סוכרתיים? חשוב שתהיו מודעים לחשיבותה של בדיקת A1c - המוגלובין מסוכרר. אם מתברר בה שרמות ה-A1c גבוהות מדי, זה מרמז על רמות גבוהות באופן חריג ברמת הסוכר בדם. כשרמות הסוכר בדם גבוהות מדי למשך תקופה ארוכה, זה עלול לגרום לסיבוכים בריאותיים.
קראו עוד:
על ידי שילוב של אורח חיים בריא - פעילות גופנית סדירה, תוכנית אכילה מותאמת אישית, טיפול תרופתי ומעקב - ניתן להוריד את רמת הסוכר בדם. זה יוריד את רמת ה-A1c ויקטין את הסבירות לבעיות בריאות אפשריות, ובמיוחד לסיבוכים בכלי הדם הקטנים (מיקרווסקולרים).
1 צפייה בגלריה
A1c סוכרת המוגלובין בדיקה
A1c סוכרת המוגלובין בדיקה
בדיקת A1c. משקפת שלושה חודשים מכיוון שתאי הדם האדומים חיים בדרך כלל תקופה זו
(צילום: shutterstock)

מהי בדיקת A1c?

כשגלוקוז חודר לדם, הוא נקשר לחלבון תאי דם אדומים (RBC) הנקרא המוגלובין. חלבון זה אחראי לנשיאת חמצן בכל הגוף. התרכובת המתקבלת ידועה בשם "המוגלובין מסוכרר".
הבדיקה משקפת ממוצע של רמות הגלוקוז של האדם במהלך שלושת החודשים האחרונים. מולקולות הגלוקוז בדם (תוצר הפירוק של סוכר) נקשרות להמוגלובין בהתאם לריכוז שלהן בדם, ובדיקת ההמוגלובין המסוכרר מציגה את האחוז הממוצע של ההמוגלובין הקשור לסוכר בדגימת דם. ניתן להשתמש בבדיקה לא רק ככלי עזר לאבחון סוכרת אלא גם כדי לקבוע עד כמה האדם הסוכרתי מתנהל נכון.
מחקרים רבים הראו כי הורדת רמות A1c יכולה להאט את התקדמות הסוכרת ולהפחית סיכון לסיבוכים כגון נזק עצבי ומחלות לב וכלי דם. אבל אין יעד אחד שמתאים לכולם. גורמים רבים, כולל סוג הסוכרת ומצב הבריאות הכללית, יכולים להשפיע
הבדיקה נקראת A1c מכיוון שכ-98-95% מההמוגלובין הקיים בגוף הוא מסוג A1. להמוגלובין מסוג A1 יש תת-סוגים, כגון A1c, שהוא תת-הסוג הנפוץ ביותר, ורופא סוכרת יכול להשתמש בו כסמן טוב לבקרת גלוקוז.

איך מחשבים A1c?

על ידי זיהוי אחוז ההמוגלובין המסוכרר בדם. הבדיקה משקפת שלושה חודשים מכיוון שתאי הדם האדומים חיים בדרך כלל תקופה זו, והיא מייצגת את כמות הסוכר שאליה נחשפו התאים במהלך אותה תקופה.
אם רמת הגלוקוז בדם מוגברת, זה אומר שקיימת יותר זמינות להצמדה להמוגלובין. אחוז גבוה של המוגלובין מסוכרר מעיד שלאדם היו רמות גבוהות של סוכר בדם במהלך שלושת החודשים האחרונים. זה יכול להצביע על כך שהוא אינו מטופל נכון, וקרוב לוודאי שגם לא מנטר מספיק.
תוצאות בדיקת A1c מופיעות באחוזים. רמת A1c גבוהה יותר, פירושה סיכון גבוה יותר לסוכרת ולסיבוכיה. רופאים עשויים להתייחס גם לגלוקוז ממוצע, eAG, כשהם מדברים על רמות A1c. ה-eAG מתאים ל-A1c, אך מופיע כמיליגרם לדציליטר (מ"ג/ד"ל), כמו סוכר בדם. גם תוצאות A1c וגם eAG מתייחסות לרמות הגלוקוז הממוצעות של אדם במשך שלושה חודשים. ניתן להשתמש במחשבון פשוט כדי להמיר את התוצאות ממדידה אחת לאחרת.
  • מצב נורמלי: 5.6% או פחות; 114 מ"ג/ ד"ל או פחות.
  • מצב טרום סוכרת: 6.4-5.7%; 137-117 מ"ג/ ד"ל.
  • סוכרת: 6.5% או יותר; 140 מ"ג/ ד"ל.
לאדם עם טרום סוכרת יש סיכוי טוב לשנות את רמות הסוכר הגבוהות שלו ולמנוע את התפתחות הסוכרת אם יוריד את רמת ה-A1c. ההמלצה על רמת A1c אופטימלית משתנה ותלויה בגיל, בסוג התרופות שנלקחות, בסוג הסוכרת, בנטייה להיפוגליקמיה, בסיבוכי הסוכרת, בתוחלת החיים, בתגובה לטיפול ובהיסטוריה הרפואית.

ערכי A1c מומלצים

5.6% או מתחת ל-114 מ"ג/ד"ל: מומלץ לבריאים, מבוגרים ללא סוכרת.
6.5% או 140 מ"ג/ד"ל: מומלץ לסוכרתיים צעירים המטופלים בתרופות שלא גורמות להיפוגליקמיה, לכאלה שחולים בסוכרת מסוג 2 מנוהלת, ללא מחלות לב וכלי דם ועם תוחלת חיים מוערכת גבוהה.
7% או פחות, 154 מ"ג/ד"ל או פחות: מומלץ לרוב הסוכרתיים (למעט נשים עם סוכרת היריון).
8% או פחות, 183 מ"ג/ד"ל או פחות: מומלץ לאנשים עם סוכרת ארוכת שנים או חמורה, עם תוחלת חיים מוגבלת, סיבוכים בריאותיים נרחבים נוספים או תגובה לקויה לטיפול.

למה חשוב להוריד את רמות ה-A1c?

מחקרים רבים הראו כי הורדת רמות A1c יכולה להאט את התקדמות הסוכרת ולהפחית סיכון לסיבוכים כגון נזק עצבי ומחלות לב וכלי דם. אבל אין יעד אחד שמתאים לכולם. גורמים רבים, כולל סוג הסוכרת ומצב הבריאות הכללית, יכולים להשפיע. חשוב להיוועץ עם דיאטנית או תזונאית ולקבל חוות דעת מהרופא המטפל.
האגודה האמריקנית לסוכרת (ADA) מציינת שהמטרה של רוב המבוגרים החיים עם סוכרת היא A1c של פחות מ-7%. דרכים רבות, כגון פעילות גופנית, דיאטה ותרופות, יכולות לסייע בניהול רמות הגלוקוז בדם ורמות ה-A1c.

טיפים לאורח חיים בריא

לפניכם מספר טיפים שיסייעו בהורדת רמות A1c.
פעילות גופנית: ההנחיות העדכניות ממליצות למבוגרים לבצע לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מתונה מדי שבוע. אנשים שמשתמשים באינסולין או שיש להם בעיות רפואיות אחרות, צריכים לפנות לרופא שלהם ולהיוועץ עימו בנושא.
פעילויות שגרתיות: עבודות בית, גינון ופעילויות שגרתיות אחרות יכולות לעזור לשמור על רמת התנועה של אדם.
ניטור רמת הגלוקוז בדם: חיונית כדי להבטיח שהאדם יעמוד ביעדים ויבצע את השינויים הדרושים. מומלץ לעשות זאת באמצעות מד סוכר רציף וללא דקירות, המאפשר ניטור בכל זמן נתון. אנשים שמזריקים אינסולין מספר פעמים ביום צריכים לנטר באופן רציף (וגם זכאים לכך דרך הקופה). אלו שאינם מזריקים אינסולין ואינם נדרשים לבצע החלטות לגבי מינונים על בסיס יומיומי, יכולים להתחבר לחיישן סוכר רציף מדי תקופה כדי ללמוד על דפוסי הסוכר שלהם אפילו מעבר למה שבדיקת A1c יכולה לגלות, ובשאר הזמן לנטר בגלוקומטר ביתי.
מעקב אחר תוכנית הטיפול: כולל שימוש בתרופות ושינויים באורח חיים.
ניהול משקל: במידת הצורך, מומלץ לסוכרתיים להיעזר בליווי צמוד של גורם בתחום הדיאטה והתזונה כדי להגדיר יעדי הרזיה ריאליים. חלק מהתרופות לסוכרת עשויות לעזור לירידה במשקל.
מעקב אחר התקדמות: שימושי להנעה עצמית, למעקב אחר שינויים ולזיהוי איזה דרכים עובדות עבור כל אדם.
מעורבות של אחרים: לעיתים קרובות קל יותר לאמץ שינויים באורח החיים אם אנשים אחרים יכולים לעודד ולעקוב אחר ההתקדמות.
תזונה נכונה: מדובר בתזונה עשירה בירקות, בעלת אינדקס גליקמי נמוך, שמכילה את כל אבות המזון ומותאמת אישית. לתזונה תפקיד חיוני בניהול רמות הסוכר בדם. הקפדה על תזונה מתאימה יכולה לעזור לאדם לשמור על רמות הסוכר וה-A1c בטווח בריא.
אנשים החיים עם סוכרת צריכים להקפיד על אכילה מספקת של ירקות, מספיק חלבון בתפריט, בחירת מזונות עם פחות תוספת סוכר, הגבלת שומני טראנס ואכילה של פחות מזונות מעובדים.
הכותב הוא רופא סוכרת במכון הסוכרת מכבי השלום בתל אביב ובמרפאת סוכרת אינטגרטיבית