בישיבת קבינט הקורונה שנערכה ביום שני אמר פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש כי "ישנה תופעה של מחלימים שנדבקים מחדש, אבל בינתיים היא לא רחבה". מנתוני משרד הבריאות שהגיעו לבקשת "ידיעות אחרונות" עולה כי עד כה נמצאו 885 בני אדם חיוביים לקורונה לפחות 90 ימים לאחר ההחלמה - מתוך כ־736 אלף מחלימים. כלומר, 0.12% מהמחלימים נדבקו בשנית.
עם זאת, במשרד הבריאות הבהירו כי ייתכן שחלק מ-885 מחלימי הקורונה שנדבקו מחדש חלו בזן שונה של הווירוס, או שהוגדרו כחולים בפעם הראשונה על בסיס תוצאה חיובית שגויה.
1 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
תופעה של מחלימים שנדבקים מחדש
(צילום: Shutterstock)
"אחת השאלות שצריך לברר היא האם הם נדבקו שוב באותו זן או לא", אומר פרופ' סיריל כהן, חבר הוועדה המייעצת לניסויים קליניים בחיסוני קורונה. "מערכת החיסון לפעמים יכולה להיכשל. עם זאת, אם נראה עלייה בנתון הזה הדבר יטריד אותנו כי זה אומר שיש לנו בעיה. יש צפי שעם הזמן נראה יותר ויותר מחלימים שנדבקו בשנית. אם התדירות תישמר נוכל לחיות עם זה ואני לא אהיה מוטרד מכך שאנשים מחלימים יידבקו בכמויות, אבל אם חלילה נראה ש-20 או 30 אחוזים נדבקים בחזרה - זה עלול לשנות את האסטרטגיה שלנו לגבי המחלימים".
צפו בדבריו של פרופ' סיריל כהן באולפן ynet:
ובינתיים, דאגה בעולם המדעי והרפואי משורה של מוטציות קורונה המראות במחקרים ראשוניים עמידות רבה יותר אל מול נוגדני הקורונה אצל אנשים שחלו כבר, מה שמעלה חשש כי הם עמידים יותר כלפי החיסונים.
מדאיגות במיוחד תוצאות מחקר שפורסמו אתמול (ג') על "המוטציה הברזילאית" שמקורה בעיר מנאוס בברזיל. על פי המחקר הבינלאומי, שטרם עבר ביקורת עמיתים (מה שאומר שתוצאותיו הן ראשוניות ומסקנותיו טרם התקבלו כקונצנזוס בקהילה המדעית) - המוטציה מסוגלת להדביק מחדש בין 25 ל-61 אחוזים מהתושבים המחלימים מקורונה. יש חשש כי המוטציה מצליחה באופן משמעותי "לעקוף" את הנוגדנים אצל המחלימים מהמחלה, ובהתאם ייתכן שתוכל להתגבר גם על החיסון.
המחקר בוצע לאחר שבעיר מנאוס באמזונס בברזיל 67% מהתושבים חלו בקורונה עד אוקטובר 2020 - מה שהיה אמור תיאורטית להוביל ל"חסינות עדר". אולם רשויות הבריאות בברזיל היו מופתעות מאוד לגלות "גל שני עצום" בגלל מוטציה חדשה שהתפתחה באזור - הלא היא המוטציה הברזילאית. לפי המחקר שנערך על ידי חוקרים בריטים וברזילאים, המוטציה גם מדבקת בין פי 1.4 ל-2.2 מקורונה "רגילה".
במקביל, מחקרים ראשונים בארה"ב מובילים גם לדאגה מ"המוטציה הניו־יורקית", שאותרה לראשונה בנובמבר. שני מחקרים, שגם הם טרם עברו ביקורת עמיתים, מעלים כי המוטציה עמידה במיוחד מול נוגדנים של מחלימים ומחוסנים.
בתוך כך, אתמול יצא לדרך באופן רשמי חיסון המחלימים בקופות החולים.