "מחר נתחיל דיאטה" כבר הפך לאמרה נפוצה בעקבות אכילה מוגזמת, סעודות חג או סופי שבוע עתירי קלוריות. אנשים רבים מחליטים לפצוח בדיאטות טרנדיות שמבטיחות ירידה משמעותית במשקל אם רק יישמו את הכללים. אך למרבה הצער, מחקרים רבים מראים ש-95% מהדיאטות נכשלות, לפחות בטווח הארוך.
הדיאטות הפופולריות היום מבוססות על חוקים נוקשים: אכילה בשעות מסוימות, ספירת קלוריות, הורדה של חלק מאבות המזון, הפרדת חלבונים ופחמימות, צומות ועוד סוגים שונים ומשונים של דיאטות. אלו אכן יעזרו לרבים להשיל ממשקלם, אך אחוז משמעותי מהמרזים לא יצליח לשמור על ההישגים, בעיקר מפני שהקושי הפיזי והמנטלי לתחזק דיאטה לאורך זמן הוא עצום.
וזה לא הכל. מעבר לקושי להתמיד בדיאטה, לעיתים אף נחווה עלייה במשקל מעבר למשקל ההתחלתי, ואז חיפוש אחרי דיאטה נוספת שתעזור להיפטר מהעודפים החדשים. כך רבים עלולים להיכנס למעגל הרסני של "דיאטות יו-יו" - בהן יורדים ועולים במשקל שוב ושוב.

אם הדיאטות לא עובדות, אז מה כן?

השיטה שנמצאה כיעילה לטווח הארוך נקראת "דיאטה ללא דיאטה" (Nondiet - נון-דיאט) והיא הופכת לאחרונה למקובלת יותר ויותר בקרב אנשי מקצוע בתחום. בשיטת הנון-דיאט לא עושים דיאטה כדי להגיע לתוצאות; לא סופרים קלוריות או שוקלים את המזון; אין חלוקה למאכלים אסורים או מותרים ובכלל - אין חוקים נוקשים או תפריטים קשיחים (לעיתים אין תפריטים כלל).
במקום כל אלו, השיטה מציעה אכילה אינטואיטיבית (אכילה קשובה), כשהשינוי נעשה מתוך הקשבה לתחושות הרעב והשובע הטבעיות של הגוף, מבלי לציית לתכתיבים חיצוניים שיגדירו מראש את סגנון האכילה או את כמויות המזון.
השיטה מציעה אכילה אינטואיטיבית (אכילה קשובה), כשהשינוי נעשה מתוך הקשבה לתחושות הרעב והשובע הטבעיות של הגוף
טכניקת ההקשבה לגוף מאפשרת יכולת בחירה, אכילה חופשית ועצירה בזמן שובע מתון (בניגוד לשובע קיצוני בו "מתפוצצים מרוב אוכל"), בזכות טכניקות המפנות את תשומת הלב למסרים שהגוף שולח. זו גם הסיבה שאין צורך לספור קלוריות. כאשר האכילה נעצרת בזמן, גובר הסיכוי לאכול כמויות נכונות שיובילו למשקל תקין.
גם תחושות האשמה והביקורת העצמית בעקבות "נפילות" פוחתות משמעותית. הדגש בשיטה הוא על הנאה מהאכילה ללא רגשות אשם ולכן, גם במקרים של סטייה מהמוטב או "נפילות", חוויית הכישלון קְטֵנָה – וזמן ההתאוששות מהנפילה מתקצר משמעותית. עם פחות הלקאה עצמית גם קל לחזור למוטב מהר יותר ויכולת ההתמדה עולה.

הירידה במשקל היא רק "תופעת לוואי"

ההגדרה להצלחה בדיאטה תהיה תלויה בדרך כלל בתוצאה ובמשקל היעד. בנון-דיאט, לעומת זאת, ישנה התמקדות בתהליך עצמו, ברכישת הכלים ובהסתגלות להרגלים טובים, כך שהתוצאות שמגיעות בעקבות זאת הם רק "תופעות לוואי" של שינוי התנהגותי והם לא העיקר.
מה ייחשב כהצלחה בנון-דיאט? רכישת הרגלים טובים וחדשים, הקשבה טובה יותר לתחושות הרעב והשובע, התמדה ודימוי גוף חיובי יותר וכן הלאה. זו גם הסיבה לכך ששקילה יומית או שבועית לא יהוו בהכרח מדד עיקרי להצלחה בתהליך. במקרים מסוימים אף לא נשקלים כלל או שנשקלים לעיתים רחוקות.
1 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
המשקל הוא לא המדד העיקרי להצלחה
(צילום: Shutterstock)

השיטה מקדמת גישה חיובית לתזונה, עם מזון מגוון והנאה מהאכילה, כאשר החלוקה למזונות מותרים או אסורים, דיאטטיים או משמינים - אינה רלוונטית כלל. כל המזונות מותרים וניתן ללמוד לפתח יכולת בחירה במזון הנכון ובכמות. במקום להמליץ מה כדאי להפחית או להוריד מהתפריט ומה להוציא מהבית, בנון-דיאט ההמלצה תהיה: מה כדאי להוסיף לתפריט? המלצה חיובית זו עשויה לתרום להפחתה טבעית של מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך יותר.
הפחתת הלחץ והאכזבה מתוצאות השקילה, מהאובססיה סביב חישובים קלוריים, משקילות המזון, התנזרויות, צומות ומתכתיבים חיצוניים בדיאטה – כל אלו תורמים ליכולת ההתמדה לאורך זמן. כאשר מסכימים, באומץ רב, לסמוך על הגוף ועל המסרים הטבעיים שלו, חווים פחות הלקאות עצמיות וקל יותר להתמיד בתהליך וליהנות משינוי הרגלים מרענן, שמירה על בריאות אופטימלית ואורח חיים בריא.

נון-דיאט: איך עושים את זה נכון

1. אל תישקלו: שקילה אינה תוצאה מספקת בפני עצמה, כיוון היא שלא לוקחת בחשבון שינויי נוזלים בגוף (בזמן הווסת למשל) או שינויים במסת השריר ועלולה להטעות את הנשקלים המתוסכלים. מומלץ להגדיר מחדש את ההצלחה בתהליך מבלי להישקל כלל, או להישקל לעיתים רחוקות וניתן להגדיר הצלחה על ידי מדידת היקפים (שמשקפת באופן נכון יותר את השינויים במסת השומן).
2. אל תיצמדו לתפריטים: תפריטי תזונה בגישה זו משמשים כתבנית של סדר יום אידיאלי, אבל הם לא עיקר התוכנית. זו גם הסיבה לכך שבגישת הנון-דיאט חלק מהמטפלים יוותרו לחלוטין על תפריט תזונתי קבוע ואם כן, יכללו בו בדרך כלל כל אבות המזון (כולל פחמימות, חלבונים ושומנים) בצורה מגוונת. התפריט ישלב מזונות בריאים יחד עם מזונות שנחשבים פחות בריאים, אך אהובים על המטופל. אין מאכל אסור/מותר. תפריט שכזה יכול למשל לשלב דייסת קוואקר לארוחת בוקר, פרגית ואורז בסמטי עם ירקות מבושלים לארוחת צהריים, עם שוקולד כמנת ביניים ופיצה וסלט לארוחת ערב.
בנוסף, תפריט בנון-דיאט לא תמיד יכלול שעות/קלוריות/כמויות מדודות, מפני שהמטרה היא לתת למטופל חופש להתנהל לפי תחושות הרעב והשובע שלו ולא לפי תכתיב חיצוני.
3. אל תאכלו כל 3 שעות: בתפריט דיאטה סטנדרטי, חלק מהדרישה היא לאכול כל 3 שעות או בשעות מסוימות שנקבעו מראש. באופן כזה, תמצאו את עצמכם אוכלים גם כשאינכם רעבים כלל ובפעמים אחרות תיאלצו להישאר רעבים. בגישת ה-Nondiet ההמלצה היא לאכול רק כמתחילים לחוש ברעב ולעצור בתחושת שובע, בדיוק כמו שאנשים רזים עושים זאת באופן אינטואיטיבי. כך מצליחים לאכול כמויות נכונות יותר לגוף.
השורה התחתונה: דיאטה ללא דיאטה היא גישה המציגה אלטרנטיבה מכילה ופשוטה להתמודדות עם יציאה ממעגל הדיאטות, על ידי טכניקות המובילות להקשבה לתחושות פנימיות של רעב ושובע, ללא שימוש בתכתיבים חיצוניים. השיטה אמנם לא תתאים לכולם, אבל היא בהחלט נותנת מקום לחשיבה נוספת ומעניינת, המאפשרת פתרון למי שכבר ניסה אינספור דיאטות והתייאש בדרך.