הלילה, החל בחצות (בין חמישי לשישי) תקוצר תקופת הבידוד לאלו שנחשפו לחולי קורונה או ששבו ממדינות אדומות מ-14 יום ל-12 ימים בלבד – ובלבד שהמבודדים יבצעו שתי בדיקות קורונה שתוצאתן שלילית. יש לציין כי המהלך הוא חלק מפיילוט שיסתיים בסוף חודש דצמבר. בהמשך תקופת הבידוד עשויה להתקצר עד לעשרה ימים.
קיצור מספר ימי הבידוד מגיע לאחר עבודה נרחבת שבוצעה במשרד הבריאות וסדרת דיונים בנושא. בתוך כך יש לציין כי החלטת המשרד מתקבלת בניגוד להמלצת המרכז למניעת מחלות ובקרתן בארה"ב (CDC), שעדיין ממליץ על 14 ימי בידוד.
על פי הנהלים החדשים בישראל, כאמור, המבודדים יוכלו לסיים את תקופת הבידוד שלהם לאחר 12 ימים רק אם נרשמו כמבודדים במאגר משרד הבריאות, בטופס המקוון או באמצעות מוקד קול הבריאות, ביצעו בדיקת PCR ראשונה לקורונה מוקדם ככל האפשר לאחר כניסתו לבידוד, ביצעו בדיקה שנייה לקורונה מהיום העשירי לאחר המגע האחרון עם החולה או הכניסה לישראל, ולפחות 24 שעות לאחר ביצוע הבדיקה הראשונה. כאמור, במידה ותוצאת שתי הבדיקות היא שלילית, יישלח למבודד אישור באמצעות מסרון או שיחה טלפונית, והוא יוכל לצאת מבידוד 12 ימים לאחר המגע האחרון עם החולה או החזרה מחו"ל.
2 צפייה בגלריה
פולין בדיקת קורונה דרייב אין היבדק וסע בדיקה
פולין בדיקת קורונה דרייב אין היבדק וסע בדיקה
בדיקות קורונה למבודדים: רק בדרייב אין או בנקודות ייעודיות
(צילום: EPA)
המבודדים יבצעו את הבדיקות בנקודות "היבדק וסע" ברחבי הארץ (drive in) או בנקודות ייעודיות למבודדים. כלומר, הם לא יוכלו להיבדק בכל מוקדי הבדיקות אלא רק בנקודות שאליהן ניתן להגיע ברכב. בהודעה מטעם המשרד נכתב כי "אם למבודד מופיעים תסמינים בכל זמן במהלך הבידוד, אין לקצר בידוד ויש להיבדק שוב". בנוסף הודגש כי הנוהל יחול גם רטרואקטיבית, על מי שכבר נמצא בבידוד היום.
בטקס הפרידה מפרופ' רוני גמזו היום (ה') מתפקיד פרויקטור הקורונה, התייחס שר הבריאות יולי אדלשטיין למהלך ואמר: "אני שמח מאוד שגם קיצור ימי הבידוד יוצא לפועל. המנכ"ל חתם ואנחנו יכולים לבשר לאזרחי ישראל שמי שיעמוד בתנאים יוכל לקצר את תקופת הבידוד ל 12 יום. אם יעבוד טוב, נוכל לחשוב על הקלות נוספות".
2 צפייה בגלריה
סיור של מוטי כהן, אמיר אוחנה ויולי אדלשטיין בתחנת המשטרה בתל אביב בנושא האכיפה של המשטרה את הסגר
סיור של מוטי כהן, אמיר אוחנה ויולי אדלשטיין בתחנת המשטרה בתל אביב בנושא האכיפה של המשטרה את הסגר
יולי אדלשטיין: "מברך את משרד הבריאות באימוץ הצעתי לקצר ימי הבידוד"
(צילום: יריב כץ)
מנגד, יש לציין כי מהלך קיצור הבידוד יצא לדרך לאחר מאבק שהוביל ח"כ צביקה האוזר (דרך ארץ), יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שהתנה את קיצור הבידוד באישור להמשיך את איכוני השב"כ, בהתאם לסמכותו כיו"ר הוועדה. "אני מברך את משרד הבריאות באימוץ הצעתי לקצר את ימי הבידוד ביומיים", אמר האוזר. "אני קורא למשרד לבצע את כל ההיערכויות כדי שנוכל בטווח של שבועות ספורים לקצר את הבידוד ביומיים נוספים, ל-10 ימים. צעד זה אפשרי, יחסוך מאות מיליוני שקלים למשק ויצמצם את הפגיעה באזרחים".


על פי נתונים שהגיעו לוועדה של האוזר, מה-1 ביולי, נכנסו 1,705,104 אנשים לבידוד. על פי נתוני משרד האוצר שהוצגו לוועדה, נכון לחודש אוקטובר, עלות ימי הבידוד נמדדת בקרוב למיליארד ש"ח פגיעה בתוצר. במשק, לעומת זאת, קוראים לקיצור נוסף של ימי הבידוד. "הכיוון הוא נכון, אך יש לקצר יותר את משך הבידוד, לפחות לעובדים החיוניים", אומר יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, בעקבות החתימה על קיצור ימי הבידוד. "בקרוב מאוד תחל עונת השפעת וכמות ההיעדרויות מהעבודה תגדל ותגיע למימדים שיקשו על הייצור בישראל. מקומות העבודה, ובעיקר החיוניים שבהם, כבר הוכיחו את יעילותם בקטיעת שרשרת ההדבקה ובשיעורי הדבקה כמעט אפסיים".