"ההמלצה בבריטניה לאנשים הסובלים מאלרגיה קשה - לחכות עם חיסוני הקורונה": כך אומר הבוקר פרופ' דוד כץ, מומחה למערכת החיסון מיונברסיטי קולג' בלונדון (UCL). דבריו מגיעים לאחר מקרי אלרגיה קשים שנרשמו במדינה עם התחלת מבצע החיסונים.
כיממה לאחר תחילת מבצע החיסונים דווח על שני מקרי אלרגיה כתוצאה מהזרקת החיסון של פייזר לקורונה. המקרים התרחשו בשתי חולות שסבלו מאלרגיה קשה ולקו כבר בעבר בהתקפים רבים. אחת המתחסנות לקתה בהתקף הנקרא "אנפילקסיס" ברמה בינונית, והשנייה לקתה בהתקף אלרגיה קל. שתיהן טופלו והתאוששו בתוך מספר שעות.
"הסכנה מהחיסון היא לא כל כך גדולה, אבל תופעות האלרגיה אינן שוליות", אומר פרופ' כץ באולפן ynet. "המשמעות של זה היא שעכשיו צריך להמתין 15 דקות אחרי כל חיסון כדי לבדוק שהמטופלים לא מפתחים תגובה, שיכולה להיות קלה ויכולה להיות קשה.
"כרגע בבריטניה יש חצי מיליון בני אדם שסובלים מאלרגיות קשות, והם צריכים לחכות עם קבלת החיסון. מדובר בחיסון חדש וצריך לנהוג בזהירות. עם זאת, ההיענות בבריטניה טובה לחיסון. מדובר באחד הדברים הטובים שקרו במגפה הזאת".
2 צפייה בגלריה
פייזר
פייזר
החיסון של פייזר לקורונה: הסובלים מאלרגיות קשות יאלצו להמתין
(צילום: רויטרס)
בחברת פייזר אמרו כי כמו בכל חיסון, גם לחיסון החדש לקורונה קיימת אזהרה לאלה הסובלים מרגישות לאחד ממרכיבי החיסון. מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA), דרש שפייזר תערוך מחקר נפרד בקרב סובלים מאלרגיה שיבדוק מה הסיכון של אלרגיים להתקפי אלרגיה כתוצאה מהחיסון. עם זאת, המומחים של הוועדה המייעצת הדגישו שלכל חיסון קיים סיכון מסוים של אלרגיה, ושכיחות התגובות האלרגיות כתוצאה מחיסונים היא נמוכה ביותר עד אפסית.
ומה קורה במקרה של אלרגיה של מתחסן לאחד המרכיבים? במקרה כזה, נהוג בעולם לחסן את מי שרוצה בכך, במסגרת אשפוז: המתחסן מגיע למרכז רפואי, מקבל את החיסון ונשאר להשגחה צמודה עד 24 שעות. בפייזר ישקלו האם להוסיף המלצה לאלה שסבלו בעבר מהתקפי אלרגיה קשים – לקבל את החיסון לאחר אישור מומחה אלרגיה, ובבית חולים.
2 צפייה בגלריה
מרגרט קינאן בת 90 אישה ראשונה להתחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
מרגרט קינאן בת 90 אישה ראשונה להתחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
מרגרט קינאן, המתחסנת הראשונה בבריטניה
(צילום: רויטרס)
בפאנל אישור החיסון של פייזר, שערך ה-FDA, הוא נדרש להתייחס גם לשני מקרי האלרגיה שהתגלו אצל שתי המתחסנות בבריטניה, ונמסר כי: "ה-FDA בוחן בקפידה את המידע, אולם חשוב לזכור כי כ-1.6% מהאוכלוסייה סובל מתגובות אלרגיות קשות למזון ולמרכיבים שונים, ולא היינו רוצים להוביל מצב שבו הם לא יזכו להתחסן ולהתמגן ממחלת הקורונה הקשה. לפיכך, מי שלא פיתח בעבר תגובות אלרגיות קשות לחיסונים, ואינם סובלים מאלרגיה לאחד ממרכיבי החיסון, סובלים מאלרגיה יכולים לקבל את החיסון. יש לנו מערכות מעקב טובות שעוקבות אחר כל המתחסנים. ייתכן שככל שנתקדם נשנה את ההנחיות. אולם כרגע אנחנו מרגישים ביטחון מוחלט בהנחיות, וגם במקרה נדיר של תגובה אלרגית, הצוותים הרפואיים יידעו כיצד לטפל במקרים בזמן אמת".