מהו חיידק הסלמונלה שהתגלה בימים האחרונים במוצרי שוקולד, מהו הנזק שעלול להיגרם בגללו, ואיך הוא הגיע לפס הייצור של חברת עלית שטראוס? על כל אלה ניסו להשיב היום (ג') באולפן ynet פרופ' דניאל כהן מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת תל אביב, פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, ופרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, למינהל רפואי ולרפואה פנימית.
קראו עוד:
בתחילת הדיון נשאל פרופ' דניאל כהן איך מגלים סלמונלה בקו ייצור של שוקולד נוזלי. "במפעלים יש בקרת איכות של ניקיון המוצר ונוכחות חיידקים", השיב. "לוקחים דגימות מפסי הייצור, וכל הזמן בודקים אם הכול נקי ואם אין זיהומים. סלמונלה זה זיהום צואתי. המקור הוא בצואת אדם או בצואה של בעלי חיים".
1 צפייה בגלריה
איסוף שוקולד עלית מהמדף
איסוף שוקולד עלית מהמדף
אוספים מהמדפים מוצרי שוקלד. "ייתכן שמקור הזיהום הוא חומר הגלם - הקקאו, למשל, שמיובא ממקומות שונים, במיוחד מאפריקה", אומר פרופ' דניאל כהן
(צילום: איתן גליקמן)
איך מגיע חיידק צואתי לפס ייצור במפעל שוקולד? "תמיד יש אפשרויות שונות במפעלים גדולים, אבל יש בקרה מאוד רצינית על כל שלב ועל כל נקודה בפס הייצור. ייתכן שמקור הזיהום הוא חומר הגלם - הקקאו, למשל, שמיובא ממקומות שונים, במיוחד מאפריקה. ייתכן גם שיש במפעל עובדים חולים שהפרישו את החיידק. גם המערכת עצמה יכולה להיות מזוהמת, ולכן נעשה שם כרגע ניקיון יסודי".
אנשי עלית שטראוס אומרים שהם לא הודיעו לציבור על הזיהום כי חיכו לפיתוח התרביות. כמה זמן זה לוקח, והאם לא ראוי היה להודיע עוד קודם שיש חשש לזיהום? פרופ' סיריל כהן: "נדרשים יומיים-שלושה על מנת לקבל תשובה ודאית. מכיוון שיש כמה סוגים של סלמונלה, צריך לדעת באיזה סוג מדובר. יכול להיות שהם היו צריכים להודיע על חשד. מצד שני, בל נשכח שאלו היו ימים של חגים וחול המועד, אז יכול להיות שהתהליך התעכב. אם היו מודיעים קצת יותר מוקדם, היו נחסכות בעיות מבחינת הצרכנים. המוצרים האלה מגיעים לכל מקום ולכל בית".
פרופ' דניאל כהן: "הסימנים הם שלשולים, כאבי בטן וחום. אפשר לעשות תרבית ולראות אם צומחת תרבית סלמונלה. היום יש שיטות זיהוי שמאפשרות לקשור זיהום ממקור חיצוני לזיהום אצל אדם"
טוענים אנשי החברה שהם הודיעו לאנשי משרד הבריאות על האירוע. האם אין זה תפקידו של המשרד להעביר את זה הלאה, או שיש מקום לזהירות מחושבת? פרופ' יהודה אדלר: "אני חושב שיש כאן איחור, גם בדיווח וגם בפרסום. אבל כמו כל דבר במדינה, גם הנושא הזה בוודאי לא ייבדק ולא ייחקר, ונמשיך קדימה".
היית מצפה מאנשי משרד הבריאות שהתוודעו לסיפור, להודיע לנו? "חד משמעית. גם כשיש חשד בלבד, הצרכן צריך להיות מודע לו ולעשות את השיקולים שלו. אני חוזר וטוען ולא אפסיק לטעון זאת: משרד הבריאות חלש מאוד, לצערי הרב, ורואים זאת במיוחד במלחמה על הקורונה".
פרופ' דניאל כהן: "בניגוד לעמיתיי, אני חושב שהתגובה היא טובה, כי פס הייצור נבדק, ונבדקו כל המוצרים במפעל. הניטור הוא די מהיר".
אם אדם לא מרגיש טוב, האם אפשר לקשר בין ההרגשה הרעה שלו לבין הסלמונלה? "הסימנים הם שלשולים, כאבי בטן וחום. אפשר לעשות תרבית ולראות אם צומחת תרבית סלמונלה. היום יש שיטות זיהוי שמאפשרות לקשור זיהום ממקור חיצוני לזיהום אצל אדם".