"הלכה לי הילדה, הרגו לי את הילדה. 22 שנה שמרתי שהיא לא תתקרב לשום דבר חלבי, אצלנו בבית לא היה חלבי, רק בשביל שהיא לא תיקח סיכון", כך אמרה היום (ה') בבכי גלית, אמה של אושר דרעי (22) מחצור הגלילית, שמתה הלילה לאחר שאכלה ככל הנראה קצפת חלבית במסעדה, ולקתה באלרגיה קשה.
אמש יצאה דרעי עם חברה למסעדת "רחמים שמחה ובניו" בראש פינה, כדי לבלות בערב יום העצמאות במקום בשרי וכשר, מה שלדברי האם גרם לה להיות בטוחה ב-100% שלא מוגשים שם מאכלים המכילים חלב, שאליו היא אלרגית מלידה.
4 צפייה בגלריה
אושר דרעי נפטרה לאחר שאכלה קינוח חלבי במסעדה
אושר דרעי נפטרה לאחר שאכלה קינוח חלבי במסעדה
"היא ידעה שהיא אמורה להיות בטוחה במסעדה הזו". אושר דרעי
(מתוך פייסבוק)
4 צפייה בגלריה
אושר דרעי עם הקינוח במסעדה
אושר דרעי עם הקינוח במסעדה
אושר דרעי עם הקינוח במסעדה
(מתוך אינסטגרם)
4 צפייה בגלריה
גלית דרעי אמה של אושר דרעי ז"ל
גלית דרעי אמה של אושר דרעי ז"ל
האם גלית דרעי. "היא לא הייתה מסתכנת"
(צילום: אביהו שפירא)
הבעלים וחמישה עובדים במסעדה נחקרו במהלך הלילה במשטרה ושוחררו למעצר בית. בין השאר בודקת המשטרה סתירות שהתגלו בין גרסאותיהם. בינתיים המסעדה נסגרה.
על מידת הרגישות של אושר לחלב סיפרה אמה גלית כי די היה לו נמצאה בקרבת חלב כדי שהאלרגיה תתעורר: "היא מקבלת עקצוץ אפילו אם היא רק מריחה חלב. אבל אם היא בטעות טעמה - היא מרגישה גם חנק ובתוך חמש דקות צריכה להיות בבית חולים. אם לא... וזה מה שקרה.
"היא ידעה שהיא אמורה להיות בטוחה במסעדה הזו. היא לא הייתה מסתכנת. היא נולדה אלרגית והיא חיה עם זה ביום-יום. אין שום סיכוי שהיא תסכן את החיים שלה. היא עבדה בעבר במקום הזה והם מכירים אותה ויודעים שהיא אלרגית לחלב".
את העדכון על שהתרחש קיבלה גלית מבתה בזמן אמת: "היא התקשרה אליי ואמרה 'אימא, אכלתי בטעות קצפת חלבית. אני מרגישה שאני לא נושמת'. היא נהגה בכוחות עצמה לבית החולים זיו, אני לא יודעת איך היא הצליחה. האח אמר שהם השכיבו אותה במיטה, חיברו אותה לאינפוזיה, ואז היא איבדה את ההכרה. הגעתי כמה דקות אחרי וכבר לא נתנו לי לראות אותה".
על פי רוב הסתובבה אושר עם מזרק אפיפן שאמור להעניק לה טיפול ראשוני במידה שהאלרגיה מתפרצת. "יש לה מזרק אבל היא הייתה במסעדה בשרית כשרה ולא חשבה שהיא צריכה את זה", הסבירה אמה.
על הנסיבות שבמסגרתן אכלה את המוצר החלבי במסעדה היא הספיקה לספר מעט לאימה: "ממה שהבנתי הם שלחו את העובד לקנות קינוח. אני לא יודעת אם זה גלידה או קצפת. הבת שלי אמרה לי שהיא אכלה קצפת. יש לי שיחות מוקלטות עם הבת שלי שהיא אכלה קצפת. קינוח של עוגת שוקולד חמה וקצפת. הקצפת הייתה בוודאות חלבית.
4 צפייה בגלריה
הקינוח שאכלה אושר דרעי
הקינוח שאכלה אושר דרעי
הקינוח שאכלה דרעי
(מתוך אינסטגרם)
"זו פשוט רשלנות. גם בלי קשר לבת שלי. זו מסעדה כשרה למהדרין והוא נתן שם חלבי לאנשים שאכלו בשר. הוא הכשיל הרבה אנשים. איך אתה מכניס משהו מבחוץ בלי שהמשגיח כשרות אישר? את הבת שלי זה לא יחזיר".
לאחרונה החלה אושר ללמוד קוסמטיקה וקיוותה לפתוח עסק עצמאי. לפני יומיים היא החלה לעבוד בחנות נעליים, לאחר שהייתה בחל"ת בתקופת הקורונה. "היא ביקשה שאבוא לבקר אותה בעבודה ואתמול במקרה נכנסתי לשם", סיפרה אמה. "היא רק התחילה את החיים שלה".
אבל כבד אפף הבוקר את השכונה בה מתגוררת המשפחה. אושר הותירה אחריה הורים ושלושה אחים. טרם נקבע מועד ללוויה. ראש מועצת חצור הגלילית, שמעון סוויסה, הגיע לבית המשפחה ומסר: "הייתה לנו שנה קשה וקיווינו לחגוג את חגיגות העצמאות בשמחה, אבל הבוקר קיבלנו בשורה קשה. אתה מגיע לבית ורואה אמא שאיבדה את בתה הבכורה, ואין מלים להגיד. זו טרגדיה גדולה מאוד עבור קהילת חצור הגלילית".
עורכי הדין אורון שוורץ, יוגב נרקיס ואופירה סמבל, שמייצגים את בעלי המסעדה והחברה, אמרו: "מרשינו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה. זו ללא ספק טרגדיה איומה והם מבקשים לשלוח תנחומיהם העמוקים למשפחה האבלה".
מעמותת "יהל" העוסקת באלרגיות מזון נמסר כי "המודעות לאלרגיה למזון בישראל דומה לרמה של מדינת עולם שלישי. הלב כואב והדעת מסרבת לקלוט את המוות המיותר הזה. אנחנו מקווים שיגיע היום שגם מדינת ישראל, משרד הבריאות והגורמים האחרים הרלוונטיים ייקחו את האחריות ויואילו לעשות משהו כדי לעלות את המודעות. אם אתם או יקירכם אלרגיים למזון, בבקשה - דאגו לידע את הסביבה ולשאת מזרק אפיפן. זה מציל חיים".
בתוך כך, חבר הכנסת משה ארבל מש"ס פנה למחלקת ההונאה בכשרות ברבנות הראשית, וביקש לבדוק את הפיקוח על הכשרות במסעדה. "יש לבחון אם הגורמים המפקחים והאחראיים על המסעדה מטעם מערך הכשרות פעלו כמצופה מהם ובהתאם לנהלים בתקופה שקדמה למקרה", כתב ארבל והוסיף כי "יש לבדוק אם ניתן להסיק מסקנות רוחביות בדבר אופן פיקוח הכשרות כדי להבטיח שמקרים טרגיים מסוג זה לא יישנו".