מכשיר בדיקות הקורונה החדיש של חברת "רוש", המסוגל לבצע עד 1,400 בדיקות ביום, נפגע וניזוק קשה בדרכו להתקנה במעבדת בית החולים איכילוב - אחרי כמעט חודש של המתנה להגעתו. גאמידור דיאגנוסטיקה, משווקת "רוש" בישראל, הודיעה כי מכשיר חלופי בדרכו לישראל.
התקרית התרחשה בדרך להתקנת המכשיר החדש בבית החולים איכילוב, ככל הנראה בעת הטיסה או הפריקה בנמל התעופה, כאשר אחד המארזים, בו נמצאו חלק מרכיבי המכשיר, נפגע והרכיבים ניזוקו קשה. המכשיר אמור היה להגביר את קצב הבדיקות באיכילוב משמעותית, שם מבצעת המעבדה כיום כ-500 בדיקות בלבד.
בבית החולים איכילוב ובחברת "רוש" אישרו את הפרטים. מכשיר דומה פועל כבר בקופת החולים לאומית, ומכשירים נוספים צפויים להגיע אל מעבדות שונות ברחבי הארץ. בחברת "רוש" מסרו כי מכשירים חדשים חלופיים ישלחו לישראל בשבוע הקרוב, אחד מהם בעל יכולת לבצע 4,128 בדיקות קורונה ביממה.
2 צפייה בגלריה
המכשיר הניזוק לגילוי קורונה
המכשיר הניזוק לגילוי קורונה
המכשיר הניזוק לגילוי קורונה
(דוברות איכילוב)

כיצד מתבצעת הבדיקה לגילוי קורונה?

דגימה שנלקחת מהנחיריים ומהלוע מוכנסת למכשיר הקרוי RT PCR. בבדיקה זו משוכפל המטען הגנטי של הנגיף מהדגימה לכמות של מיליארד עותקים, ולאחריו נמדד האור שנפלט מעותקים אלה. אם הוא זהה לזה של וירוס הקורונה, הרי שמדובר בהדבקה.
2 צפייה בגלריה
 דגימה לגילוי קורונה
 דגימה לגילוי קורונה
דגימה לגילוי קורונה
(צילום: דובר מד"א)
מאחר ונגיף הקורונה הוא נגיף RNA, והבדיקה המעבדתית בודקת DNA, מבוצע במהלך הבדיקה המסובכת "היפוך" מה-RNA של הווירוס ל-DNA שניתן לזהות. לצורך כך משתמשים באנזים מיוחד הקרוי Reverse Trnascriptase המייצר תבנית DNA של הנגיף. מאחר ש-DNA בודד הוא זעיר ביותר ולא ניתן להבחין בו, יש צורך לשכפל אותו לכמות של מאות מיליונים.
כאן מתחילה שרשרת תהליכים מורכבת במכשיר ה-PCR המעבדתי: במשך כארבע שעות, מחמם ומקרר המכשיר את הדגימה, כשבתוכה אנזימים המפרידים את סלילי ה-DNA, ומשכפלים אותם פעמים רבות.
שלב נוסף של הבדיקה כולל סימון של החומר התורשתי שבמכשיר באור פלואורסצנטי. לאחר שהתקבלו כל עותקי החומר התורשתי של וירוס הקורונה, כשהם מסומנים באור, בודק המכשיר כמה מאותו אור פלואורסצנטי משתחרר.
את התוצאה משווה המכשיר באמצעות תוכנת מחשב, לנתונים מערכה של ארגון הבריאות העולמי על נגיף הקורונה. התהליך המורכב הזה אורך ארבע עד שש שעות, ובסיומו מתקבלת התוצאה המבוקשת שקובעת האם בדגימה אכן ישנה עדות לנגיף הקורונה או לא.