צעד דרמטי בדרך למיגור מגפת הקורונה: מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר היום (שבת) את החיסון של פייזר לקורונה, בעקבותיו צפוי משרד הבריאות לאשר כבר מחר (א') את החיסון גם בישראל ומבצע החיסונים הנרחב ביותר בתולדות המדינה יחל.
בימים האחרונים החלו במשרד הבריאות להכין את תדריך החיסונים שיועבר כבר מחר בצהריים לצוותי האחיות ברחבי הארץ. כיצד יתבצעו החיסונים ההמוניים, מה ההנחיות שתקבלו אחרי החיסון, למי אסור להתחסן, ומה צפוי לכם אחרי החיסון? כל מה שחשוב לדעת. נדגיש כי המידע שמובא כאן הוא כללי, ובכל מקרה יש לפעול על פי הנחיות האחות המחסנת והרופא המטפל.

מהו האישור שהתקבל?

מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, הגוף המחמיר בעולם באישורי תרופות, אישר כאמור את החיסון לקורונה של פייזר, בעקבות המלצת פאנל מומחיו שאישר שלשום (ו') את החיסון וקבע כי על סמך המחקרים הוא בטוח לשימוש ויעיל מאוד. ביום חמישי השבוע צפויה ועדת המומחים לאשר גם את החיסון של מודרנה.
מדובר באישור חירום, וחברת פייזר תצטרך להמשיך את המחקר ולדווח ל-FDA במשך שנתיים על יעילותו ועל כל תופעת לוואי. פאנל המומחים קבע כי אין חשש מתופעות לוואי מאוחרות, שכן בסקירת כלל החיסונים הקיימים בעולם – תופעות לוואי מתגלות בתוך חודשיים מרגע החיסון.
5 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
החיסון לקורונה של חברת פייזר
(צילום: רויטרס)

מתי יתחיל מבצע החיסונים בישראל?

על פי התוכנית המקורית, צוותי רפואה ומטפלים סיעודיים אמורים להתחיל לקבל את החיסון ביום ראשון, ה-20 בדצמבר, מיד לאחר חופשת החנוכה. שבוע אחר כך, ביום א' ה-27 בדצמבר, אמור החיסון להינתן לקשישים בני 65 ומעלה. עם זאת כעת שוקלות קופות החולים להקדים את תחילת החיסונים.

היכן יתבצעו מבצעי החיסון?

החיסונים יינתנו במאות נקודות בישראל, ובהן מתנ"סים, וחניונים שהוכשרו לכך. זאת כדי למנוע התקהלות ובשל הצורך לחסן כמויות גדולות של אנשים בפרק זמן קצר.

איך ניתן להתחסן?

על פי המסתמן כעת, קשישים ואוכלוסיות נוספות בסיכון יוזמנו טלפונית לקבלת החיסון. שאר האוכלוסיה יקבלו תזכורת בהודעת SMS, ויתבקשו לקבוע תור לחיסון באמצעות האפליקציה, אתר הקופה או המוקד הטלפוני.

מה צפוי ביום קבלת החיסון?

אין צורך בהכנות מיוחדות. יש להגיע למקום, רצוי עם מלווה. לאחר מילוי שאלון, תזריק אחות את החיסון לשריר הדלטואיד שבזרוע, כמו בכל חיסון אחר. לאחר ההזרקה יתבקש המתחסן להמתין 15 דקות ואז ישוחרר לביתו ויוזמן למנה השנייה (זריקת דחף) לאחר 21 ימים בדיוק.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין בקבלת המטוס שמגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין בקבלת המטוס שמגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
הגעת החיסונים לקורונה לישראל
(צילום: שמוליק דודפור)

איך מכינים את החיסון להזרקה?

חיסוני פייזר מגיעים בבקבוקונים של 0.45 מיליליטרים, כשבכל בקבוקון חמש מנות החיסון שנקרא BNT162b2 RNA במינון 30 מיקרוגרמים. מאחר שהחיסון אוחסן בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות, הוא יופשר קודם לכן, בטמפרטורת חדר למשך שעתיים, או עד חמישה ימים במקררי חיסונים בטמפרטורה של 2 עד 8 מעלות. אל דאגה: לא יזריקו לכם חיסון קפוא, ואף לא ניתן לשאוב דרך מחט המזרק הדקיקה גבישי חיסון קפואים.
כאמור, החיסון מגיע בבקבוקונים כשבכל אחד מהם חמש מנות חיסון. האחות מוהלת את הבקבוקונים בתמיסת סלאיין (סודיום כלוריד 0.9%) באמצעות הזרקת 1.8 מ"ל של סלאיין לתוך הבקבוקון, וכך הוא מוכן להזרקה.
מרגע זה ניתן להזריק את החיסון שבתוך כל בקבוקון, למשך 6 שעות. מהבקבוקון שואבת האחות כמות של 0.3 מ"ל לתוך מזרק קטן, והתמיסה מוזרקת לשריר הכתף.

למי אסור לקבל את החיסון?

  • נשים בהיריון
  • נשים מיניקות
  • תינוקות, ילדים ונוער מתחת לגיל 16
  • מי שנמצאה אצלו בעבר אלרגיה לתרופות או כימיקלים כלשהם צריך להיוועץ ברופא האלרגיה
  • מי שסבל מהתקפי אלרגיה קשים בעבר, צריך להיוועץ ברופא אלרגיה שימליץ ככל הנראה על קבלת החיסון רק בבית חולים תחת השגחה של 24 שעות.

האם החיסון מותר למי שאלרגי למזונות שונים, לאבק, לפריחה או לעקיצות?

החיסון מותר גם למי שסובל מאלרגיות שונות, כל עוד לא היה התקף אלרגיה קשה שדרש אישפוז בבית חולים. בכל מקרה של ספק, יש להיוועץ ברופא האלרגיה שעוקב אחריכם.

האם נשים בטיפולי פוריות יכולות לקבל את החיסון?

נכון להיום לא ידוע כיצד החיסון משפיע על טיפולי פוריות.

האם תרופות מסוימות אסורות לשימוש לפני או אחרי החיסון?

על פי המידע עד כה, אין איסור על קבלת תרופות יחד עם החיסון, לפניו או אחריו.

האם מי שסובל ממחלות כרוניות יכול להתחסן?

כן, ואף רצוי. 46% מהנחקרים סבלו ממחלות רקע כרוניות, ובהן מחלות לב, יתר לחץ דם, אסתמה, מחלות ריאה, כבד, ואף נשאי HIV וחולי איידס. החיסון של פייזר נמצא בטוח לשימוש גם אצלם.
חולים הסובלים ממחלות רקע נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לתמותה מקורונה, ועל כן הם אלה שיוזמנו ראשונים, יחד עם קשישים, לקבלת החיסון.

האם יכול להיות מצב שיזריקו מנה לא נכונה של החיסון?

האחיות שמחסנות מיומנות מאוד במתן חיסונים, ועברו הדרכות אינטנסיביות. עם זאת, במחקרי פייזר לא נמצאו תופעות לוואי חריגות גם בקרב מתחסנים שקיבלו כמות כפולה של חיסון במינון של 58 מיקרוגרמים (במקום 30 מיקרוגרם). כך שגם במקרה של טעות, שלא אמורה לקרות, לא צפויות תגובות מסוכנות.

מהן תופעות הלוואי הצפויות?

כל תופעות הלוואי הן קלות וחולפות תוך כמה שעות. ביניהן: כאב נפיחות ואדמומיות במקום ההזרקה, חום גבוה, עייפות וחולשה. מסיבה זו עדיף להגיע לחיסון עם מלווה.
5 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
21 יום בין שתי המנות. הזרקת החיסון לזרוע
(צילום: shutterstock)

מה קורה בגוף מרגע ההזרקה?

תהליך הזריקה מהיר מאוד: המחט מוחדרת לרוב בזווית של כ-90 מעלות ישירות לתוך השריר. החומר שבחיסון – mRNA במקרה של מודרנה ופייזר, פוקד על התאים המתחסנים ליצור את מעטפת הקורונה סביבם. כתוצאה מכך מערכת החיסון "משוכנעת" שלגוף חדר הקורונה ומסתערת עליו במחשבה שמדובר בנגיף אמיתי.
מיליארדי תאי דם לבנים מתחילים לעשות את דרכם לאזור החיסון, כשהם בטוחים שלגוף פלש וירוס אמיתי, כשמטרה אחת לפניהם: להשמיד אותו. כדי שיגיעו, מופרשים לאזור ההזרקה ציטוקינים או אינטרלוקינים המתווכים את התהליכים הללו, ויוצרים זירה דלקתית או אם תרצו "מאבק מלחמתי".
במהלך הימים הבאים, תימשך זירת המלחמה הזו: עוד ועוד תאי דם לבנים יזרמו למקום, ייצרו נוגדנים ותאי T הנחוצים ליצירת הזיכרון החיסוני. בה בעת, תאי דם לבנים אחרים יבצעו תהליך הקרוי "פאגוציטוזיס" בו הם "טורפים" חלקיקים מהחיסון (כשהם משוכנעים שמדובר בוירוס אמיתי) ומסלקים אותו מהגוף.
זירת המלחמה הזו, באזור הזרקת החיסון, יוצרת גם את אותן תופעות לוואי מוכרות מחיסונים: התהליכים הדלקתיים, זרימת תאי דם לבנים למקום, הרחבת כלי דם, הפרשת נוזלים בשל דליפה מכלי הדם המורחבים – גורמים ליד שקיבלה את החיסון להתנפח. אזור השריר יהפוך לאדמומי ומעט חם. בשל התהליכים הדלקתיים לעיתים עולה גם חום הגוף למספר שעות, ומופיעים חולשה קלה ונזלת.
האזור הדלקתי בשריר, עלול לגרום גם לכאב מקומי. אם מדובר בחיסון רב עוצמה (כמו החיסונים נגד חיידק הפנאומוקוק הגורם לדלקת ריאות, או חיידק המנינגוקוק), נוצר תהליך דלקתי נרחב הגורם לכאבים הנמשכים גם עד שבוע בשריר וביד. הסיבה לכך היא תגובה של סיבי עצב שונים, רובם קולטני כאב, לתהליך הדלקתי.

האם מותר לחזור לעבודה או ללימודים אחרי החיסון?

בהחלט. לאחר 15 דקות של השגחה, ניתן לחזור לכל פעילות רגילה. כמו בכל חיסון, מומלץ להימנע מפעילות גופנית אינטנסיבית ביום החיסון.

מדוע מזריקים את החיסון דווקא לשריר?

הזרקה כזו חודרת לגוף באופן איטי ומדורג, ומאפשרת למערכת החיסון להגיע למקום ולהתחיל ליצור את ההגנה הנדרשת, האורכת ימים עד שבועות. הזרקה לעור אינה יעילה, כיוון שאינה מכילה מספיק כלי דם שיגרמו לתנועה של תאי דלקת ויצירת נוגדנים. מנגד - הזרקה לווריד אסורה ומסוכנת ביותר, משום שהיא עלולה לגרום לתגובה אלרגית מסכנת חיים.


האם מספיקה זריקה אחת?

לא. החיסונים של מודרנה ופייזר דורשים מנה נוספת הנקראת "מנת דחף" כדי להעלות את הנוגדנים לרמה מקסימלית שתישמר בגוף לחודשים ארוכים ככל האפשר. בחיסון של מודרנה הזריקה השניה ניתנת 28 ימים בדיוק לאחר הזריקה הראשונה, והחיסון של פייזר ניתן בשתי מנות בהפרש של 21 ימים. חיסון אחד בלבד לא יהיה יעיל מספיק כדי להתמגן באופן מקסימלי מנגיף הקורונה. ייתכן שבשנים הבאות, יספיק חיסון אחד בלבד, באופן דומה לחיסוני השפעת בילדים: אלה שלא חוסנו נזקקים לשתי מנות חיסון בשנה הראשונה, ובשנים הבאות מספיקה מנה אחת. עם זאת, הנושא יתברר רק בחודשים הבאים.

האם הזריקה יכולה לגרום למחלה?

לא, אין בחיסון כל חומר חי, לא ווירוס ולא חיידק, והחיסון עצמו אינו גורם למחלה. תופעות הלוואי נגרמות בשל הפעילות החיסונית רבת העוצמה לה גורם החיסון.

תוך כמה זמן תחל ההגנה מהמחלה?

המחקר של פייזר הראה כי ההגנה מתחילה כבר לאחר שבעה ימים מרגע הזרקת המנה הראשונה, אך הנוגדנים עולים לכמות הנדרשת האופטימלית שבוע לאחר המנה השנייה הניתנת כעבור 3 שבועות. דהיינו, ההגנה תתחיל חודש לאחר המנה הראשונה.

האם מי שמחוסן יכול להסתובב בלי מסכה?

לא בשלב זה: רק לאחר שיינתן החיסון לכ-80% מהאוכלוסייה לפחות, והשלמת חיסוני האוכלוסיות בסיכון התמותה הגבוה ביותר מקורונה (קשישים, אלה הסובלים ממחלות רקע, צוותים רפואיים) יושג אפקט של "חסינות עדר", וניתן יהיה לבטל את מגבלות הריחוק החברתי והמסכות. גם אז, אלה שאינם יכולים לקבל את החיסון (כמו נשים היריוניות) יצטרכו להמשיך ולעטות מסכות.

האם ההתחסנות היא חובה?

לא, החיסון הוא זכות וצפוי להציל חיים, אולם החיסונים אינם חובה. מנגד, הממשלה צפויה לתת תמריצים לעידוד ההתחסנות ולהוציא לפועל את תוכנית "דרכון ירוק" שיאפשר להיכנס לאירועי תרבות, חתונות ולקיים התקהלויות.
בתוך כך, חברות התעופה צפויות לאסור על עלייה למטוס למי שלא התחסן. מדינות מסוימות אף עשויות לאסור על כניסה אליהן למי שאין בידו תיעוד שהשלים את שני חיסוני הקורונה.
5 צפייה בגלריה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
החיסון לקורונה של פייזר: כבר בישראל
(צילום: רויטרס, EPA)

האם מי שחלה בקורונה צריך להתחסן?

בשלב הראשון יוזמנו להתחסן מי שלא חלו בקורונה. אלה שהחלימו מהמחלה, על פי ההערכות, מוגנים מהדבקה חוזרת למשך כארבעה חודשים לפחות ולפיכך לא יוזמנו להתחסן. עם זאת, אין מניעה למי שחלה לקבל את החיסון. במחקרים ניתן החיסון גם למחלימים, ולא נצפו תופעות לוואי חריגות.

האם מותר להתחסן כשיש חום גבוה?

כמו בכל חיסון, מותר להתחסן רק 24 שעות לאחר שהחום חלף. זאת משום שהחיסון עצמו עלול להעלות את חום הגוף, בשל תהליך היווצרות הנוגדנים, ובמקרה של חום גבוה – לא ניתן יהיה לדעת האם הוא נובע ממחלה או מהחיסון עצמו.

האם מותר להתחסן בזמן טיפול אנטיביוטי?

כל עוד אין חום גבוה במשך 24 שעות לפחות, והחולה חזר למצבו הבסיסי - כלומר חש בטוב ושב לשגרת חייו, אין בעיה להתחסן בעת קבלת אנטיביוטיקה.

אם מישהו בא להתחסן והוא חולה קורונה ללא ידיעתו – האם זה מסוכן?

לא צפויות בעיות חריגות גם אם מישהו מתחסן בעת שהוא חולה קורונה ללא ידיעתו.

מה אם יש לי נוגדנים לאחר שהחלמתי – ללא ידיעתי?

לא צפויה בעיה בקבלת חיסון, למי שכבר פיתח בעבר נוגדנים לקורונה. הגוף יוצר את כמות הנוגדנים המקסימלית הנדרשת לניטרול הנגיפים – ולא מעבר לכך.

האם מדוכאי חיסון רשאים להתחסן?

מדוכאי חיסון ובהם מושתלים, נמצאים בדרגת סיכון גבוהה לתחלואה קשה. על פי רוב הם רשאים להתחסן, תחת אישור הרופא המטפל. מושתלי מח עצם יכולים להתחסן כ-9 חודשים עד שנה לאחר ההשתלה, תחת אישור רופא. מדוכאי חיסון לא יוכלו לקבל חיסונים אחרים שעדיין במחקר, המכילים נגיף חי מוחלש. עם זאת, חיסוני מודרנה ופייזר שיגיעו לישראל – אינם מכילים נגיפים. הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים, רופא חמ"ל קורונה והכתב הרפואי של ynet