"אפשר היה להוריד את מספר המתים", אומרת הבוקר בריאיון לאולפן ynet פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, בעקבות העובדה שישראל חצתה אתמול את רף ה-6,000 מתים. "תמיד אפשר לעשות יותר טוב", היא מוסיפה. "אם היו יוצאים מהסגר לאט יותר, אם היו עושים משהו בשדה התעופה בגל השלישי כדי שהזן הבריטי לא ייכנס - אז אני מתארת לי שאפשר היה להוריד את המספר הזה".
קראו עוד:
לשאלה אם היא שותפה לאופוריה ול"אווירת סוף קורונה" של הימים האחרונים, השיבה: "נורא כיף לראות שמספר המתחסנים עולה, התחלואה יורדת ומקדם ההדבקה יורד. אני שומעת אנשים שאומרים, 'העולם חזר לחיות', וזה קצת מפחיד אותי. אני אומרת, רגע, תנו כבוד לנגיף הזה. זה נכון שיש המון מתחסנים, אבל יש מספר לא מבוטל של אנשים שלא התחסנו ושנמצאים בסיכון. גם הילדים לא התחסנו. עלולות להיות הדבקות חוזרות והדבקות אחרי חיסון, אז תנו לנו ללמוד את זה, אנחנו עוד לא יודעים הכול, זה עוד חדש.
"אני פוחדת שיהיו מקרי הדבקה למרות החיסון. ברור שיש כאלה, ואנחנו רואים אותם, אבל זו מחלה קלה. האם הם מדבקים אחרים? את זה אנחנו עדיין לא יודעים, לכן, אני אמנם שמחה על כך שהמשק נפתח, אבל אני חושבת שצריך קצת להוריד הילוך".
"אפשר להיות עם אנשים במועדונים, אפשר לשמוח - אבל עם מסכות. אפשר לשתות ואז לשים שוב את המסכה. אפשר לנסות קצת אחרת, כי זה מפחיד. אנחנו לא רוצים לראות שוב עלייה בתחלואה. מדובר אמנם בקהל צעיר, אבל גם הצעירים נדבקים"
פרופ' רהב התבקשה להתייחס לפתיחת המועדונים המתקרבת והמליצה שהבליינים יעטו מסכות. "אפשר להיות עם אנשים, אפשר לשמוח - אבל עם מסכות", אמרה. "אפשר לשתות ואז לשים שוב את המסכה. אפשר לנסות קצת אחרת, כי זה מפחיד. אנחנו לא רוצים לראות שוב עלייה בתחלואה. מדובר אמנם בקהל צעיר, אבל גם הצעירים נדבקים. אנחנו רואים צעירים במחלקות לטיפול נמרץ. אנחנו רואים נפטרים בני 35, 27, 40. יש תחלואה קשה בקרב צעירים. שלא לדבר על זה שאנשים שאינם חולים קשה עלולים לפתח בהמשך תסמונות של פוסט-קורונה, שהן מאוד לא נחמדות ומאוד מפריעות לתפקוד היומיומי".
1 צפייה בגלריה
"יש כל מיני דעות לגבי ליל הסדר, לכל מומחה יש דעה אחרת. זה לא שיש כאן דבר שהוא 100 אחוז נכון"
"יש כל מיני דעות לגבי ליל הסדר, לכל מומחה יש דעה אחרת. זה לא שיש כאן דבר שהוא 100 אחוז נכון"
"יש כל מיני דעות לגבי ליל הסדר, לכל מומחה יש דעה אחרת. זה לא שיש כאן דבר שהוא 100 אחוז נכון"
(צילום: Shutterstock)
לשאלה, איך היא חושבת שצריך לחגוג את פסח בנסיבות הקיימות, ענתה: "יש כל מיני דעות. לכל מומחה יש דעה אחרת. זה לא שיש כאן דבר שהוא 100 אחוז נכון. אני לא הייתי רוצה שיתקהלו יותר מ-20 איש - ושכולם יהיו מחוסנים".
ומה לגבי הילדים? נשאלה פרופ' רהב. "הילדים לא מחוסנים, אין מה לעשות", אמרה. "אני לא יודעת אם זה ריאלי, אבל הייתי ממליצה לעשות להם בדיקות מהירות לפני הסדר. הייתי ממליצה על זה מאוד. זה מה שהייתי עושה: סדר בטוח עם 20 מחוסנים - ואם אפשר, לעשות לילדים בדיקות".
צפו בדבריו של פרופ' יהודה אדלר על חיסון ילדים: