רק 68 מתוך 7,530 נשים הרות שחוסנו נגד נגיף הקורונה בין החודשים דצמבר 2020 לאפריל דיווחו את תופעות לוואי בסמיכות החיסון. כך עולה מנתוני מכון המחקר והחדשנות קאהן סגול מכבי ואוניברסיטת תל אביב, שבחנו את העניין.
2 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
אף לא אחת מאלפי הנשים שנבדקו לא דיווחה על סימפטומים חמורים
(צילום: shutterstock)
מדובר באחד המחקרים הראשונים בעולם שבחנו את השפעות החיסון על נשים הרות. הנתונים מתפרסמים לאחר שבעת מבצע החיסונים מצאו עצמן נשים הרות רבות בדילמה באשר לשאלה האם להתחסן או לא, וזאת ברקע החשש והיעדר הנחיות ברורות שבהמשך עוגנו על ידי משרד הבריאות לכדי המלצות ברורות.
אחד המקרים הזכורים ביותר הוא של אוסנת בן שטרית ז"ל, אם לארבעה בת 32 מההתנחלות גבעת זאב, שהלכה לעולמה בחודש פברואר לאחר שנדבקה בנגיף ולא התחסנה. לאחר מותה של בן שטרית, חל זינוק במספר הנשים ההרות שבחרו להתחסן.
קראו עוד:
הגיל החציוני של הנשים שהשתתפו במחקר היה 31.1, כאשר 46% היו בשליש (הטרימסטר) השני של ההריון ו-33% בשליש האחרון. עורכי המחקר הסבירו כי "כמו באוכלוסייה הכללית, שיעורי ההדבקה בנגיף היו דומים בשתי הקבוצות ב-10 הימים הראשונים לאחר קבלת החיסון הראשון (70 מקרים בקרב המחוסנות מול 73 אצל הלא-מחוסנות), אך החל משבוע אחד לאחר החיסון השני, שיעור ההדבקה היה נמוך בהרבה בקרב המחוסנות: 10 מקרי הדבקה בקרב המחוסנות לעומת 46 מקרי הדבקה בקרב הלא-מחוסנות".
עוד עולה מהמחקר כי מבין 7,530 נשים הרות שקיבלו את החיסון, רק 68 נשים דיווחו על תופעות לוואי. מהנתונים עולה כי אף לא אחת לא דיווחה על סימפטומים חמורים והשכיחים ביותר היו כאבי ראש (0.1% מהמתחסנות), חולשה כללית (0.1% מהמתחסנות), כאב כללי (0.1% מהמתחסנות) וכאב בטן (0.1% מהמתחסנות).
"בהחלט מצאנו הדבקה בהיקף הרבה יותר נמוך בקרב הנשים המחוסנות, לאישה בהריון לא מחוסנת יש סיכוי גבוה פי חמישה להידבק בקורונה מאשר לאישה בהריון שהתחסנה נגד הנגיף החל משבוע לאחר המנה השנייה", מסבירה ד"ר ענבל גולדשטיין, ממכון המחקר של מכבי. "יעילות החיסון נמצאה כמובהקת מבחינה סטטיסטית גם בקרב אוכלוסייה זו, על אף ההנחיות האוניברסליות לנשים בהריון להקפיד באופן מיוחד על ריחוק חברתי ועטיית מסכות".
2 צפייה בגלריה
ד"ר ענבל גולדשטיין
ד"ר ענבל גולדשטיין
ד"ר ענבל גולדשטיין
(צילום: מכון המחקר והחדשנות של מכבי)
"אמנם מדובר במדגם קטן יחסית לתופעות לוואי, אבל לא מצאנו תופעות לוואי חריגות, לא מבחינת הסימפטומים ולא מבחינת ההיקף", אומר פרופ' אמריטוס דוד שטיינברג, מהחוג לסטטיסטיקה וחקר ביצועים באוניברסיטת תל אביב. "תופעות הלוואי במחקר הגיעו מדיווחים של המתחסנות עצמן, ויש להניח כי נשים בהריון היו מדווחות על כל סימפטום יוצא דופן".