מצד אחד, חלה ירידה במספר החולים הקשים בימים האחרונים. מצד שני, מספר המאומתים מזנק. מהו הנתון המשמעותי יותר? "צריך להימנע מלבדוק שינויים יומיים", אומר היום (ג') לאולפן ynet פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, מי שעמד בראש הצוות שייעץ למל"ל בנושא הקורונה. "יש קפיצות גדולות בין הימים, כך שצריך להסתכל על המגמה".
קראו עוד:
המגמה היא מורכבת. "אנחנו רואים בצורה עקבית שכ-2.5% מהחולים המאומתים מגיעים למצב קשה, וזה כנראה יימשך", אומר פרופ' וקסמן. "החיסון השלישי הוא מאוד חשוב, והוא יעזור להוריד את מספר החולים שמגיעים למצב קשה, אבל רק כ-50% מהחולים מעל גיל 50 הם מחוסנים, כך שגם אם החיסון יהיה מאוד יעיל עבורם, נוריד ב-30% בלבד את מספר החולים הקשים. כלומר, החיסון השלישי לבדו לא יפתור את בעיית העלייה בתחלואה, ולכן חשוב שהציבור יציית לתו הירוק והסגול".
2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב במרכז הרפואי העמק ב עפולה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב במרכז הרפואי העמק ב עפולה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה במרכז הרפואי העמק בעפולה, השבוע. "העיכוב בנקיטת צעדים מביא אותנו להגדלה של כל הנזקים"
(צילום: גיל נחושתן )
לשאלה, האם המספרים בשבועות הקרובים יהיו קשים, השיב פרופ' וקסמן: "ככל הנראה, כן. הצעדים שהממשלה נקטה ונוקטת השבוע, של הרחבת החיסונים בזריקה שלישית והפעלת תו ירוק וסגול, הם נכונים, אבל הם ננקטים באיחור גדול ומותירים פערים שמסכנים את היכולת לבלום את התחלואה. גם אם הצעדים יתבררו כמוצלחים, הבלימה של מספר המאומתים תגיע כנראה רק בסוף החודש, והבלימה של מספר החולים הקשים תגיע מאוחר יותר, במהלך ספטמבר. כשיש הצטברות של יותר מ-1,000 חולים קשים, קשה לעצור.
"זו תוצאה של העובדה שלא נקטנו צעדים מוקדם יותר. לפני חודש או יותר היינו עשויים לבלום את ההתפרצות על ידי הפעלת תו ירוק ואכיפת בידודים. אבל מכיוון שנמנענו מלנקוט כל צעד לבלימת ההתפרצות, אפשרנו למספרים האלה לעלות, והיום אנחנו מדברים על צעדים חריפים הרבה יותר, כגון תו ירוק, תו סגול ופגיעה בפתיחת שנת הלימודים. העיכוב בנקיטת צעדים מביא אותנו להגדלה של כל הנזקים - הבריאותי, הכלכלי והחברתי. כאילו לא למדנו דבר מההתפרצויות הקודמות".
"המתווה שבו ילדים שבאו במגע עם חולה לא יבודדו אלא ייבדקו, הוא מסוכן. הבדיקות יגלו רק חלק מהנשאים, והן יגלו זאת מאוחר, לאחר שחלק גדול מההדבקות כבר התרחשו. לא הייתי פותח את שנת הלימודים במתווה הזה"
בהמשך הריאיון התייחס פרופ' וקסמן לפתיחת שנת הלימודים ואמר: "המתווה שבו ילדים שבאו במגע עם חולה לא יבודדו אלא ייבדקו, הוא מסוכן. הבדיקות, בפרט המהירות, יגלו רק חלק מהנשאים, והן יגלו זאת מאוחר, לאחר שחלק גדול מההדבקות כבר התרחשו. הדרך לעצור את ההתפרצות היא על ידי בידוד, לא על ידי בדיקות. אם המתווה לא ישתנה, יש סכנה נוספת להחרפת התחלואה".
כשנשאל אם הוא חושב שיש לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, השיב: "במתווה הנוכחי שמוצע, לא הייתי עושה זאת. במתווה יותר זהיר אפשר היה לדבר על כך".
2 צפייה בגלריה
לימור גרוסמן תושבת חוסן
לימור גרוסמן תושבת חוסן
מתחם חיסונים בכרמיאל, השבוע. "הבלימה של מספר המאומתים תגיע כנראה רק בסוף החודש", מעריך פרופ' וקסמן
(צילום: אסף מגל)
ד"ר מאיה רוזן, רופאה מחוזית במחוז מרכז של כללית, שהתייחסה למבצע החיסונים במנה שלישית בריאיון באולפן ynet, אמרה: "יש פחות תופעות לוואי מאשר בחיסון הראשון והשני", צפו: