"ישראל עושה ניסוי שאף אחד בעולם לא הגיע אליו: אף מדינה לא הגיעה לשיעור התחסנות של 91% בקרב בני 16 ומעלה", אומר הבוקר (ג') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. "לאור היעילות הגבוהה של החיסון, אפשר לקוות שלא נצטרך לקחת צעד לאחור מבחינת הסרת ההגבלות ופתיחת המשק. הפתיחה עדיין נעשית בצורה מדורגת, עדיין מקפידים. חשוב להקפיד על ריחוק ומסכות. אנחנו מקווים שהניסוי הזה באמת יצליח".
קראו עוד:
פרופ' סגל הדגיש שבכל מה שקשור לקורונה, עדיין רב הנסתר על הגלוי. "אנחנו עדיין לא יודעים הרבה דברים", אמר. "אם למדנו משהו, זה שדרושה מידה של צניעות אל מול הקורונה. אחד הדברים שמטרידים הוא מידת היעילות של החיסון בהורדת התחלואה הקשה - האם זו יעילות של 95% או של 99%. הפער נשמע לא גבוה, אבל הוא עצום: 75 אלף מוגנים - או 15 אלף בלבד. נושא מטריד נוסף הוא הווריאנטים. יש וריאנטים שאנחנו יודעים עליהם, אבל אולי יש כאלה שאנחנו לא יודעים עליהם.
"ידוע שהווריאנט הדרום אפריקאי נמצא כאן בקהילה. כאחוז אחד מהמאומתים - כלומר, כמה עשרות ביום - נושאים אותו. החיסון יעיל גם עליו, אבל כנראה שפחות, וכנראה שגם מחלימים יכולים להידבק בו. יש הרבה אי-ודאות בנושא. נזכיר גם את נתב"ג שנפתח, ושצריך לשפר בו את המתווה. מתווה טוב יותר יכול להוריד את הסיכון מהכנסת וריאנטים.
"אבל בסך הכול, הנתונים, נכון להבוקר, טובים. אנחנו נמצאים ארבעה שבועות מאז הסרת הסגר, שבועיים מאז ביצוע ההקלות המשמעותיות, שבוע אחרי אירועי פורים שחששנו מהם - ומקדם ההדבקה נשאר יציב, כשאתמול הייתה אפילו ירידה קלה".
1 צפייה בגלריה
  לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדות ובתי קפה בירושלים
  לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדות ובתי קפה בירושלים
מסעדה בירושלים, השבוע. "צריך לחשוש כל הזמן. אסור לנו לחשוב שהקורונה לגמרי מאחורינו, אבל הנתונים כרגע נסבלים"
(צילום: שלו שלום)
לדבריו, במספר החולים הקשים ניכרת ירידה, שהשבוע נבלמה. "במגזר החרדי והכללי יש ירידה במספר החולים הקשים", פירט, "אבל במגזר הערבי יש עלייה. כמות המתחסנים שם הייתה ונותרה הנמוכה ביותר. צריך למקד מאמץ הסברתי בציבור הערבי. הגברת החיסונים שם יכולה לעזור לנו להוריד את היקף התחלואה הקשה".
"כאחוז אחד מהמאומתים - כמה עשרות ביום - נושאים את הווריאנט הדרום אפריקאי. החיסון יעיל גם עליו, אבל כנראה שפחות, וכנראה שגם מחלימים יכולים להידבק בו. יש הרבה אי-ודאות בנושא. נזכיר גם את נתב"ג שנפתח, וצריך לשפר בו את המתווה. מתווה טוב יותר יכול להוריד את הסיכון מהכנסת וריאנטים"
לשאלה אם הוא עדיין חושש מהתפרצות כלשהי, למרות הנתונים הטובים, השיב: "צריך לחשוש כל הזמן. אסור לנו לחשוב שהקורונה לגמרי מאחורינו. הנתונים כרגע נסבלים. ברור שהיינו רוצים לראות ירידה עוד יותר דרמטית בהדבקות ובתחלואה הקשה, ואני מקווה שאנחנו הולכים בכיוון הזה, כי מדי יום אנשים נוספים נכנסים למעגל המתחסנים. אם מקדם ההדבקה יעלה ל-1.2, נחזור לראות עלייה במספר החולים הקשים, ונצטרך לטפל בכך. אני מקווה שלא נגיע למצב הזה".