האזרחים לא נוהרים עדיין להתחסן לשפעת. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" ומציגים את שיעורי ההתחסנות בקופות החולים השונות. בסך הכל, כ-15% מכלל האוכלוסייה התחסנו עד כה לשפעת. בשנה שעברה, נטולת הקורונה, התחסנו כ־25% מכלל האוכלוסייה. יצוין שהחיסונים לקהל הרחב החלו רק השבוע.
2 צפייה בגלריה
לא רצים להתחסן. רק 15ֵ אחוזים התחסנו
לא רצים להתחסן. רק 15ֵ אחוזים התחסנו
לא רצים להתחסן. רק 15ֵ אחוזים התחסנו
(צילום: shutterstock)
המודעות לחיסון לשפעת עלתה בקרב מבוגרים. נכון ליום שני השבוע, כ-57% מבני ה-65 ומעלה, הקבוצה שהוצבה במקום הראשון בתעדוף לחיסוני שפעת – חוסנו. לשם השוואה, בשנה שעברה בכל עונת החורף חוסנו 60% בלבד.
לצד שיעור ההתחסנות הגבוה באופן יחסי בקרב מבוגרים – בקבוצות סיכון אחרות נרשמו שיעורי התחסנות נמוכים מאוד. כך למשל, רוב הנשים ההרות בחרו שלא להתחסן עד כה, ורק כ-22% מהן קיבלו את החיסון. שיעורי ההתחסנות בקרב בני שנתיים עד חמש עמדו על 13.8% ורק 12% מתלמידי כיתות ב', ג' ו־ד', קבוצה נוספת שזכתה לעדיפות במתן החיסונים – התחסנו.
בנוסף, רק רבע מהמתמודדים עם מחלות נפש התחסנו לשפעת וכן 23.8% בלבד מתוך החולים הכרוניים מתחת לגיל 65. יש להדגיש כי ההשוואה לשיעור המתחסנים בקבוצות הסיכון בשנים האחרונות מוגבלת שכן הן הוגדרו השנה מחדש בשל משבר הקורונה. בתוך כך, גם אתמול, על פי נתוני משרד הבריאות ובהמשך להערכות גורמי המקצוע – טרם אובחנו חולי שפעת בעונה הנוכחית.
בנתונים עולים גם שיעורי ההתחסנות השונים בין הקופות. הקופה שחיסנה הכי הרבה מבוטחים בקבוצת סיכון לשפעת היא מכבי עם 41% מחוסנים. הקופה מובילה גם בשיעור המחוסנים בני 65 ומעלה - 75%, לעומת 67% במאוחדת, 65% בכללית ו־63% בלאומית.
"צריך להבין שהרבה מאוד אזרחי ישראל בוחרים שלא להתחסן", מסביר רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות. הוא הודף את הטענות על המחסור במנות החיסון בארץ, וטוען כי בסך הכל צפויים להגיע השנה 4.3 מיליון מנות. "לרבים יש ניסיון של חיסונים עם תופעות לוואי קשות מהעבר. בסופו של דבר נראה שכל הקופות ביחד יצליחו לחסן כרבע מהאוכלוסייה".
לדברי סער, "אנחנו פונים למטופלים בצורה מדויקת. אם אנחנו רוצים שבני 65 ומעלה יתחסנו אז אנחנו פונים אליהם באמצעות מסרונים וסרטונים ייעודיים. האתגר הוא תמיד להביא חולים כרוניים, אונקולוגיים, נשים הרות וילדים להתחסן. אלו האוכלוסיות היותר רגישות, אבל באוכלוסיות האלו אנחנו יודעים מראש מי פחות מגיע. אני מאמין שעד סוף עונת החורף נשתמש בכמעט כל 1.2 מיליון מנות החיסון שבידינו".