תינוק בן ארבעה חודשים שחולה בשעלת מאושפז בטיפול נמרץ בבית החולים אסותא אשדוד. התינוק אובחן כחולה כבר בקופת החולים אך עם התגברות המחלה והופעת קשיי נשימה, שבאו לידי ביטוי במצוקה נשימתית ושיעול עד הכחלה - הוחלט לפנותו ביום רביעי האחרון אל בית החולים.
עוד בנושא:
עם קבלתו בבית החולים הועבר התינוק לטיפול במחלקת טיפול נמרץ ילדים, שם טופל באמצעות אנטיביוטיקה והנשמה לא פולשנית. בימים האחרונים חלה הטבה במצוקה הנשימתית שלו אך מבית החולים נמסר כי הוא עדיין סובל משעלת בצורה קשה מאוד וממשיך להיות מטופל מחלקת טיפול נמרץ של בית החולים.
1 צפייה בגלריה
חיסון תינוקות
חיסון תינוקות
חיסון בהיריון ולתינוקות מונע תחלואה ותמותה
(צילום: shutterstock)
בבית החולים מבקשים לציין כי חיסון מוקדם של האם בזמן ההיריון לשעלת היה מונע את הסיטואציה הקשה. "החיסונים לשעלת הם חיסונים חשובים ביותר ומצילי חיים. ככל שמדובר בתינוק צעיר יותר, כך סיכויי התמותה גבוהים יותר והנזק הקשה למוח וללב הוא בלתי הפיך", אומרת ד"ר נעה רוזנפלד, מנהלת טיפול נמרץ ילדים והרופאה המטפלת."אני קוראת לכל ההורים לא לקחת סיכון ולקבל את כל החיסונים הנדרשים טרם הלידה ולאחריה".

אחד ממאה תינוקות ימות מסיבוכי המחלה

ד"ר מאיה חלד-עקיבא, מומחית למחלות זיהומיות בילדים באסותא אשדוד, מוסיפה: "שעלת היא מחלה הנגרמת על ידי חיידק וניתנת למניעה על ידי חיסוני השגרה והתחסנות של האם במהלך ההיריון. חיידק השעלת תוקף את מערכת הנשימה וגורם בילדים ומבוגרים לשיעול התקפי הנמשך שבועות ארוכים ואף מספר חודשים. בילודים ותינוקות היא יכולה לגרום למחלה קשה מאוד ואף למוות. הטיפול האנטיביוטי אשר ניתן בשלב האבחנה לא משנה משמעותית את המהלך המחלה ולכן יש חשיבות גבוהה להתחסנות ולמניעה של המחלה.
"אחד מחמישה תינוקות עם שעלת מתחת לגיל חודשיים יתאשפז ואחד מ-100 תינוקות מתחת לגיל חודשיים עם שעלת ימות מסיבוכי המחלה".
משרד הבריאות מזכיר כי חלה עלייה במקרי שעלת לאחרונה בישראל. כפי שפורסם לאחרונה ב-ynet, מתחילת השנה נרשמה עלייה משמעותית בהדבקה בשעלת, בעיקר בקרב תינוקות מאזור ירושלים. על פי הנתונים, מתחילת השנה ועד לסוף חודש מאי נרשמו 215 הדבקות במחלה – עלייה של פי 12 לעומת השנה שעברה - אז נמנו 17 מקרים. ב-2021 נמנו 22 מקרי הדבקה.
החיסון שניתן לתינוקות, החל מגיל שישה שבועות, נותן הגנה נגד מספר מחלות, כולל שעלת ופוליו. לאור הסיכון לתחלואה בילודים עד להגיעם לגיל בו ניתן לחסנם, חשוב שנשים בהיריון יקבלו חיסון בשליש השלישי להיריון ובאופן זה יגנו על ילדיהם על ידי העברת הנוגדנים בשליה. "ילד מחוסן הוא ילד מוגן", מזכירים במשרד הבריאות, ומדגישים את חשיבות מתן חיסוני השגרה כנגד מחלות זיהומיות, שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות. "הקפדה על חיסוני השגרה חשובה לטובת מניעת התפרצויות של תחלואה בקרב הילדים וסביבתם", אומרים במשרד הבריאות.