בסוף השבוע הכריע בית הדין כי שנת הלימודים תש"פ הסתיימה ולא תוארך. מבלי להיכנס לטיעונים והאם זה מוצדק או לא, מאות אלפי תלמידים, מורים וצוותי חינוך מוצאים עצמם די בהפתעה עם סיום השנה.
אז נכון, הייתה שנה מאתגרת, מבלבלת, מלאה באי ודאות והרבה מאוד יצירתיות ועשייה לא שגרתית, שנדרשה מכורך הנסיבות, אך סיום שנה ופרידה הכרחיים עבור כולם.

לטקס יש משמעות

בתרבות שלנו טקסים מלווים את המעברים ואין זה סתם. לטקס יש משמעות לפרידה תקינה בפן הרגשי ולביטחון העצמי. כאשר אנו מסיימים מעגל באופן מיטבי, אנו פנויים לפתוח דף חדש ולהביא את עצמנו בצורה אקטיבית.
חישבו על עצמכם בסיום מקום עבודה, בין אם מבחירה ובין אם לא. לאופן הסיום והפרידה יש משמעות רבה לאיך אנו יוצאים למקום העבודה החדש. על אחת כמה וכמה במקרה שבו הסיום אינו מבחירה שלנו, סיום "צורם" כזה המשאיר סימני שאלה, הדבר עשוי להשפיע על האופן שבו נהיה פנויים לחפש מקום חדש.
2 צפייה בגלריה
לפרידה יש משמעות
לפרידה יש משמעות
לפרידה יש משמעות
(צילום: shutterstock)
צוותי החינוך והתלמידים, שזורים זה בזה במהלך השנה ויוצרים קשרים אישיים, מטרות משותפות בין אם כחלק מהקבוצה שאליה משתייכים ככיתה ובין מטרות אישיות לקידום והתפתחות אישית. זאת כמובן מעבר ליעדים הפדגוגיים המוגדרים. על כן, קשר שכזה מחייב גם הוא סגירת מעגל מיטבית, על מנת שכל אחד מהם יוכל לפנות הלאה להמשך דרכו באופן אקטיבי ומיטבי.
אין ספק שה"נפגעים" הגדולים הם אלו שעושים מעברים חדים: מעבר מגן לכיתה א', מעבר לחטיבה, סיום התיכון ומעבר דירה, אך גם הגילים האחרים זכאים לטקס מעבר וסיום, על מנת להקל על הפרידה ואף הצוות החינוכי וההורים.
קראו עוד:
מאחר שהשנה נכנסו לחיינו אפשרויות למידה מרחוק חדשות, בהחלט אפשר לנצל את הפלטפורמות לעשות טקס פרידה. קליפ תמונות וזיכרונות, מספר מילים חמות של המורה והתלמידים, אפילו משחק רגשות או רעיונות איך להעביר את החופש הגדול (שגם הוא צפוי להיות שונה). לדבר על סיום ופרידה, לתת מקום ולגיטימציה לרגשות הצפים (עצב, תסכול, פחד, הימנעות, אדישות, שמחה ועוד).
לכל אחד יש את הדרך שלו והמנגנונים שעוזרים לו במצבים אלו בחיים. חשוב שהילדים יתנסו בהם ואנחנו המבוגרים נלמד את הדרך שלהם. נכבד אך גם נהיה ערניים אם נדרשת עזרה חיצונית. לכן אני ממליצה, אל תוותרו על מסיבות הסיום.
2 צפייה בגלריה
מסיבה
מסיבה
אפשר למצוא חלופות למסיבות הרגילות
(צילום: shutterstock)
הפעילו יצירתיות, המסיבות לא חייבות להיות כבכל השנים שעברו. אולי זה הזמן לגלות שגם את זה אפשר לעשות קצת אחרת. בין אם מדובר בחטיבות ותיכונים והמורים סיימו את עבודתם, קחו אחריות הורית וערכו איזשהו טקס מעבר ופרידה איכותית ברמה הרגשית. אפשר לנסות להזמין את המורים להשתתף, אפילו בברכה מצולמת שמעבירים לתלמידים.
ובאשר לגני הילדים והיסודי, ברור שמופעי ענק לא יוכלו להתקיים (ואולי טוב שכך), אך נצלו גם אתם את הימים האחרונים למשחקי פרידה והכנה לסיום שנת הלימודים הן מהתלמידים והן מההורים, גם באמצעות פלטפורמת הלמידה מרחוק, סרטונים או העברת ברכות אישיות. יש גם רבים במערכת החינוך שנמצאים כרגע בבידוד וגם הם כמו התיכונים מוזמנים לעשות זאת מרחוק.
אך אין סיבה שלא נממש את הזכות לסגור מעגל של שנה מאתגרת ואחרת שלימדה אותנו ש"הכול יכול להיות גם אחרת" (א. אדלר). לכולנו יש צורך בפרידה נעימה, לסגור מעגל בנימה אופטימית שתהיה לנו כצידה להמשך הדרך.
הכותבת היא מדריכת הורים ומלווה משפחות וצוותי חינוך, אחראית תחום הגיל הרך במכון אדלר