לצד המירוץ העולמי למציאת חיסון, נמשכים גם הפיתוחים הטכנולוגיים שמטרתם תמיכה בחולי קורונה מאושפזים. ד"ר אירית אידן, סמנכ"לית המחקר והפיתוח בחברת רפאל התראיינה באולפן ynet וסיפרה על פיתוח של החברה, שמפצל את מכונת ההנשמה כך שתתאים לכמה מונשמים במקביל.
"הרעיון עצמו הגיע מרופאה במחלקת טיפול נמרץ, שטענה שהרופאים המנשימים מכירים היטב את מכונות ההנשמה שהם עובדים איתן, ולכן כדאי, במקום להרבות במכונות הנשמה, להגדיל את מספר המונשמים ממכונה אחת", סיפרה בריאיון.
"במצבי חירום", מסבירה ד"ר אידן, "ניתן יהיה להנשים יותר ממטופל אחד במכונת ההנשמה, כך שהרופא המנשים ידע לעבוד איתה בצורה מיטבית. הרופאה הזו עבדה יחד עם הצוותים שלנו, ויחד פיתחנו את המפצל הזה. כך, לשני מונשמים למשל יהיו שני מסתמים ופרמטרים שונים שניתן לשלוט בהם. כך אם קורה משהו לחולה אחד, זה לא משפיע על החולה השני".
2 צפייה בגלריה
רפאל
רפאל
רפאל
(צילום: אביהו שפירא)
הפטנט, לדבריה, עוד לא נוסה בישראל, אך נשלח לכל העולם דרך הסוכנויות של חברת רפאל בחינם. "מכיוון ששלחנו את התוכניות לכל העולם, התכנית נוסתה וכרגע עובדת בבתי חולים בצ'ילה ומצילה חיים. כל הפיתוחים שעשינו הם "Open-Source" ופתוחים לשימוש רחב. העברנו אותם להודו, ספרד, איטליה. כל פטנט שהחברה פיתחה עבור מערכת הבריאות הישראלית נשלח לעולם החופשי לשימוש".
ד"ר אידן מספרת כי פיתוח נוסף של רפאל למגפת הקורונה מצא את דרכו לאבו-דאבי. "יש היום כמה פטנטים שאנחנו עובדים עליהם בתחום בדיקות הקורונה, שמטרתם להקל על הזמן שלוקח לבדיקות להתבצע. זה היה אירוע מרגש לשבת מול חברה באיחוד האמירויות, ויחד לפתח פתרונות בתחום הקורונה".
בריאיון, סיפרה ד"ר אידן כי כנס בינלאומי בנושא חידושים ופיתוחים בהתמודדות עם מגפת הקורונה ישודר מחר (23.7) בשידור ישיר לרחבי העולם. הכנס ייערך בהנחיית פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בכללית. ניתן לצפות בכנס בלינק.

"ינשוף" לגילוי קורונה

פיתוח נוסף מתוצרת כחול-לבן למלחמה בקורונה הוא של חברת הסטארט-אפ הישראלית "ננוסנט" (NanoScent), שפיתחה ערכה לזיהוי קורונה באמצעות ריח. מדובר במערכת הרחה מבוססת חיישנים ננומטריים, המיועדת לזיהוי מוקדם של המחלה. החברה פיתחה את הבדיקה בסיוע רשות החדשנות ומשרד הבריאות, שהעניקו לה מענק לפיתוח המוצר.
ערכת ה"ינשוף" כוללת רכיב מתכלה שמתחבר לאף ומיוצר במפעלי חברת נטפים, ורכיבים אלקטרוניים שמיוצרים על ידי חברת "DreamTech" מדרום קוריאה. באמצעות רכיבים אלה מתאפשר זיהוי חולה קורונה בתוך 30 שניות.
אז איך זה עובד? המכשיר שפיתחה החברה קולט אדים של תהליכי פירוק המתרחשים עם חדירת נגיף הקורונה לאף או ללוע. לדברי המפתחים, המכשיר מסוגל לזהות גם נשאי קורונה שאינם סימפטומטיים, כבר מהיממה הרביעית לאחר ההדבקה. עלות כל בדיקה היא כדולר אחד, ועלות המכשיר עצמו - עשרות אלפי דולרים.
2 צפייה בגלריה
בדיקה ינשוף קורונה ננוסנט
בדיקה ינשוף קורונה ננוסנט
בדיקה ינשוף לקורונה
(יח"צ)
המוצר נבדק בהצלחה בקרב עשרות חולים במרכז הרפואי שיבא, ולאור ההצלחה הורחב הפיילוט גם לתחנות דרייב אין של מד"א ברחבי הארץ, ומספר בתי חולים, בהם איכילוב ופוריה. הממצאים הסופיים נמצאים כעת בשלבים האחרונים של עיבוד הנתונים. על פי נתוני הביניים, דיוק הבדיקה מגיע לכ-90% ויותר.
גם חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב הצליחו לפתח בדיקת נשיפה המאבחנת את נגיף הקורונה בתוך דקה. התשובה ניתנת תוך 20 שניות. הפיתוח החדש מודד שינויים מזעריים שיוצר נגיף הקורונה על השדה החשמלי במערך הצפוף שעל השבב. המכשיר מגבה את התוצאות באופן אוטומטי אל מאגר מידע שיכול להיות נגיש עבור הרשויות, כדי להקל על המעקב אחר מסלול הנגיף כמו גם על תעדוף וטיפול בחולים.
החוקרים ערכו ניסויים קליניים ביותר מ-120 נבדקים בישראל, בהם חולי קורונה. תוצאות הבדיקה הראו מעל 90% דיוק באבחון נגיף הקורונה, בהשוואה לבדיקת ה-PCR הרגילה המתבצעת באמצעות מטושים. המחקר נמשך בימים אלה, ובמהלכו משווים החוקרים בין דגימות של חולי קורונה לאלה של חולים במחלות אחרות, ובודקים באיזה שלב של ההדבקה ניתן לאתר את החולים.
גם בית החולים מאיר החל בניסויים במכשיר נשיפה, פרי פיתוח החברות הישראליות "נקסט ג'ן" ו-"scantech", המאפשר זיהוי סמנים ביולוגיים הקשורים בנגיף הקורונה, כך שניתן יהיה לזהות את הנגיף בנשיפה בתוך כדקה. במחקר משתתפים 36 חולים ממחלקת הקורונה בבית החולים.