החום עולה ואיתו גם הסכנות: שרב כבד פוקד את אזורנו השבוע והוא יגיע היום לשיאו עם טמפרטורות קיצוניות מעל 40 מעלות בחלק מהאזורים. גל חום כה כבד טומן בחובו סכנות בריאותיות רבות, שחלקן מתפתחות גם ללא סימני אזהרה. מזג האוויר הקיצוני אופייני לעונות מעבר, ופוקד את ישראל במהלך החודשים אפריל ומאי. היום (ב') צפוי להיות החם ביותר מאז תחילת האביב, עם שרב כבד וטמפרטורות שינועו בין 35 ל-44 מעלות ברוב האזורים. גל החום ילך וידעך עד ליום חמישי – אז תחול שוב עלייה הדרגתית בטמפרטורות.

מכת שמש: הצמא מתאחר וההתייבשות מתחילה

טמפרטורות קיצוניות משפיעות דרמטית על מערכות גוף רבות. לסכנה הגדולה ביותר – מכת שמש - יהיו חשופים מי שישהו שעות ארוכות בחוץ. התופעה מתרחשת כשמנגנון ויסות החום נפגע והגוף לא מצליח לקרר את עצמו על ידי הזעה. מכת שמש מתרחשת כשהטמפרטורה בחוץ עולה על 32 מעלות בצל והלחות גבוהה. מכת החום גורמת לשרשרת אירועים מסוכנים בגוף, שעד מהרה עלולים לגרום לסכנת חיים.
קראו עוד:
בעת מכת שמש מתרחש תהליך של התייבשות (דהידרציה) בו אנו מאבדים כמויות גבוהות של נוזלים המהווים כ-70 אחוז מגופנו. הגוף מנסה לקרר עצמו ולהתגבר על חום הגוף העולה, אך תחושת הצמא נוטה להגיע רק לאחר שתהליך ההתייבשות כבר החל. התסמינים הראשונים מופיעים כששני אחוזים מנפח נוזלי הגוף כבר אבדו.
3 צפייה בגלריה
שרב מכת שמש גל חום
שרב מכת שמש גל חום
תחושת הצמא נוטה להגיע רק לאחר שתהליך ההתייבשות כבר החל
(צילום: Shuttersrock)
התייבשות קלה גורמת לתחושת צמא, אובדן תיאבון ועור יבש, ולירידה של כשליש ביכולת הגופנית לבצע גם מאמצים קלים. התייבשות בינונית גורמת לצמא, ירידה בנפח השתן ההופך צהוב עד חום, עייפות, פה יבש, כאבי ראש וסחרחורת. מעבר מישיבה לעמידה גורם לירידה מהירה בלחץ הדם ועלולים להביא לתחושת סחרחורת ולעילפון.
התייבשות חמורה, בה נגרם אובדן של 5% מנוזלים הגוף או יותר, מביאה להאצה בקצב הנשימות והלב וירידה בלחץ הדם, ישנוניות, עילפון, עור מקומט, התכווצות שרירים, פרכוסים ואובדן הכרה. מחסור של 15% מהנוזלים הוא כמעט תמיד קטלני.

שינוי מאזן המלחים וקריסת איברי הגוף

אבל לא רק המחסור בנוזלים הוא בעייתי. ההתייבשות משנה את מאזן המלחים בגוף וגורמת לשינוי (עודף או חוסר) ברמת הנתרן והאשלגן בגוף. התייבשות משבשת גם את פעילות הכליות, עד לפגיעה בלתי הפיכה ברקמותיהן.
בשל איבוד הנוזלים, יורד לחץ הדם וכך נפגעת זרימת הדם לאיברי הגוף. האיברים הרגישים לכך הם המוח והכליות. גם הכבד, הנחשב ל"מעבדה הכימית של הגוף", נפגע קשות בשל מחסור בדם ובחמצן.
אם החום מגיע לרמה בה הגוף לא מצליח לקרר את עצמו, נפגעים החלבונים. וכמו שנוזלי הביצה הופכים מוצקים בזמן הבישול, כך גם מבנה חלבוני הגוף, שהם אבני יסוד ובניין, משתבש, והתוצאה היא פגיעה אנושה כמעט בכל תא ורקמה בגוף.

קרינת השמש: ישראל במקום השני בעולם בשיעור מקרי סרטן העור

השמש מביאה עימה לא רק חום רב אלא גם קרינה מסוכנת לעור ולעיניים. הקרינה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לראייה, החל בכוויות שמש לקרנית וכלה בסרטן העפעפיים ועכירות העדשה (קטרקט, הגורם לכמחצית ממקרי העיוורון בעולם).
הקרינה העל-סגולית של השמש דרושה להפעלת ייצור ויטמין D בגוף. ויטמין זה מסייע לבניית עצמות, מונע מחלות כמו אוסטאופורוזיס (בריחת סידן), רככת (ריטקס) ורככת העצמות (אוסטאומלציה). עם זאת, אותה קרינה גורמת לשבירת מקטעי החומר התורשתי DNA ולשיבוש בקרת צמיחת תאי העור. התוצאה: גידול פראי של התאים וצמיחת גידולים סרטניים ממאירים.
קרינת השמש באזורנו מציבה את ישראל במקום השני בעולם בשיעור מקרי סרטן העור (מלנומה ממאירה של העור). מחלה זו היא המשמעותית והקשה ביותר שתוקפת את העור. בסיכון גבוה לחלות נמצאים בעלי עור בהיר או מאופיין בנקודות חן מרובות, ובעלי היסטוריה משפחתית של המחלה.
בשנים האחרונות נרשמה עלייה של 20% במספר החולים בסרטן העור בישראל. בשנת 2005 אובחנו בישראל 1,200 חולים חדשים בסרטן העור וב-2004 נרשמו 1,100 חולים, לעומת כ-900 עד 1,000 חולים בכל אחת מהשנים הקודמות.

תינוקות ברכב: הטרגדיה שיכולה להימנע

על הטרגדיה הזו, שמתרחשת לצערנו מספר פעמים מדי שנה, נקווה שלא נאלץ לדווח שוב: תינוקות שנשכחו תחת השמש היוקדת ברכב מוצאים את מותם תוך דקות מעטות.
בדקות הראשונות, חש התינוק קשיי נשימה, בשל היעדר אוורור מתאים. קשיי נשימה אלו בשילוב הזעה ניכרת גורמים לשני מנגנונים: האחד - איבוד מלחים החיוניים לתפקוד הגוף, והשני - איבוד נפח דם הגורם לנפילת לחץ דם, ירידה בחמצון הריאות, הלב והמוח. ההתייבשות משבשת גם את פעילות הכליות ומביאה לנזק בלתי הפיך עד לצורך בדיאליזה או בהשתלת כליה. הטמפרטורה הגבוהה בכלי הרכב והשמש הישירה החודרת דרך השמשה מביאים גם להתפתחות של כוויות על עורו של התינוק כבר בתוך כ-30 דקות. בשלב זה, הכרתו של התינוק מעורפלת וקצב לבו מואץ, אולם גופו אינו מצליח לספק את דרישות החמצן.


הופעת הכוויות גורמת גם לאובדן נוזלים נוסף, ועמו ירידה נוספת בלחץ הדם, שיבוש במאזן המלחים וסכנת זיהומים. החום העז פוגם ישירות גם בתפקוד המוח. בתוך 45 דקות עלול להתרחש תהליך של הרחבה ניכרת בכלי הדם במוח עד לקריעתם ולהופעת דימומים קשים. עם השיבוש במלחים יופיעו פרכוסים המצמצמים עוד יותר את הגעת החמצן למוח.
כבר לאחר חמש דקות של שהייה בשמש, עולה הטמפרטורה ברכב האטום לרמות שיא, והתוצאה העגומה לא מאחרת להגיע. די בטמפרטורה של 30 מעלות חום מחוץ למכונית כדי לעלות את החום בתוכה ל-50 מעלות ואף יותר – ולהביא למותו של הפעוט.