מותו הטראגי של התינוק בן החודשיים מירושלים, מצטרף למקרים נוספים של תחלואה בשעלת באזור ירושלים. על פי הנתונים, מתחילת השנה ועד לסוף מאי, נרשמו 215 הדבקות במחלה – עלייה של פי 12 לעומת השנה שעברה - אז נמנו 17 מקרים, ב-2021 נמנו 22 מקרי הדבקה.
קראו עוד:
בעקבות מותו של התינוק, שלחה אחות מפקחת מחוזית אזור ירושלים במשרד הבריאות, מכתב אזהרה לגורמים מקצועיים ובו התריעה כי "אנו נמצאים בהתפרצות שעלת במחוז ירושלים. רובם הגדול של החולים הם מהאזור. רוב החולים הם תינוקות שלא רשומים בטיפות חלב ולא חוסנו נגד המחלה".
עד היא כתבה על חשיבות הערנות של צוותי הרפואה המטפלים והפניית הילדים לחיסון. "מבקשת להנחות את הצוותים בטיפות חלב לזמן תינוקות לקבלת מנה ראשונה של מחומשת (שכוללת חיסון נגד שעלת) בגיל 6 שבועות".
2 צפייה בגלריה
מכתב אחות חיסונים
מכתב אחות חיסונים
מכתבה של האחות המפקחת המחוזית
כאמור, עיקר ההדבקות מתרכזות באזור ירושלים ומיוחסות לשיעורי התחסנות נמוכים בקרב ילדים, כפי שנחשף רק לאחרונה ב-ynet. על פי הנתונים, מתוך כלל ההדבקות בשנה הנוכחית, 183 מהן אותרו בירושלים והסביבה. לשם השוואה, באשקלון, פתח תקווה, אזור הכנרת, עכו ונצרת לא אותרה ולו הדבקה אחת. בתל אביב אותרו 9 הדבקות בלבד. עוד עולה מהנתונים העדכניים כי בחודש אפריל אותרו 79 הדבקות שדווחו ללשכות הבריאות של משרד הבריאות.
2 צפייה בגלריה
ירידה בחיסון תינוקות שגורמת להתפרצות שעלת
ירידה בחיסון תינוקות שגורמת להתפרצות שעלת
ירידה בחיסון תינוקות שגורמת להתפרצות שעלת
(צילום: shutterstock)
גם ארגון המיילדות ממליץ לנשים בהיריון לקבל חיסון נגד שעלת במטרה להגן על התינוק עם יציאתו לאוויר העולם.
בארגון המיילדות מסבירים: "מומלץ לקבל את החיסון לקראת סוף ההיריון במטרה להגן על התינוק עם יציאתו לאוויר העולם. ההגנה מתבצעת באמצעות הנוגדנים לשעלת אשר מתפתחים באופן יעיל, עוברים דרך השליה ומספקים הגנה אחרי הלידה בארבעת החודשים הראשונים לחייו של התינוק. הזמן האידיאלי הוא בשבועות 27-36 להיריון".
בארגון מדגישים: "חיסון אימהות יעיל מאוד במניעת שעלת בתינוקות. החיסונים בטוחים, הוכחו מחקרית ואין כל עדות מדעית לנזק כלשהו שעלול להיגרם לעובר או להיריון. אם את כבר בשבוע 27, אנו ממליצות לך להגיע לקופת החולים לקבלת החיסון, אשר נמצא בסל הבריאות וניתן ללא תשלום".

המלצה גם לאבות להתחסן

מחלת השעלת נגרמת על ידי החיידק בורדטלה פרטוזיס הגורם למחלה שמתבטאת בהתקפי שיעול קשים, המלווים בהאדמה ותחושת חנק. המחלה עלולה להימשך מספר חודשים. הטיפול האנטיביוטי בתרופות ממשפחה שנקראת "מקרולידים" אינו מרפא אלא מונע את ההדבקה מהחולה לסובבים אותו. בתינוקות מדובר כאמור במחלה מסכנת חיים, שעלולה לגרום גם למוות.
החיסון נמצא בשגרת חיסוני טיפת חלב הוא מגן למשך 5 עד 10 שנים. החיסון ניתן גם לנשים בהיריון, כיוון שהנוגדנים הנוצרים בגופה של האישה ההרה עוברים לעובר ומגנים עליו בחודשי החיים הראשונים, בהם המחלה נחשבת למסכנת חיים. חלק מהמומחים ממליצים כיום גם לאבות המצפים לתינוק להתחסן כדי להגביר את ההגנה החיסונית למנוע את הדבקתו של הרך הנולד.