בזמנים אלה סביר להניח שאנחנו מתקשים להירגע. צפוי וטבעי שנהיה קצת לחוצים, קצת דרוכים וקצת זהירים. קצת שיכול להרגיש כמו הרבה. התקופה הקרובה עלולה ללוות אותנו עוד זמן רב יחסית והיא עשויה להביא אותנו למצב בו אנו ניאלץ להכיל יותר אי-שקט בעצמנו, בסביבה ואצל הקרובים שלנו.
אי השקט, וכל מה שנלווה אליו, לפעמים מעמיס לנו על הנפש ומחייב אותנו ללמוד להבין את מה שעובר עלינו ולקבל את התחושה הנוכחית. עם הקבלה, במקרים רבים גם תבוא תחושת הרגיעה או האפשרות להסתגל באופן מיטבי יותר למציאות שנכפתה עלינו.
קראו עוד

יד ביד עם החרדה

אחד הקשיים הבולטים שאנחנו רואים סביב משבר הקורונה היא תחושה של פחד ו/או חרדה. הנטייה של רבים מאיתנו היא להגיד לאדם שחווה חרדה "אל תילחץ מזה. זה שום דבר. תתעלם מזה". בפועל, משפטים כאלה מבטלים את התחושה של האדם, מונעים ממנו לקבל את מה שהוא חווה כפי שהוא, לא מאפשרים הרגעה אמיתית ומוסיפים לתחושות החרדה גם אשמה ובושה.
היעדר קבלה לא מסייעת ברוב המקרים להתמודדות עם החרדה או הלחץ. אם אנו חשים רגשות חרדה, אין טעם להתעלם מתוך הנחה שכך תיעלם החרדה מחיינו. לכן, הצעד המשמעותי הראשון שנוכל לעשות הוא "להקשיב לגוף שלנו", לנפש שלנו, ולהבין שאנחנו בחרדה. קצת כמו בדימיון מודרך - נקשיב לחרדה, נקבל אותה ולא נתעלם ממנה.
אם הצלחנו לעשות את זה, אנחנו בדרך הנכונה. מפתיע ומדהים לגלות עד כמה אנחנו יכולים להיות קשובים לגופנו ותחושותינו, עלינו רק לתרגל ולנסות להיות קשובים עד כמה שניתן. אחרי שקיבלנו את החרדה, אפשר לבחור פחות להקשיב לה.
דאגה בגלל אי ודאותדאגה בגלל אי ודאות
להיות קשובים לחרדה
(צילום: Shutterstock)

דרכים יעילות ופשוטות להרגעה

ישנן דרכים ופתרונות שונים להקלה על תחושות של חרדה ולחץ. למעשה, כל דרך שאיננה מזיקה, עשויה להיות טובה. הסחות דעת שונות, פעילות ספורטיבית, הרגעת הגוף, שיחה עם חבר, הומור, נטילת תוספי תזונה/צמחי מרפא ועוד.
לעיתים, "סתם שיחה" עם חבר על אירועי היום-יום השונים, משפחה, חברים, גידול הילדים וסדרת טלוויזיה אהובה, עשויים לשפר את מצבנו ולגרום להרגעה מהירה, גם אם לעיתים היא זמנית. אפשר לדמיין שאנו מנווטים את רגשותינו ומחשבותינו באמצעות פנס ובבחירה מודעת אנו מפנים את האור והקשב למקומות אחרים נעימים וחווייתיים יותר. הכוונה לא לבטל את החרדה אבל גם לא לשים אותה במרכז הבמה.
לא כולנו אוהבים ומתחברים לספורט מסיבות רבות ומגוונות. יחד עם-זאת, חשוב שנבצע את המינימום ההכרחי שסביר להניח שיסייע לקבלת והרגעת החרדה. הליכה רגילה ואיטית לאורך חוף הים או סתם ברחוב עשויה להרגיע את רמות החרדה. ההליכה לא צריכה להפוך לסבל - אלא, בהתאם ליכולת האישית של כל אחד ואחת מאיתנו.
כמובן, אפשר לחשוב על עוד דרכים הקשורות לאימון גופני שנוכל לבצען בקלות יחסית. כל פעילות ספורטיבית, גם אם ברמת עצימות יחסית נמוכה, עשויה לשפר בקבלת והורדת רמות הלחץ והחרדה.

מה לא לעשות?

שימו לב שפעמים רבות אנו נגררים מבלי משים להתנהגויות שיכולות גם להתיש ולהביס אותנו כמו המנעות, שימוש באלכוהול, תרופות עם פוטנציאל ממכר, הימורים ברשת ועוד רבים אחרים. חשוב להיות ערים לסכנות אלה ובמידת הצורך להיעזר באיש מקצוע ו/או אדם קרוב. התנהגויות אלו כמובן שאינן מסייעות בקבלת והרגעת החרדה, אלא מגבירים אותה.
בכל מקרה, חשוב לא להתעלם ממנה. הקבלה תאפשר לנו לבצע מספר טכניקות יעילות להרגעה שעשויים להקל על התחושות והרגשות המלחיצים השונים.
הכותב הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל מרכז ד"ר טל