מלחמה בהשמנת יתר, חילופי סטודנטים והדרכות רופאים: במסגרת השיחות שקיימה המשלחת הישראלית לאבו דאבי, שתשוב לקראת הצהריים (ג') לישראל לאחר ביקור של כיממה באיחוד האמירויות הערביות, התכנס גם הצוות המשותף של המדינות בנושא בריאות. את הצוות הישראלי הוביל מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, שהגיע עם מספר הצעות לשיתוף פעולה בין המדינות, גם בתחום המאבק בקורונה.

אתמול אמרו גורמים עסקיים במדינה ל-ynet, בשיחה באבו דאבי, כי האופציה של הגעת רופאים ישראלים לעבודה בבתי חולים באיחוד האמירויות לאחר החתימה על ההסכם, היא ריאלית ויש ציפייה לכך. בשבועות הקרובים יתקיימו שיחות זום בין גורמים רשמיים במערכת הבריאות בישראל לזו שבאיחוד האמירויות. ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, יוביל את הידוק שיתוף הפעולה בתחום הבריאות בין המדינות. במקביל הבהיר פרופ' לוי כי בכוונת משרד הבריאות לארגן בקרוב ביקור של גורמים רפואיים בכירים מאיחוד האמירויות בישראל.
ברקע העלייה במספר המאובחנים החדשים עם נגיף הקורונה באיחוד האמירויות בשבוע האחרון, דנו הצדדים באפשרויות של שיתוף פעולה בנושא. במהלך השיחות בחנו הנציגים שיתופי פעולה בכל הנוגע לבדיקות וקטיעת שרשרות ההדבקה ותחומים רלוונטיים נוספים בבריאות הציבור. "הפגישה עם גורמי בריאות ומשרד החוץ באבו דאבי התנהלה בענייניות ובחום", אמר פרופ' לוי בשיחה עם ynet. "הוחלט על שיתוף פעולה בטווח הקצר בתחום הקורונה ונושאים נוספים של רגולציה, בריאות הציבור וחדשנות. אני בטוח שנמצא דרך לבסס את שיתוף הפעולה, שיחזק את זרעי השלום בין שתי המדינות".
2 צפייה בגלריה
המשלחת באבו דאבי
המשלחת באבו דאבי
המשלחת הישראלית באבו דאבי
(צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
אחת ההצעות שעלו במהלך הפגישות בין הצדדים היא הבאת ילדים מאיחוד האמירויות לניתוחי לב בישראל. בישראל, הדבר נעשה בעיקר במסגרת העמותה "הצל ליבו של ילד", שמרכז פעילותה בבית החולים וולפסון, ושהתרחשה כבר בלמעלה מ-62 מדינות. בנוסף, דן הצוות המשותף גם בסוגיית חילופי סטודנטים לרפואה בין ישראל ואיחוד האמירויות, ושיתופי פעולה בנושאים שונים ובהם רפואה במצבי חירום. גורמים הבקיאים בפרטים סיפרו כי נציגי האיחוד גילו עניין רב בתחום רפואת החירום ורפואה במצבי אסון בישראל, וכי שיתוף פעולה בין המדינות עשוי להירקם בהמשך.

פעילות אינה מוגבלת רק למדינות מתפתחות וקרתה כבר בלמעלה מ-62 מדינות כולל מדינות אירופה, ושמרכז הפעילות הוא בוולפסון
בתוך כך, שתיים מהבעיות הבריאותיות המרכזיות עמן מתמודדת איחוד האמירויות הן השמנה וסוכרת. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 70% מתושבי המדינה סובלים מעודף משקל ו-34% סובלים מהשמנת יתר. במהלך הפגישה הביעו נציגי האמירויות עניין בתחום הרפואה המונעת והעלאת מודעות לאורח חיים בריא יותר. בין הדוגמאות שניתנו בפגישה על המאמצים הישראליים למלחמה בעודף משקל ועידוד תזונה בריאה, עלה סימון מוצרי המזון באמצעות מדבקות למזונות עתירי נתרן, סוכר ושומן רווי. "אין שום סיבה שרופאים ישראלים לא יגיעו לבתי חולים באיחוד האמירויות ויעבדו כאן", אמר אחד מהם. "יש פה רופאים טובים מארה"ב ומאירופה, ויכולים להיות כאן גם רופאים ישראלים".
2 צפייה בגלריה
פגישת המשלחות באבו דאבי
פגישת המשלחות באבו דאבי
פגישת המשלחות באבו דאבי
( צילום: רויטרס)
אחד הנושאים המרכזיים שבהם הביעו האמירתים עניין הוא רגולציה ורישום של תרופות. בישראל תהליך הרישום של תרופות אינו כפוף לגוף חיצוני ועצמאי כמו בארה"ב ותהליך האישור של השימוש בתרופות נמצא באחריות האגף לרוקחות במשרד הבריאות. עם זאת, רישום התרופות, אישורן ואופן השיווק שלהן הוא מורכב ומשתנה ממדינה למדינה. העיסוק בעניין רגולציית התרופות היה אחד המרכזיים בשיחות בין הצדדים ומסתמן כי ישראל תסייע לאיחוד האמירויות לגבש מדיניות ופיתוח של הנושא.