"אסור לרופאות ולרופאים לעבוד 26 שעות. זה פשע כלפי המתמחים ופשע כלפי המטופלים וגם כלפי כל מי שנמצא בדרכים - כשמתמחה נאלץ לנהוג הביתה אחרי תורנות. כל יום שהפשע הזה נמשך אנשים משלמים בבריאות ובחיים שלהם".
כך הגיבו בארגון המתמחים "מרשם" על תוצאות מחקר חדש של אוניברסיטת בר־אילן שבוצע בקרב 60 מתמחות ומתמחים שעובדים במשך 26 שעות רצוף במסגרת התורנויות בבתי החולים. תוצאות המחקר מצביעות על ירידה קוגנטיבית, עלייה חדה בסיכוי לבצע תאונת דרכים, דיכאון, השמנה חולנית, עצבנות יתר ועייפות כרונית. ההשלכות הקשות, מצביעים הנתונים, משפיעות על התפקוד היומיומי לא רק ביום סיום התורנות אלא גם שלושה ימים לאחר מכן.
1 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים
מחאת המתמחים
מחאת המתמחים. נזק בריאותי גם עבור המתמחים וגם עבור המטופלים
(צילום: מוטי קמחי)
המחקר נחשף לראשונה אתמול (ה'), בכנס ה־30 של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות הדרכים של אוניברסיטת בר־אילן, בשיתוף המחלקה לניהול, והמרכז לערים חכמות. על פי המחקר, ציון משוקלל של מעל 10, בהתאם לדיווח – מעיד על עייפות חריגה. ביום שלאחר התורנות הציון הממוצע של המתמחים היה 15, ויומיים לאחר מכן על 16.
קראו עוד על מאבק המתמחים:
"המחקר מצא פגיעה מתמשכת וכרונית בבריאותם הפיזית והנפשית של המתמחים שעושים תורנויות של מעל ל־26 שעות", אומר ד"ר דני חזן, מומחה בכירורגיה כללית, בוגר המחלקה לניהול באוניברסיטה. "העובדה כי הסיכון של המתמחים לגרום לתאונות דרכים במהלך מספר ימים שלאחר תורנות, ולאו דוקא ביום שאחרי, מוכיחה את המצוקה הקשה שלהם. זאת ביחוד בתקופה שבה הם מתמודדים עם מסה רבה של מטופלים וחוסר שינה, בשילוב עם הפקקים הנוראיים בכבישים שגורמים לעלייה חריפה בתאונות הדרכים".
פרופ' טובה רוזנבלום, ראש המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים, המחלקה לניהול, באוניברסיטת בר־אילן ציינה כי "הממצא החדשני במחקר הוא שמשמרות ארוכות מדי גורמות נזק לא תמיד מיד בתום התורנות, אלא גם יום־יומיים אחרי ולפעמים אפילו לפני המשמרת מרוב לחץ".
המחקר מתפרסם ברקע מאבק המתמחים לקיצור התורנויות, שבמסגרתו אמורה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לפרסם בימים הקרובים היתר חדש שיסדיר את עבודתם בבתי החולים. זאת לאחר שההיתר הקודם שלה לא יצא לפועל, בין היתר בעקבות התנגדות בתי החולים וקופת חולים כללית. בארגון המתמחים מרשם שמוביל את המחאה אמרו כי: "אנחנו מקווים ששרת הכלכלה ורה"מ קוראים גם הם את הנתונים שעולים מהמחקר הזה כי הם האחראים לקיצור התורנויות, שאמור היה לצאת לפועל כבר לפני יותר מארבעה חודשים. אם קיצור התורנויות לא ייצא לפועל ללא דיחוי נוסף, עוד בזמן הממשלה הזו, זו תהיה בכייה לדורות, ומעל הכל כישלון מוחלט של הממשלה והעומד בראשה".