בזמן שמבצע החיסונים בעיצומו, נתונים מוכיחים כי קיים זינוק חד במספר המאומתים מתחת לגיל 17. מתחילת החודש ועד לסוף השבוע האחרון מספר עצום של 51,218 ילדים ובני נוער נדבקו בקורונה. מדובר בעלייה משמעותית לעומת הגל השני, שבו נדבקו כ-34 אלף צעירים ובמספר הגבוה פי 93 מהגל הראשון, כך עולה מנתונים בלעדיים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות".
ואם הנתונים הללו לא מטרידים מספיק, חמישה ילדים ונערים מאושפזים כעת בבתי החולים במצב קריטי, יותר מבכל חודש אחר. כמו כן, 138 קטינים אושפזו מתחילת ינואר, 9 מהם במצב קשה או קריטי. עם זאת, יש לציין כי המחלה לא גורמת לתמותה או לתחלואה קשה באופן נרחב בקרב קבוצת גיל זאת בכלל ובקרב ילדים בריאים בפרט.
2 צפייה בגלריה
ילדים חולים
ילדים חולים
יותר מ-51 אלף ילדים חולים בגל הנוכחי
(צילום: shutterstock)
אף שיש יותר מאומתים גם בקרב כלל האוכלוסייה, במערכת הבריאות מתקשים להסביר את ההתפרצות המטרידה בקרב בני 17 ומטה, אולם אחת ההשערות המרכזיות בקרב מומחים ברפואת ילדים ובמערכת הבריאות היא שייתכן שקיים קשר בין הופעת המוטציות הבריטית והדרום־אפריקאית לבין ההתפשטות המהירה.
פרופ' אדלר על הסיכון לתחלואה של צעירים:

פרופ' סיריל כהן: "הווריאנט הבריטי מדביק יותר. קשה להצביע על מנגנון שיטתי כרגע, אך אנחנו יודעים שהוא מידבק יותר. אחת הטענות שהייתה היא שילדים פחות חולים. אולם כעת, אם יש וריאנט שנקשר טוב יותר, וזוהי השערה בלבד, אז זה מעלה את הסיכוי להדבקות בקרב ילדים"
"אם זו המגמה זה בגלל המוטציה הבריטית", אומר פרופ' נחמן אש, פרויקטור הקורונה. "הדיווחים בבריטניה הם שהמוטציה הבריטית שכיחה יותר בקרב ילדים. אני מעריך שאותו דבר מתרחש כאן. אני לא רואה סיבה אחרת".
גם פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונותרפיה באוניברסיטת בר־אילן וחבר הוועדה המייעצת לניסויים קליניים בחיסוני קורונה, נוטה לקשור את התפשטות המוטציות בתופעה החדשה.
"הווריאנט הבריטי מדביק יותר", הוא מסביר, "אני חושב שזה קשה להצביע על מנגנון שיטתי כרגע, אך אנחנו יודעים שהוא מידבק יותר. אחת הטענות שהייתה היא שילדים פחות חולים. אולם כעת, אם יש וריאנט שנקשר טוב יותר, וזוהי השערה בלבד, אז זה מעלה את הסיכוי להדבקות בקרב ילדים".
בשלב זה, ובהתאם להמלצת ועדת התעדופים, החלו אמש לחסן את תלמידי כיתות י"א־י"ב. זה כאמור יסייע לבלום חלקית את ההתפרצות בקרב צעירים, אולם זה לא מספיק. אם מגמת ההדבקה תימשך, זה עלול לגרור מדינה שלמה להארכת הסגר שאמור לפקוע בסוף החודש. שכן בעוד מבוגרים מקבלים את החיסון, ילדים ובני נוער עדיין חשופים לסכנה ונדבקים זה מזה בקצב מסחרר.
בפועל, ההערכה בשלב זה היא כי משרד הבריאות לא יבקש להאריך את הסגר בשבוע נוסף, וכי עם סיומו תיפתח במתכונת מסוימת גם מערכת החינוך. אולם אם המספרים ימשיכו לטפס, ייתכן שמקבלי ההחלטות יבצעו סיבוב פרסה בעניין. בתוך כך, משרד הבריאות הודיע אמש כי שש מתוך שבע נשים הרות שאושפזו במצב קשה לאחר שחלו בקורונה אותרו עם המוטציה הבריטית.