המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

כבר כמעט שנה שהקורונה מנהלת את חיינו ורבים מבחינים בהזדמנות. חודשים של ריחוק חברתי, שני סגרים ואפשרות מתקרבת לסגר שלישי, עבודה מרחוק ועוד שינויים שטרם ניתן להעריך כיצד ישפיעו על האנושות כולה, מובילים ו/או מאלצים רבים לעשות שינויים מרחיקי לכת בחייהם.
בזמן שחלק מבני הדור הצעיר פנו ללימודים במקום לטיול במזרח הרחוק, מבוגרים ובני הגיל השלישי רואים בקורונה הזדמנות לשנות את חייהם. "ביום בהיר אחד כל המסגרות החברתיות והמשפחתיות נעלמו וכבר חודשים רבים שהן לא חוזרות", מסביר תמיר פלג, מאמן אישי ועיסקי, מייסד ׳מכללת יוזמות׳, המלווה אנשים בשינויים שונים שעוברים בחיים.
"המתנ"ס השכונתי נסגר והנכדים אינם יכולים להגיע לבקר, בעקבות כך נוצר ריק משמעותי בחייהם שמוביל לתחושות ריקנות, בדידות ותסכול. תחושות אלה מובילות באופן ישיר אצל רבים לרצון בשינוי".
"בליווי שלי אני רואה כי מבוגרים שעוברים שינויים בגיל מאוחר הינם כאלה שנסיבות חייהם הובילו לשינויים במהלך השנים", מנתח פלג "בקורנה הם הצליחו לעשות שוב שינויים משמעותיים בעזרת הכלים שכבר קיבלו משינויי העבר".
עוד במדור 60 פלוס:
3 צפייה בגלריה
איזי רוזוב
איזי רוזוב
איזי רוזוב. "הבחירה שלנו - לבכות או לרקוד"
(צילום: שני בראל )

"כל חיי נגעתי בכסף. פתאום אני נוגע באנשים"

כזה הוא איזי רוזוב, היום בן 76, אב לארבעה ילדים וסב ל-12 שסיפור חייו מלווה באינספור שינויים שהאחרון שבהם התרחש עכשיו - בקורונה.
רוזוב נולד באנגליה, ילדותו עברה בפנימיה "בגלל ששום בית ספר לא היה מוכן לקבל אותי", הוא מספר היום. כבחור צעיר עבדכנהג מרוצים ושימש כיבואן הרישמי של ב.מ.וו בישראל.
לאחר מספר שנים של הצלחה עבר קריסה כלכלית, ״באותה תקופה הבנתי שוב שבחיים אסור לי להרים ידיים״ הוא נזכר.
לאחר המשבר הקים רוזוב מרכז למכירת ג׳יפים שגם אותו נאלץ לסגור ולעשות חישוב מסלול מחדש, במשך שני עשורים שימש כמומחה בתחום מערכות המידע ולקח חלק ביותר בעשרות פרוייקטים.
במהלך 2018 חלה רוזוב בסרטן, ועבר כשלושה ניתוחים ו-35 הקרנות, במהלך אותה תקופה נחשף לתחום הקאוצ׳ינג, "החלטתי ללמוד על מנת להעמיק בתחום ולהעשיר את הידע שלי" הוא מספר על תחילתו של השינוי.
לפני כמעט שנה, עם התפרצות המגפה, כאשר הפסיקו להגיע פרוייקטים חדשים ואלו שהתחיל לעבוד עליהם הוקפאו בעקבות המצב הבין רוזוב שזאת הזדמנות חייו והחליט להפוך את תחום הקאוצ׳ינג לעיסוקו העיקרי.
״אני כמו אי-רובוט", הוא אומר בחיוך "אני נתקע בקיר והולך למקום אחר. באה הקורונה ושוב נתקלתי בקיר ופניתי לעולם הקאוצ׳ינג. הבנתי כח הקורונה היא הזדמנות בשבילי להקדיש את עצמי לתחום מרתק זה״.
״כל חיי נגעתי בכסף ופתאום אני נוגע באנשים. אנשים כותבים לי ״איזי אתה בונה לי חיים חדשים״ באים אלי אנשים עם דמעות ויוצאים ממני עם חיוך. הסיסמא שלי ״ללמוד לחייך ללא סיבה״.
"המסר שלי לעולם הוא לא משנה מה קורה תזכרו, החיים יפים, והבחירה בידנו, אנחנו יכולים לבחור לבכות ולתקרבן או לקחת את מה שיש לנו ולרקוד את המציאות".
3 צפייה בגלריה
יוסי צוברי
יוסי צוברי
יוסי צוברי. חיים מלאים בשינויים
(צילום: חגית גאווי)

מסחר בסמים לפתיחת מרכז גמילה

יוסי צוברי אומנם צעיר יותר אבל גם הוא עבר שינויים רבים בחייו. היום כשצוברי בן 53 הוא עובר שוב, שינוי משמעותי.
צוברי מספר שגדל ברחובות של שכונת פשע, הדרדר לסמים ואלכוהול, וישב בבית הכלא על סחר בסמים ורכוש גנוב במשך שנתיים בגיל 20. גם כשיצא מהכלא לא יצא ממעגל הפשע והסמים והמשיך לעסוק בו.
בגיל 26 מעיד צוברי הוא התחיל לשנות את חייו. "מצאתי דרך רוחנית ששינתה אותי. התנקתי מהסמים ואלכוהול והפכתי למלווה של מכורים".
לצד הלווי היה צוברי בעלים של קיוסקים ולאחר מספר שנים, חווה גם הוא התרסקות כלכלית.
בעקבות התקופה הקשה החליט לעבור לסרי לנקה ונכח באירוע הצונאמי ב-2004, בוא מצאו את מותם כ-230 אלף איש. יוסי מעיד כי ראה בתקופה זו הזדמנות עסקית, כשהבחין בצורך בבנייה מהירה לחידוש המבנים שנהרסו, החליט ליבא את הקראווילות לסרי לנקה מוכת האסון.
בחודש מרץ האחרון, אז פרצה מגיפת הקורונה היה צוברי בעיצומו של טיול עסקי בתאילנד וקיבל החלטה לא לחזור לארץ ולהקדיש את התקופה הקרובה לחיפוש עצמי.
"התקופה הנוכחית הובילה אותי להבנה חד משמעית, היעוד שלי זה לפתוח מרכז גמילה בקופנגן ולהתנתק מכל עסקי". הוא מעיד על השינויי האחרון בחייו.
3 צפייה בגלריה
תמיר פלג
תמיר פלג
תמיר פלג. "מבוגרים שעברו שינויים במהלך חייהם מעיזים לעשות שינוי כמבוגרים"
(צילום: עננים)
6 טיפים של תמיר פלג לשינוי מוצלח בגיל השלישי
1. שינוי בכל גיל ותקופת חיים משמעותי, בלתי נמנע – נהלו אותו.
2. שינוי מטבעו יוצר אי ודאות וחשש, בחרו לראות בתקופה זו ובשינויים שבה הזדמנות לעשייה משמעותית. קבלו את החששות אך אל תתנו לפחד לנהל את התהליך.
3. רעננו את ארגז החלומות שלכם, בחרו לממש את העשייה שלכם בדברים שחשובים לכם, לימדו דברים חדשים, צרו, טיילו ככל הניתן, עבדו והתנדבו.
4. תקופת הקורונה והשינויים שבה משפיעים על כלל מעגלי החיים, בהם גם משפחה וחברה. יש לעדכן את ה"חוזים" שלנו אל מול מעגלים אלו בהתאם לשינויים אותם אנחנו עוברים.
5. חברים. זהו תחום שבשנות העבודה נזנח לפעמים. השקיעו בו, רעננו קשרים קיימים וצרו קשרים חדשים.
6. אל תשכחו שניתן לבחור איש מקצוע שילווה ויתמוך בדרך לשינוי. בצורה בטוחה ומבוקרת, המתאימה לכם.


המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"