בגל הראשון של מגפת הקורונה רבים עלו במשקל. הסגר הראשון השאיר רבים בחוסר אונים, חוסר ודאות ואף מנע פעילות גופנית תוך הקפדה על הסתגרות בבית. כתוצאה מכך, פנו רבים לאוכל וזנחו הרגלי אכילה ופעילות בריאים שאימצו לפני הסגר. דווקא עכשיו, בגל השני, כאשר הסגר הוסר וההקלות מתחילות להשתלב בשגרה, הגיע הזמן להבין שהיכולת לגרום לדיאטה לעבוד - נמצא אצלנו. דווקא עכשיו הסיכויים להצליח בדיאטה גבוהים מתמיד ואם תזהו את הפוטנציאל, תוכלו להשיג את השינוי. אלו הן הסיבות שיוכיחו לכם שעכשיו הוא הזמן המתאים.

1. עודף משקל והשמנה הם גורמי סיכון למחלת קורונה קשה

בימים אלו אנו חייבים להיות מודעים לבריאות שלנו ולנקוט צעדים שיפחיתו את הסיכון לתחלואה קשה בקורונה. השמנה ומשקל עודף הם גורמי סיכון מובהקים לכך, ולכן שינוי תזונתי בריא שיוביל לירידה במשקל חשוב היום יותר מתמיד. אם עד עכשיו הרהרתם ברצון לרדת במשקל, כעת מדובר בשיקול בריאותי ממדרגה ראשונה.

2. ניצול התקופה לשינויים בריאים

בין שיצאתם לחל"ת ובין שאתם עובדים מהבית - המציאות החדשה לא פשוטה והשהייה בבית היא רבה מבעבר. עם זאת, עם הסתכלות נכונה התקופה הזו יכולה להיות הזדמנות לעשות לעצמכם (ולגופכם) טוב.
סדר היום עכשיו בידיים שלכם. אתם צריכים לבנות אותו בצורה כזו שתקדם אתכם למקומות בהם אתם רוצים להיות בתקופה הקרובה. חלק מכך, הוא לעשות שינוי בהרגלי האכילה. בבית ניתן לבנות סדר יום שיתאים לכם וייצור הרגלי אכילה בריאים. נצלו את הזמן ותחליטו שאתם בונים סדר יום שיקדם אתכם למקום בהם אתם רוצים להיות.
מזווה ים תיכוני תזונה בריאה תזונה טבעית ירקות זרעיםמזווה ים תיכוני תזונה בריאה תזונה טבעית ירקות זרעים
נצלו את התקופה לשינויים בריאים בחומרי הגלם שנכנסים אליכם הביתה
(ShutterStock)

3. פעילות גופנית מותרת ומומלצת

עיסוק בספורט חשוב מאוד לבריאות וגם יכול לתרום מאד לירידה בריאה במשקל. בסגר הראשון אסור היה לעשות ספורט, אבל בגל השני הבינו מקבלי ההחלטות שפעילות גופנית יחידנית בחוץ היא דרך חשובה לשמור על הבריאות ולכן לא אסרו אותה. במיוחד עכשיו, אל תעשו לעצמכם הקלות. אל תתעצלו ותכננו שגרת פעילות גופנית שמתאימה לכם כמעט כל יום (ולמי שרוצה, אפשרי גם פעמיים ביום).

4. מזג האוויר אידיאלי לספורט בחוץ

סוף סוף מזג האוויר משתף פעולה. אחרי החמסינים של יולי-אוגוסט ולפני הגשמים והקור של החורף, כעת הוא הזמן בו נעים כמעט בכל שעות היום לצאת החוצה לפעילות גופנית. נכון, חדרי הכושר, הסטודיו והבריכות עדיין סגורים, אבל זה לא צריך למנוע מכם לבצע פעילות גופנית. נצלו את מזג האוויר הנעים וזוזו.

5. פחות מסעדות ופחות בילויים ממוקדי אוכל

כולנו כמובן מחכים בקוצר רוח שהמסעדות ומקומות הבילוי חזרו לעבוד, אבל עצם העובדה שהמסעדות סגורות מאפשרת לנו לשמור על שיגרת אכילה פשוטה ועם פחות פיתויים וחריגות מחוץ לבית.
אחת התלונות על הקושי שביצירת תזונה בריאה כחלק מהשגרה היא ״שאין לנו זמן לבשל״. במיוחד עכשיו, בחל״ת או בעת עבודה מהבית, מדובר בזמן מעולה להשקיע בבישול ביתי. לא חייבים להתחיל מיד בפרויקטים של בישול ארוך. ניתן להחליט שבכל יום מקדישים 5-6 דקות כדי לחתוך סלט גדול. גם זה שינוי ביתי שיכול לעשות שינוי גדול בהרגלי האכילה. על אחת כמה וכמה אם תצליחו לשלב בישול ביתי של יותר מנות וטעמים שאתם אוהבים.

6. נגמרה עונת פירות הקיץ המתוקים

רבים מדווחים שאחד הקשיים שלהם להצליח בדיאטה בתקופת הקיץ הם הפירות הנהדרים והמתוקים. איך אפשר לשלוט בכמות האבטיח הענבים שאוכלים? עכשיו, כאשר אנו מתקרבים לעונת החורף, פירות הקיץ כבר לא נמצאים על המדפים וזה בהחלט יכול להיות צעד טבעי שעוזר לנו לשמור על הכמויות שאנו אוכלים.
ילדה פותחת את המקררילדה פותחת את המקרר
שלבו את הילדים הבוגרים בתוכנית האוכל הבריא לכל יושבי הבית
(צילום: Shutterstock)

7. הילדים הצעירים במסגרות והבוגרים בבית

חזרת ילדי הגן והכיתות הצעירות ללימודים, מקנה הרבה יותר זמן ואנרגיות להשקיע בעצמכם. פחות לטפל, לרדוף, לשעשע ולהיות ״סופר-נני״ בכל שעות היום. כעת אפשר לתעל את האנרגיות כדי לטפל בעצמכם ולשים את הדברים שחשובים לכם גבוה בדירוג סדר העדיפויות (אוכל, ספורט, תכנון תזונתי ועוד).
נכון, הילדים הבוגרים לעומת זאת עדיין בבית, אך זה אומר שיש לכם שותפים פוטנציאלים להוציא את התוכנית הטובה שלכם לפעול. במקום שעות מול המסך (אחרי שעות הזום), צרפו אותם לתהליכי הבישול הביתיים הבריאים. למדו אותם איך להכין ביחד אתכם אוכל מזין לכל המשפחה. תכננו עם הילדים הבוגרים יציאה ספורטיבית בחוץ שיכולה להיות חלק מהשגרה החדשה. חשוב מאד עבורם לצאת לזוז בכל יום וגם עבורכם. זו יכולה להיות שעת משפחה מאוד טובה לכולם, מעבר לפעילות הגופנית החשובה.

8. אין אירועים ומפגשים חברתיים

האיסור על התקהלות ועל אירועים גדולים יכולה להיות מדכדכת, אך יש גם בה פוטנציאל חיובי לדיאטה. אף אחד לא רואה או פוגש אתכם בתקופה הקרובה מהמעגל הרחב של המשפחה והחברים. אם תצליחו לעשות שינוי בריא ולרדת במשקל, כאשר תפגשו עם כולם השינוי יהיה מאד מורגש ותקבלו הרבה מחמאות. זו בהחלט יכולה להיות הפתעה טובה וסיבה לגאווה. בנוסף, פיתויי המזון שבאירועים כאלה לא קיימים גם הם.

9. החזירו את תחושת השליטה לחייכם

אחד הדברים המהותיים ביותר שהקורונה יצרה אצלנו הן תחושות חוסר הוודאות והעדר השליטה על חיינו. השליטה בתנועה שלנו מצטמצמת ואין לנו מושג מתי יכה בישראל עוד סגר, אין לנו שליטה על פעילות מערכת החינוך, המסעדות והחנויות. כל זה מוריד את מצב הרוח והתחושה הכללי היא של חוסר השליטה.
דווקא בגלל זה צריך לקחת אחריות ולהחזיר את השליטה לידיים שלנו במה שאנו יכולים. אנו יכולים להחזיר את השליטה על גוף שלנו ולהחליט מה אנחנו מכניסים לפה, מה אנחנו קונים ומכניסים למקרר והאם אנו רובצים מול הטלוויזיה או יוצאים להליכה בחוץ. דווקא עכשיו, דווקא בגל השני של הקורונה, הגיע הזמן להתעורר ולעשות טוב לעצמנו. להרגיש שאנו שוב בשליטה על חיינו, לפחות בדברים שעליהם אנו יכולים לשלוט.
לסיכום, במיוחד עכשיו, כאשר אנו מבינים שהקורונה היא לא גל חולף וכנראה תישאר אתנו חודשים רבים, אנו חייבים למצוא את עצמנו בתוך כל הלחץ וההמולה. השינויים באורח החיים בגל השני יכולים להיות מנוף להצלחה של שינוי תזונתי, בניית אורח חיים בריא והרגשה טובה יותר עם עצמנו ועם האוכל. אל תחכו שהקורונה תעבור, קחו אחריות, שנו את הגישה וצרו מציאות חדשה שטובה לכם.
יעל דרור היא דיאטנית ופיזיולוגית M.Sc