מאבק המתמחים עומד להתחדש: המתווה החדש של קיצור תורנויות המתמחים פורסם אתמול (ב') לראשונה ב-ynet, והוא מעורר התנגדות חריפה מצד ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם". היום (ג') היא התראיינה על כך לאולפן ynet והודיעה שבכוונת הארגון לחדש את המאבק לנוכח המתווה שהושג.
קראו עוד:
לפי המתווה, המתמחים בבתי החולים העמק, סורוקה, נהריה, זיו, פוריה, ברזילי, יוספטל ושלושת בתי החולים בנצרת יגיעו לעבודה באחת בצהריים ויסיימו בין השעות שמונה לעשר בבוקר למחרת. המהלך ייצא לדרך בספטמבר הקרוב.
קיצור התורנויות יחל ברוב המחלקות, ובהן מיון, פנימית, ילדים, גריאטריה, אונקולוגיה, הדמיה ומחלקות נוספות. תחילה התורנויות יקוצרו במחלקות הפנימיות, מיון וגריאטריה, ואז בשתי פעימות נוספות יתרחב למחלקות הנוספות. במרס 2024 הקיצור יתרחב לנוירולוגיה, דימות, פסיכיאטריה, אונקולוגיה, שיקום, נפרולוגיה והמטולוגיה. ביוני 2024 יצטרפו גם מחלקות הילדים לקיצור. הקיצור לא יחול בסופי השבוע, בהם המתמחים עדיין יגיעו בשישי בשמונה בבוקר וייצאו בשבת בין שמונה לעשר בבוקר.
1 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת מתמחים בתל אביב נגד תנאי העסקתם, יולי 2022. "מתקבלות החלטות מזעזעות שישפיעו על בריאותם של אזרחי המדינה בעשר השנים הקרובות"
(צילום: מוטי קמחי)
"לקרוא לדבר הזה 'קיצור תורנויות', זה בדיחה", טוענת ד"ר ביטון. "זה מתווה בושה. הוא רע גם למתמחים וגם לאזרחי מדינת ישראל. להגיד שיש פה מהלך היסטורי, קיצור תורנות ל-21 שעות, ולחשוב שאנחנו צריכים לקבל את זה בחיבוק ולהגיד, 'כל הכבוד על השינוי' - לא יכול להיות יותר מנותק מזה".
דבריה של ד"ר ביטון עומדים בניגוד לדעת ספי מנדלוביץ', המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שאמר: "אני רואה במתווה שסוכם מהלך דרמטי שלא היה כמוהו 23 שנים במערכת. זה יוביל לא רק לשיפור תנאי המתמחים והמתמחות אלא לשיפור במערכת כולה, גם לטובת הרופאים והרופאות אבל גם לטובת ציבור המטופלים".
כשנשאלה ד"ר ביטון מה הייתה הציפייה שלה מהמתווה, השיבה: "אין פה עניין של ציפייה. יש פה הסכם, היתר העסקה שחתומה עליו שרת הכלכלה, שנחתם לפני כחצי שנה ושעיגן את תנאי ההעסקה החדשים של המתמחים לתורנויות של 16 שעות פלוס שעתיים העברה. זה ההיתר השריר והקיים. לא אנחנו קבענו את צורת ההעסקה הזאת אלא ד"ר מנדלוביץ', שעמד בראש הוועדה שבחנה את המתווה. בוועדה הזאת ישבו נציגים מכל הדיסציפלינות - מההסתדרות הרפואית, מהאוצר, נציגים של משרד הבריאות ושל כל משרדי הממשלה הרלוונטיים - וביחד סוכמו דברים".
"הציבור ימשיך להיפגע ממתמחות וממתמחים עייפים, מרוטים ורצוצים, שיצטרכו לקבל החלטות שנוגעות לחיי אדם בשעה 20 לערות שלהם. ואם יש מישהו שחושב שהדבר הזה ייטיב עם מישהו - לא רק עם המתמחים, אלא גם עם המטופלים - הוא מנותק"
אז תחדשו את המאבק עכשיו? "לעבוד 21 שעות ברצף זה משהו שאפשר לקרוא לו 'קיצור'? זה משהו שאנחנו צריכים ויכולים לקבל? הציבור ימשיך להיפגע ממתמחות וממתמחים עייפים, מרוטים ורצוצים, שיצטרכו לקבל החלטות שנוגעות לחיי אדם בשעה 20 לערות שלהם. ואם יש מישהו שחושב שהדבר הזה ייטיב עם מישהו - לא רק עם המתמחים, אלא גם עם המטופלים - הוא מנותק. לא בכדי נקבעה נורמת העסקה חדשה שגם היא רחוקה שנות אור מתנאי ההעסקה במשק, של 16 שעות תורנות פלוס שעתיים העברה. עכשיו מחזירים אותנו ל-21 שעות, שזו הצעה שעלתה בעבר ונדחתה על הסף בשאט נפש, לא פחות מזה.
"נוצר כאן מהלך חד-צדדי של משרדי האוצר והבריאות בלי שיח עם המתמחים וגם לא עם ההסתדרות הרפואית. הם דנו בפרטים בעצמם וקיבלו החלטה בעצמם שבוע אחרי שישבנו ביחד בפגישה משותפת, שבה נאמר לנו שנציגי הבריאות והאוצר לומדים את הנושא ורוצים לגבש עמדה מבוססת כי הם לא מכירים את הנתונים. עבר שבוע, וזאת המסקנה שהגעתם אליה? זה פשוט מגוחך ומעציב.
"המתמחים במדינת ישראל ידעו לצאת נגד הממשלה בסיבוב הקודם, וזה בדיוק מה שאנחנו הולכים לעשות גם בסיבוב הנוכחי. את שואלת אם נצא למחאה? חד-משמעית, כן. אנחנו לא ניתן לזה יד, לא נסכים לדבר הזה. נצא נגד זה בכל הכוח".