האם ניתן היה למנוע את נתוני התחלואה הגבוהים שאליהם הגיעה ישראל בשבועות האחרונים? פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי, משוכנע שכן. "אנחנו מתריעים על זה כבר שישה חודשים", אמר היום (ד') באולפן ynet. "מהרגע ששר הבריאות הקודם, יולי אדלשטיין, ביטל על דעת עצמו את התו הירוק ואת המסכות, נאמר פה שזו טעות, ותראו כמה זמן לקח לזה לחזור. אין לי ספק שאלמלא איטיות התגובה ואיטיות הפעולות של ממשלת ישראל, היינו עם פחות מתים, פחות חולים קשים ופחות נדבקים".
קראו עוד:
באולפן התראיינו גם פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא, ופרופ' איתן פרידמן, מנהל המרכז לגנטיקה ולגילוי מוקדם בבית החולים אסותא, שחלק על דבריו של פרופ' אדלר. "אני חושב שצריך לשנות את הדיסקט", אמר פרופ' פרידמן. "הרי המטרה שלנו היא לחיות לצד הקורונה, להבין שאסור לווירוס הזה לנהל את החיים שלנו. אנחנו צריכים גם להבין שהחיסון יעיל. שני החיסונים הראשונים יעילים מאוד בהקטנת התחלואה הקשה. מי שקיבל את שני החיסונים האלו, לא יחלה במחלה קשה המסכנת את חייו. התו הירוק לא מאפשר חיים נורמליים. צריך לחיות את חיינו באופן נורמלי".
1 צפייה בגלריה
יצאנו לבדוק האם שומרים על ההנחיות ברכבת הקלה בירושלים
יצאנו לבדוק האם שומרים על ההנחיות ברכבת הקלה בירושלים
עוטים מסכות ברכבת הקלה בירושלים, השבוע. "צריך לשנות את הדיסקט ולהבין מה עוזר ומה לא", אמר פרופ' פרידמן
(צילום: אלכס גמבורג)
פרופ' פרידמן ציין כדוגמה את בריטניה, שבה הסירו לפני כחודש את כל ההגבלות. "סומכים שם על השכל הישר ועל ההיענות של הציבור", אמר. "אומרים לאנשים, 'אל תתקהלו. אם אתם נכנסים לחללים סגורים, שימו מסכות'. אבל אין תו ירוק. לא נצליח למגר את הקורונה. הווירוס הזה כאן כדי ללוות אותנו, וצריך לשנות את הדיסקט ולהבין מה עוזר ומה לא".
כשנשאלו שני המומחים אם ניתן לדעתם לפתוח את שנת הלימודים במתכונת הרגילה, אמר פרופ' אדלר: "אני מאוד חושש לגבי הגנים. אין מתווה לגביהם. בארצות הברית יש עלייה אדירה בתחלואה של ילדים".
פרופ' פרידמן: "המחלה הזאת היא של אנשים בקבוצות סיכון, וילדים אינם מהווים קבוצת סיכון, חוץ מחולי סרטן. רוב הילדים מפתחים מחלה קלה, ולכן חייבים לפתוח את מערכת החינוך. 85% מהילדים שנדבקו בגל השלישי לא נדבקו בבית הספר, אלא בבית. אם אתה סוגר אותם בבית, אתה מגביר את הסיכון שלהם לחלות"
פרופ' פרידמן אמר: "המחלה הזאת היא של אנשים בקבוצות סיכון, וילדים אינם מהווים קבוצת סיכון, חוץ מחולי סרטן שמקבלים סטרואידים. באנגליה, קרוב לחצי מיליון ילדים אובחנו כמאומתים ממרץ 2020 עד מרץ 2021, אבל רק 25 מתוכם מתו, כש-19 מבין המתים היו עם מחלות קשות. רוב הילדים מפתחים מחלה קלה, ולכן חייבים לפתוח את מערכת החינוך. 85% מהילדים שנדבקו בגל השלישי לא נדבקו בבית הספר, אלא בבית. אם אתה סוגר אותם בבית, אתה מגביר את הסיכון שלהם לחלות".
לפרופ' ארנון אפק דווקא היו בשורות טובות היום. "תרשו לי להביע אופטימיות זהירה", אמר. "מתחילים להרגיש מגמה: יש התמתנות בקבלה של חולים חדשים לעומת שחרור חולים". צפו בדבריו: