עוד לא נרגענו מזן למדא, שכבר התפשט ביותר מ-30 מדינות, וזן חדש של נגיף הקורונה כבר מאיים על העולם ומעורר דאגה בארגוני בריאות: זהו הזן הקולומביאני, שמכונה B.1.621 (טרם קיבל אות יוונית) ומתגלה כמדבק ביותר ועמיד יותר לחיסונים בהשוואה לזנים האחרים.
קראו עוד:
עד כה התגלה הזן החדש ב-26 מדינות לפחות, בהן ארצות הברית, פורטוגל, יפן, שווייץ, הודו ובריטניה. לפי ארגון הבריאות העולמי, הנגיף התגלה לראשונה בקולומביה ומאז התפשט למדינות נוספות באמצעות תעבורה אווירית ומעבר נוסעים ממדינה למדינה.
מומחים ברחבי העולם צופים שנגיף הקורונה ימשיך לייצר מוטציות ללא הרף, בדומה לווירוסים אחרים. אותן מוטציות מעניקות לנגיפים יכולת אבולוציונית לשכלל את יכולת ההדבקה וההתרבות שלהם. רק מוטציות מסוימות יוצרות וריאנטים ששורדים ומתפשטים ברחבי העולם.
על הזן החדש לא ידוע הרבה. במשרד הבריאות ניכרת דאגה מפניו לנוכח ההערכה שהוא מדבק מהר יותר מזנים קודמים ועמיד יחסית לחיסונים. עדיין לא ידוע איך הוא עומד מול מנה שלישית של החיסון, שכן בארץ הוא עדיין לא רוצף, ואין נתונים על תגובה כלפיו של מחוסנים במנה שלישית.
1 צפייה בגלריה
החיסון השלישי נגד נגיף הקורונה
החיסון השלישי נגד נגיף הקורונה
מתחם חיסונים בראשון לציון. הדרך היחידה לעצור את היווצרות המוטציות היא לעצור את המגפה – כלומר, להתחסן
(צילום: AFP)
מדוע נגיף הקורונה מייצר מוטציות? לא מדובר בתופעה יוצאת דופן: נגיפים נוטים ליצור שינויים גנטיים כל הזמן, כחלק מתהליך אבולוציוני שאמור להגביר את הישרדותם ואת התאמתם לתנאי הסביבה המשתנים. המוטציות אמורות לגרום לנגיפים להדביק יותר בקלות ולהיעשות עמידים יותר כדי שיוכלו להתפשט ככל האפשר.
מומחים ברחבי העולם צופים שנגיף הקורונה ימשיך לייצר מוטציות ללא הרף, בדומה לווירוסים אחרים. אותן מוטציות מעניקות לנגיפים יכולת אבולוציונית לשכלל את יכולת ההדבקה וההתרבות שלהם. רק מוטציות מסוימות יוצרות וריאנטים ששורדים ומתפשטים
על פי השערות, שעדיין לא הוכחו, המוטציות הנוכחיות התפתחו אצל חולי קורונה כרוניים, שטופלו בתרופות אנטי-ויראליות או בנוגדנים. וירוס הקורונה לא הושמד, כך שהמחלה הממושכת הספיקה ליצור זנים חדשים ואלימים.
היום מעריכים שהמוטציות מתחוללות בגופם של אנשים לא-מחוסנים, המכונים בקרב מומחים "בתי חרושת לייצור וריאנטים". הדרך היחידה לעצור את היווצרותן היא לעצור את המגפה – כלומר, להתחסן.