מכשיר חדש מבטיח לסייע במאבק בהשמנה העולמית: מדענים מבריטניה וניו זילנד פיתחו "מנעול לסתות" שמונע את פתיחת הפה כמעט לחלוטין, ובכך מצמצם את האפשרות לצרוך מזון מוצק ועשוי להוביל להרזיה. המכשיר פורסם בכתב העת British Dental Journal.
קראו עוד:
מנעול הלסתות פותח על ידי חוקרים מבריטניה ומאוניברסיטת אוטגו שבניו זילנד, וכולל בורגי נעילה מגנטיים המיוצרים בהתאמה אישית לשיניים העליונות והתחתונות. המכשיר מבצע סגירה של הפה ומונע כמעט לחלוטין פתיחה של הלסתות. המכשיר, DentalSlim שמו, מאפשר למשתמש לפתוח את הפה רק כשני מילימטרים ובכל זאת מאפשר למשתמש לנשום כרגיל. עם זאת, נראה שהוא מקשה על פעולות אחרות כמו צחוק, פיהוק או דיבור תקין.
1 צפייה בגלריה
מכשיר מלתעות לדיאטה
מכשיר מלתעות לדיאטה
DentalSlim. מאפשר למשתמש לפתוח את הפה רק כשני מילימטרים
(צילום: אוניברסיטת אוטוגו)

פחות שישה ק"ג תוך שבועיים

תחילה נבדק המכשיר למשך שבועיים על שבע נשים תושבות ניו זילנד הסובלות מהשמנת יתר. הנשים ירדו בממוצע כשישה וחצי קילוגרמים, המהווים כחמישה אחוזים ממשקל גופן. המשתתפות ציינו כי היו מרוצות מהתוצאות וגילו מוטיבציה רבה לרדת במשקל נוסף. יחד עם זאת הן התלוננו על אי הנוחות, וחלקן אף הודו כי הן עוקפת את המגבלה באמצעות צריכה של שוקולד מומס ומשקאות מוגזים.
"המכשול העיקרי עבור אנשים לירידה מוצלחת במשקל הוא ציות והמכשיר החדש מסייע להם לבסס הרגלים חדשים", אמר ראש צוות החוקרים, פול ברונטון, "הוא מאפשר להם לעמוד בתזונה דלת קלוריות לתקופה מסוימת. זה באמת מניע את התהליך. מדובר באלטרנטיבה לא פולשנית, הפיכה וחסכונית".

"מכשיר עינויים מימי הביניים"

על הפיתוח החדש נמתחה ביקורת שהשוותה אותו ל"מכשיר עינויים מימי הביניים". אחד המגיבים לפרסום של האוניברסיטה כתב: "זהו מכשיר עינויים והאוניברסיטה צריכה להיות נבוכה לקדם אותו, שלא לדבר על להיות קשורה אליו". גולש אחר הגיב: "אין צורך במכשיר העינויים הזה כדי להתחיל דיאטה נוזלית".
בתגובה לתגובות השליליות, מסר דובר האוניברסיטה: "המכשיר אינו כלי להרזיה מהירה או ארוכת טווח, אלא מיועד לסייע לאנשים שאינם יכולים לעבור ניתוח לקיצור קיבה בשל משקל יתר קיצוני, עד שירדו במשקל. לאחר כשלושה שבועות יכולים המשתמשים לנתק את המגנטים ולהסיר את המכשיר".
ד"ר ברוק: "השיטה הוכיחה את עצמה. כשלא פותחים את הפה, אוכלים פחות, וכשאוכלים פחות – יורדים במשקל"
ד"ר נעם ברוק, מומחה פה ולסת מבית החולים ברזילי, דווקא רואה את המכשיר החדש באור חיובי: "מכשירים להידוק הלסתות מוכרים כבר שנים רבות", הוא אומר, "השיטה הוכיחה את עצמה. כשלא פותחים את הפה, אוכלים פחות, וכשאוכלים פחות – יורדים במשקל".
עם זאת, ד"ר ברוק מסייג כי מתקן כזה אינו תרופת קסם: "זה בוודאי לא מספיק לטווח הארוך. מעבר לכך, גם עם נעילת לסתות, אפשר להמשיך ולעלות במשקל בצריכה של נוזלים עתירי קלוריות. ירידה במשקל היא תהליך שחייב להיות מלווה בייעוץ רפואי, ליווי דיאטני, תזונה נבונה ופעילות גופנית מדורגת ומפוקחת".