פרשת הסלמונלה בשוקולד: משרד הבריאות מפרט את שרשרת האירועים, ומודה כי כבר לפני שבוע התקבלו ממצאים ראשוניים על נוכחות סלמונלה באזור הייצור. עם זאת, ולפי הנהלים, העדיפו שם לחכות לתוצאות הסופיות, ולכן רק אתמול הודיעה שטראוס-עלית על הריקול הגדול בתולדות המדינה, שהורחב אחר כך גם למוצרים נוספים.
בינתיים, עלה חשד לילדים ראשונים שנדבקו בסלמונלה לאחר שאכלו כמה מהמוצרים שנכללים בריקול. שני אחים - בן שנה וחצי ובן 4.5 - הגיעו לבית החולים אסותא אשדוד עם תסמינים של הידבקות בסלמונלה. הקטן מביניהם שוחרר לביתו וחש בטוב, אחיו הגדול ביצע בדיקות ונלקחו ממנו דגימות, אבל תשובה סופית טרם התקבלה. לפי עדות הוריהם לרופאים, הם נחשפו למוצרים שברשימה, ועל כן החשד.
זו שרשרת האירועים, לפי משרד הבריאות: בתאריך 19 באפריל, יום שלישי שעבר, התקבלו ממצאים ראשוניים משטראוס-עלית אשר עלו במסגרת בדיקות שגרתיות והראו קיום נוכחות סלמונלה באזור הייצור במפעל בנוף הגליל, אך לא במוצרי המזון שנדגמו במפעל וטרם שווקו. בעקבות כך, הונחתה החברה לבצע בדיקות רחבות יותר לסביבת הייצור, למוצרים ולחומרי הגלם.

יומיים אחר כך, ב-21 באפריל בשעות הערב התקבל דיווח על ממצאים שאינם סופיים שהצביעו על חשד לנוכחות סלמונלה בחומר הגלם - בבדיקה מהירה ולא בדיקת מעבדה מלאה האורכת כחמישה ימים. על כן, אמרו במשרד הבריאות, היצרן לא נדרש לבצע החזרה (ריקול).
אתמול בשעות הצהריים פנה היצרן למשרד הבריאות עם ממצאי הבדיקות הסופיות, המעלים כי בסביבת הייצור ובחומר הגלם ישנה עדות לנוכחות סלמונלה. בעקבות התוצאות הסופיות בחומרי הגלם ובסביבת הייצור, החברה ביצעה החזרה יזומה (ריקול) בתאום עם שירות המזון במשרד הבריאות, לכלל מוצרי השוקולד שתאריך ייצורם מראשית חודש פברואר.
במשרד הבריאות ציינו כי טרם התקבלו תוצאות סופיות לבדיקות שנעשו במוצרי השוקולד המשווקים בחנויות. כלומר, ההחזרות הללו בוצעו כמשנה זהירות עד הגעת התוצאות מחר גם למוצרי שוקולד.
בעקבות הריקול של חברת שטראוס-עלית, ישנן החזרות של חברות מזון נוספות שעושות שימוש בחומרי הגלם של החברה למוצריהם. במשרד הבריאות אמרו בהודעתם כי "בנוסף מבוצע דיגום רחב של מוצרים נוספים".

משרד הבריאות ציין כי חיידק הסלמונלה גורם לרוב תסמינים קלים וחולפים וברוב המקרים לאחר מספר ימים יש החלמה מלאה. לצד זאת, ציינו, נדרשת תשומת לב מיוחדת באוכלוסיות מדוכאות חיסון וקשישים.
במשרד אמרו כי אם באוכלוסייה בריאה נעשה שימוש במוצר וקיימת עדות לתופעות משמעותיות של מערכת העיכול - שלשולים דמיים או שלשולים המלווים בחום - יש לפנות לרופא לצורך בדיקה. בחולים מדוכאי חיסון וקשישים יש להיבדק גם אם מופיעות תופעות קלות יותר.
בהודעה הבהירו במשרד הבריאות כי הורו לשטראוס-עלית להגיש תחקיר לסיבת הארוע ולבצע פעולות מתקנות למניעת הישנות מקרים בעתיד. הם הודיעו כי חזרה לשגרת ייצור תתבצע לאחר סיום תחקיר האירוע, ביצוע פעולות למניעת הישנות התקלה, ניקוי וחיטוי הקווים ולאחר ביקורת ובדיקות מעבדה תקינות.
"משרד הבריאות ממשיך לעקוב ולחקור באופן צמוד אחר הארוע, ובהתאם לממצאים יינקטו צעדים נוספים", אמרו. "נמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לשמור על בטיחות המוצרים ובריאות הציבור בישראל".