אתמול (ג') אובחנו 2,255 נדבקים בנגיף הקורונה מתוך 42 אלף בדיקות. לפי הנתונים, שיעור הבדיקות החיוביות הוא 5.4% - הנמוך ביותר מאז חודש יולי. על כך אומר הבוקר (ד') פרופ' דורון גזית, חבר בצוות ניטור הקורונה מהאוניברסיטה העברית, כי אם מספר הנדבקים והחולים הנמצאים במצב קשה ימשיך לרדת, עשויה להתאפשר חזרה לשגרה כבר בשבוע הבא. עם זאת, היועץ למל"ל מטעם מכון ויצמן, פרופ' אלי וקסמן, מספר כי קיימים פערים בין מספר החולים הקשים בפועל ובין המספר המופיע בנתונים, וכי יש להיזהר בקבלת החלטות כעת.
"אנחנו צופים שבשבועות הקרובים יהיו פחות ופחות חולים קשה, וככל שהזמן יעבור אנחנו מקווים להגיע למספר של 400 חולים במצב קשה כבר בנובמבר. אנחנו כבר כמעט ביעד שהציבה הממשלה לחזרה לשגרה, וזה מעולה", הוא אומר באולפן ynet.
"לאור מצב בתי החולים ומצב החולים הנמצאים במצב בינוני וקשה, אנחנו רואים שאנחנו בכיוון הנכון ומצפים שמשבוע הבא נוכל להתחיל בהקלות. עוד לפני זה, אני חושב שאפשר לעשות מספר התאמות לסגר, ואני חושב שלשם הממשלה הולכת. החזרה של בתי עסק שלא מקבלים קהל יכולה להיעשות באופן מיידי והחזרה של מערכות החינוך לגיל הרך בקפסולות".
2 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות
בדיקה בדיקות
שיעור הבדיקות החיוביות: 5.2%. הנמוך מאז חודש יולי
(צילום: AFP)
עם זאת, ולמרות האופטימיות עליה מצביעים הנתונים, מסביר פרופ' גזית כי מספר הנדבקים והחולים החדשים צריכים להמשיך להיות יציבים כדי שייחשבו לאמינים. "אנחנו עוד לא בשלב שהממשלה הגדירה כמספק להקלות, במיוחד בגלל שאנחנו יודעים שבחול המועד ובימי החגים ההיענות לבדיקות היא פחות גבוהה. אנחנו בטוחים שבמהלך סוכות הייתה בישראל תת-דגימה. אנחנו רואים את זה בכך שבעצם יש מעט מאוד אנשים שהלכו להיבדק".
בדבריו, מתייחס פרופ' גזית לראיון שנערך באולפן ynet עם פרופ' דב שורץ מצוות ניטור הקורונה באוניברסיטת בן-גוריון, שהתריע כי חזרה לשגרה בשבוע הבא תהיה מסוכנת. "מה שפרופ' שורץ אומר זה מאוד דומה למה שאנחנו אומרים. ייקח עוד זמן עד שיתבססו התנאים למעבר בין השלבים, אך עם זאת, אנחנו חושבים שרצויות התאמות שלא ישפיעו על מקדם ההדבקה.


"ההתפרצות הבאה יכולה לבוא מכל מקום, אם נקל את ההגבלות מהר מדי או בחוסר זהירות. עם זאת, המחלה הזאת יכולה להיעצר בהגבלות מאוד רכות שהציבור צריך להיענות להן. מדובר עדיין בעיקר על הגבלת מספר אנשים במקומות סגורים".
פרופ' גזית מסביר כי במובן זה של התקהלות במקומות סגורים, מערכת החינוך מטבעה מהווה בעיה. "מערכת החינוך מהווה גורם התקהלות במקומות סגורים, לא משנה אם בישראל או בשבדיה. צריך לבדוק את אנשי הצוות שהולכים לגנים, להפריד לקפסולות את הילדים. צריך למצוא פתרונות למערכת החינוך בהקדם משום שיש יתרונות בריאותיים וסוציאליים מאוד גדולים בחזרה לגנים".

"חסרים כ-400 חולים קשים בספירה"

גם פרופ' אלי וקסמן, כאמור, סבור שקיימים סימנים מעודדים לכך שהסגר עובד וכי הירידה במספרי החולים החדשים עשויה להצביע על צמצום מגפת הקורונה. "אנחנו צריכים להתחיל להיערך ליציאה מהסגר, אבל בצעדים מדורגים ורק אחרי שנשיג יעדי תחלואה שמאפשרים יציאה בטוחה ומדורגת".
לדבריו, כדי לצאת מההגבלות לגמרי יש להגיע למצב של 100 חולים חדשים ביום. עם זאת, הוא צופה שההקלות הראשונות יבוצעו עם הגעה ל-2,000 חולים חדשים ביום, עם ירידה מובהקת וברורה לאורך מספר ימים לפחות. "הצעד הראשון שצריך לנקוט בו צריך לכלול חזרה של עבודת משרדים ללא קבלת קהל, וחזרה של החינוך בגיל הרך, שחיוני בשביל לאפשר להורים לצאת לעבוד וגם נושא בחובו סכנה מצומצמת יחסים של הדבקה".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם ירושלים
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם ירושלים
"חסרים חולים קשה במגזר החרדי ובמרכזים גריאטריים"
(צילום: AFP)
פרופ' וקסמן מדגיש שחשוב לעבוד לפי מדדים ולא לפי תאריכים: "כשנראה שיש ירידה מובהקת בחולים ובנדבקים של מספר ימים נוכל לבצע את ההקלות הראשונות, אני מקווה שזה יהיה במהלך שבוע הבא. צריך לחכות שבועיים בין שלב הקלה אחד לשלב הקלה אחר כדי לראות את ההשפעה שלו ולראות אם נדרש תיקון. אסור לפתוח יותר מדי דברים בבת-אחת כי זה עלול להוביל להתפשטות חדשה של המגפה".
בריאיון, מסביר פרופ' וקסמן כי קיים פער בין מספר החולים הקשים הנספרים לבין מספר החולים בקורונה במצב קשה בארץ. זה, לדבריו, גם ההסבר לכך שמספר החולים שצפו במכון ויצמן שירשמו בישראל אחרי סוכות, לא התממש.
היועץ למל"ל מטעם מכון ויצמן, פרופ' אלי וקסמן: "אנחנו רואים מספר נמוך של חולים קשה ממה שהמודל חזה. אנחנו יודעים שחסרים כ-200 חולים קשה במגזר החרדי ועוד חולים קשה שלא סופרים אותם במרכזים גריאטריים"
"אנחנו רואים מספר נמוך של חולים קשה ממה שהמודל חזה כי אני בטוח שחלק לא מבוטל מהחולים במצב קשה לא נספרים", הוא מסביר. "אנחנו יודעים שחסרים כ-200 חולים קשה במגזר החרדי, אנחנו יודעים שחסרים חולים קשה שלא סופרים אותם במרכזים גריאטריים. המספרים של החולים הקשים יותר גבוהים ממה שאנחנו רואים. חסרים כ-300, 400 חולים בספירה הזאת. ההערכה היא שיש כרגע בישראל 1,200 חולים קשים.
"זוהי גם הסיבה בגללה יש להיות מאוד זהירים בקביעות לגבי השינוי של המגפה. יש בעיה מסויימת באמינות הנתונים, אבל יחד עם זאת קיימים סימנים לכך שהסגר עובד ושהמספרים יורדים. מספר הבדיקות בימים האחרונים הוא גדול עם 40 אלף בדיקות, מספר המאומתים ממשיך לרדת, וכל אלה הם סימנים מאוד טובים. כרגע צריך לוודא שמספר הבדיקות נשאר גבוה ושמספר המאומתים ממשיך לרדת".