לפני כשלושה חודשים הושק שירות חדש של בריאות הנפש בקופות החולים. מטרת השירות, שנוסד בעקבות הכרה בעלייה במצוקה נפשית סביב משבר הקורונה, הייתה לאפשר לאנשים החשים במצוקה שלושה מפגשים מקוונים עם אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, ללא צורך בטופס 17 או אבחנה נפשית.
אולם השירות, שהיה אמור להיות מוצף בפניות נשאר יתום. בימים האחרונים נודע ל'ידיעות אחרונות' ול-ynet כי עד כה פנו לקבלת השירות שתוקצב בעשרה מיליון שקלים, פחות מאלפיים איש בארבע קופות החולים יחד. נראה כי הנתונים הנמוכים נובעים מהיעדר פרסומו של השירות שגורם לחוסר מודעות ציבורית על קיומו.
2 צפייה בגלריה
תמונת דיכאון בזמן בידוד
תמונת דיכאון בזמן בידוד
חוסר מודעות לשירות. חרדה בזמן קורונה
(צילום: Shutterstock)
קיראו עוד על התמודדות עם מצוקה נפשית בזמן הקורונה:
יש לציין כי במקביל לכמות הפניות המזערית, נרשמו בער"ן מאז שהחל שיח תקשורתי סביב סגר נוסף ממוצע יומי של אלף מאתיים פניות - עלייה של שלוש מאות אחוזים בפניות של אנשים שפנו לקבלת טיפול פסיכולוגי מהפסיכולוגיה הציבורית, וזינוק של מאתיים אחוזים בפניות אובדניות לעמותת סה"ר.
זהו לא הכישלון ההסברתי הראשון של משרד הבריאות וגם השקת קמפיין היישומון 'המגן' לא עמדה בציפיות ובפועל לא השיגה את היעד.

"מיליון איש יכלו להיעזר בשירות הזה"

"חלם זה כאן", אמר ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בהסתדרות הרפואית. "לפחות מיליון ישראלים היו יכולים להיעזר עד כה בשירות הסופר חשוב הזה, אבל מישהו במשרד האוצר החליט לשמור עליו בסוד. ייתכן שהטעות הזאת עלתה כבר בחיי אדם".
״עם התמשכות המשבר תקופת חוסר הוודאות מתארכת והכוחות שהאנשים הצליחו לגייס בהתחלה נשחקים. יש חשיבות רבה לחיזוק כוחות הנפש כדי להצליח ולעבור את הימים האלו בשלום ולשמור על אופטימיות". אמרה יעל נרדי, מובילת השירות וסגנית מנהל מחלקת בריאות הנפש במכבי.
"אנו מפצירים בכל מי שחש בקושי נפשי וזקוק לעזרה – לא להסס וליצור קשר בהקדם עם מוקדי הקופות. בריאות הנפש חשובה בדיוק כמו בריאות הגוף בתקופה מורכבת זו". במכבי התקבלו עד כה 1,000 פניות לקבלת השירות, 650 במאוחדת, 150 בלאומית, ו-500 בכללית שפתחה את השירות רק בחודש אוגוסט.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לאור העובדה שהשירות נמצא באחריות הקופות, הפנייה למבוטחים גם היא בתחום אחריותן. בנוסף, כדי לעודד פנייה של הציבור לשירות, הוקצו בשבוע שעבר שלוש מאות אלף שקלים נוספים לטובת פרסום השירות".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות תקצב ותכנן תוכנית לאומית למתן 3 פגישות פסיכותרפיה טלפוניות, זאת ללא אבחון או טפסי הפניה ותוך קבלת הטיפול תוך 3 ימים מהפניה.
"הטיפול ניתן על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. עד כה פנו לקבלת טיפול 1,800 איש. נכון לכעת התקבל תקציב ראשוני ממשרד האוצר ואנו בעיצומו של תכנון הפרסום.
"בנוסף מתחילת התוכנית כל קופות החולים פרסמו ומפרסמות את המתווה למטופליהן".