האומיקרון ממשיך ומתפשט, והתחזית על 10,000 מאומתים ביום הולכת ומתקרבת. כך מסביר הבוקר (א') פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן באולפן ynet. "לדעתי נחצה את שיא התחלואה שראינו בדלתא, שזה 10,000 מאומתים ביום. אנחנו גם נעבור אותה ונגיע כנראה ל-20 אלף. אני מאמין שנעבור מעבר לזה, אבל כבר לא נוכל למדוד במספרים האלה כי פשוט אין מספיק בדיקות. כבר היום מתחמי הבדיקות בקריסה ואין לנו כבר מספיק בדיקות, ולכן אנחנו בסוג של "טיסה בלי מכשירים", כי לא נוכל לאתר את כל המאומתים ולכן אפילו אנשים שנדבקו לא יוכלו לדעת שנדבקו ולא יוכלו לבצע את הבידוד".
פרופ' ערן סגל: "לדעתי נחצה את שיא התחלואה שראינו בדלתא, שזה 10,000 מאומתים ביום. אנחנו גם נעבור אותה ונגיע כנראה ל-20 אלף. אני מאמין שנעבור מעבר לזה, אבל כבר לא נוכל למדוד במספרים האלה כי פשוט אין מספיק בדיקות. כבר היום מתחמי הבדיקות בקריסה ואין לנו כבר מספיק בדיקות"
פרופ' סגל מוסיף ואומר כי הוא לא מדבר על השלב השני של מגעים. "אני צופה שיקרה מה שיקרה בכל העולם, שמול הווריאנט הזה, ההגנות שעבדו במידה מסוימת בגלים קודמים, פשוט לא יעילות מול האומיקרון. העצירה תהיה רק כשכמעט כל מי שיכול להידבק - יידבק. לפי הערכות מסוימות ייתכן שזה יקרה כאשר שני מיליון אנשים יידבקו, כלומר 1 מתוך 4 יידבק בשבועות הקרובים. יכול להיות שאפילו יותר מזה, ואני מאמין שזה יקרה תוך פרק זמן של בערך שלושה שבועות ולאחר מכן נתחיל לראות ירידה. זו המגמה שהולכים אליה במדינות בעולם".
קראו עוד:
מה קורה בבתי החולים? האם אתה מתריע מפני קריסה? "זו ה-שאלה. אמרנו בתחילת גל האומיקרון שיש סימנים מעודדים שהוא פחות אלים ועכשיו הסימנים האלה בשטח. אנחנו רואים מנתונים שמגיעים מהעולם, שמי שלוקח את הבוסטר, המנה השלישית, הסיכוי שלו לאשפוז יורד בצורה דרמטית לעומת מי שהתחסן פעמיים אבל לא לקח את הבוסטר, ולכן מאוד חשוב שאנשים ייקחו את הבוסטר, אנשים צריכים לקלוט ולהבין שבשבועות הקרובים כולם ייחשפו לחולים מאומתים, כי כל אחד מארבעה עשוי להיות מאומת, לכן הבוסטר ייתן הגנה. בשקלול אנחנו הולכים לראות הרבה יותר נדבקים, אבל הווריאנט פחות אלים. אני מעריך שבהחלט נראה עלייה באשפוזים, אבל כרגע מעריך שלא נעבור את שיאי התחלואה הקשה – 1,200 חולים קשים בבתי החולים".
לא נעבור את השיאים הקודמים? "זאת הערכה. משקלול כל המספרים אני אתן את החשבון בצורה מאוד פשוטה – בגל דלתא נדבקו חצי מיליון אנשים והגענו בשיא לפחות מ-800 חולים קשה בבתי החולים. אם אכן נגיע מחצי מיליון מאומתים לשני מיליון מאומתים, כלומר פי ארבעה, אבל מצד שני האומיקרון גורם למחלה קשה פחות, אז זה אמור להתאזן ולכן לא צפויים לשבור את שיאי התחלואה הקשה שראינו. כמובן שזו הפשטה, וצריך לזכור שהיום יש לנו תרופות ובוסטרים. זה תלוי בעובדה אם אנשים ילכו לקחת בוסטר, יש הרבה מאוד אנשים שצריכים את זה כי עברה חצי שנה מאז שלקחו את שתי מנות החיסון ויודעים שזה מגן מאשפוז. בשקלול הדברים כרגע נראה לי שלא נחצה את 1,200 החולים קשה".
ומה קורה עם השפעת? "ברור שהעובדה שאנו בחורף בתוספת של שפעת, מוסיף לעומסים. אבל אני מסתכל על היבט הקורונה בלבד. יחד עם עומסי השפעת, זה צפוי לייצר עומסים בבתי החולים. יהיה גידול, אבל כרגע אני כאמור מעריך שמבחינת הקורונה לא נראה שבירת שיאים של חולים קשה".
מסיבות הסילבסטר יוסיפו להדבקות? "בוודאי. אני משוכנע שהיו הרבה הדבקות אבל צריך להבין שהווריאנט הזה אחר, הוא מידבק הרבה יותר, עם או בלי הסילבסטר, עם או בלי כל ההגבלות, ועם או בלי למידה מרחוק, לכל אלו יש השפעה מאוד קטנה, כשמדובר בווריאנט שמקדם ההדבקה שלו הוא כזה שלא הכרנו בעבר. זה משהו שלא ניתן לעכב אותו אלא אם כן הולכים לאמצעים מאוד מאוד חריפים כמו סגר, ואפילו לא סגרים כמו שהיינו רגילים לראות אלא סגר מאוד הדוק כמו הסגר הראשון. אם ההערכות שלא נעבור את שיאי האשפוז מבחינת תחלואה קשה, כרגע לא נראה שהצעדים האלה נדרשים".
פרופ' יהודה אדלר, מצטרף לדבריו של פרופ' סגל על כך שמספר המאושפזים לא יגיע לשיאים: "בניו יורק רואים עלייה, מצד שני ראינו איך דרום אפריקה עברה את זה, רואים מה קורה בבריטניה שאמנם עוד לא הסתיים הגל שם, אבל יש בהחלט ירידה מאוד משמעותית בכמות המאושפזים ביחס לכמות המאומתים ששוברת שיאים. כמות המאושפזים שם רחוקה מהשיא, רואים את זה בדנמרק ובמדינות נוספות. לנו יש אחוזים שהתחסנו בבוסטר שהם יותר גבוהים מניו יורק, הם יותר דומים למה שאנחנו רואים בבריטניה ובדנמרק.
"התחלנו לראות פה כבר אצלנו את העלייה במאומתים ובינתיים יש עלייה מסוימת שאנחנו רואים בכמות החולים הקשים החדשים אבל בקצב שהוא הרבה יותר נמוך. בשקלול הדברים זו כרגע ההערכה, אבל כמו שאנחנו אומרים, אנחנו צריכים לבחון את ההערכות האלו מדי יום, ובכל מקרה - להגבלות האלה אין אפקטיביות מול האומיקרון".

"לגבי הבוסטר הרביעי, צריך להמתין לנתונים"

ובתוך כך, מספר החולים באומיקרון הולך ועולה. פרופ' דרור מבורך מבית החולים הדסה מספר על המצב במחלקת הקורונה בבית החולים. "יש לנו 24 חולים מאושפזים סך הכל. מהם כ-13 חולים קשה, חלקם עוד שאריות מהדלתא. חלקם גם חולים קשים עקב אומיקרון. אלה בעיקר אנשים לא מחוסנים, אחד מחוסן בשני חיסונים, בגילאים מבוגרים ועם מחלות רקע". צפו בדבריו.
קיים מחקר שהאומיקרון לא כל כך פוגע בריאות. האם זה נכון? "יש עדויות כאלו, ואנחנו נשמח שתהיה פחות מעורבות ריאתית, שכן היא קובעת את חומרת המחלה, וצורך המטופלים בהנשמה. יחד עם זאת זה לא מאה אחוז ככה, יש חולים שכן ייפגעו בריאות ובמיוחד כאלו שיש להם מרכיב ריאתי קודם. מהבחינה הזו אנו מתייחסים בזהירות לכל אחד שמגיע, בודקים גם את הריאות ונערכים לעזור במידת הצורך".
לשאלתו של פרופ' אדלר על הבוסטר הרביעי, הוא עונה: "אני מבין שגישת משרד הבריאות, וזו גישה לגמרי סבירה, שבמקרה של מדוכאי חיסון וקשישים לא לחכות לנתונים מהעולם ולהתחין לחסן. אני לא בטוח. מכיוון שאין נתונים אני יותר נזהר מלרוץ ולהגיד שיש לחסן רביעי, למרות שאני לא מאלה שחושבים שיש סכנה רביעית בחיסון רביעי, אבל אנו עובדים לפי אינדיקציה ולכן צריך להתקדם יותר בזהירות. משרד הבריאות אפילו לאחר שאישר את זה, נוהג בזהירות".