בריאיון ל-sky news, אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג כי על גופות של מחבלי חמאס שחוסלו בשטח ישראל נמצאו הוראות מדויקות להכנת מתקן לפיזור ציאניד. מקור המסמך, אמר הנשיא, הוא מדריך של ארגון הטרור אל-קאעידה מ-2003, והשימוש בו מעיד הן על הקשר בין הארגונים והן על כוונתם של מחבלי חמאס להשתמש בנשק כימי להשמדה המונית כפי שדאעש תכנן בעבר.
"זה רעל חזק בצורה קיצונית", אומר ל-ynet Live ד"ר אבי סאייג, כימאי ונוירוביולוג במכון דוידסון לחינוך מדעי. "אם הוא נמצא במצב מוצק, 70 מ"ג ממנו יכולים להרוג בן אדם. לשם השוואה, כדור אקמול מכיל 500 מ"ג, כך ש-70 מ"ג זה גרגיר קטן, אבל אפילו הכמות הזו יכולה להיות קטלנית. אם הציאניד נמצא במצב הגזי שלו, אפילו ריכוז של 0.03% באוויר הורג את מי שנושם אותו". צפו בריאיון איתו.

קראו עוד:
לדברי ד"ר סאייג, לא קשה להשיג ציאניד. "עושים בו שימוש בתעשייה הכימית, בייצור של מתכות, בעיקר כסף וזהב", הוא אומר. "אפשר לרכוש אותו מחברות כימיקלים. מייצרים אותו בטונות. זה הציאניד המוצק. אפשר גם לערבב אותו במים ולקבל ציקלון B, שזה מימן ציאנידי. זה החומר ששימש את הנאצים להשמדת יהודים במחנות. 'ציקלון B' זה שם מסחרי. החומר הוא ציאניד. כדי לייצר ציאניד, צריך מפעל כימי, אבל אם כבר יש לך ציאניד מוצק, ואתה רוצה לעשות פיגוע כימי - לצערנו, זה די פשוט".
כלומר, זו אופציה ממש ריאלית. "היא ריאלית. אפשר להשיג את החומר הזה אם מתחזים לאדם שעוסק בעיבוד של מתכות. אפשר לקנות אותו ובוודאי להבריח אותו. זה לא חומר יקר. אפשר להפוך אותו בצורה הקלה ביותר לנשק כימי, לחומר לחימה כימי, לגז רעיל. מובן שבאוויר הפתוח הוא פחות יעיל, אבל במקומות סגורים הוא מוביל למוות בתוך דקות ספורות, כפי שכולנו יודעים מההיסטוריה של העם היהודי. זה גז מאוד חזק.
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בריאיון לSky News
נשיא המדינה יצחק הרצוג בריאיון לSky News
הוראות שנמצאו אצל מחבלי חמאס ושכוללות את המילה "ציאניד"
(צילום: Sky News)
"מכיוון שהוא נקשר טוב למתכות, ולכן משתמשים בו לעיבוד מתכות, הוא נקשר לברזל שנמצא בגוף שלנו ושקשור לתהליכי הנשימה. כשזה קורה, נוצרת הרגשה של חנק, שאין חמצן, שאין אוויר. במקרים כאלה דרוש טיפול מיידי, צריך לקבל מיד חמצן. זה לא עניין של מה בכך. זה לא משחק של ילדים משועממים. זה מאוד מסוכן".