הוכחה משמעותית נוספת ליעילות הגבוהה של הבוסטר: פייזר ושותפתה הגרמנית חברת BioNTech הציבו נתונים מניסוי שלב 3 שהראה כי המנה השלישית של החיסון מקפיצה בחזרה את יעילות החיסון למעל 95%, גם נגד וריאנט הדלתא.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים קורונה פייזר
חיסון חיסונים קורונה פייזר
יעילות של מעל 95%. חיסון נגד קורונה של פייזר
(צילום: shutterstock)
בניסוי השתתפו 10,000 איש בני 16 ומעלה שקיבלו את מנת הבוסטר או חיסון פלצבו ללא חומר פעיל כ-11 חודשים לאחר המנה השנייה. במחקר נמצא כי רק חמישה איש בקבוצת המחוסנים בתרכיב פייזר נדבקו בנגיף הקורונה, לעומת 109 מקרים בקבוצת הפלצבו.
החיסון יעיל:
ניתוח הנתונים העלה כי החיסון השלישי הביא ליעילות של 95.6% נגד הקורונה, בתקופה בה זן הדלתא היה נפוץ. בחברה נמסר כי גם פרופיל הבטיחות של החיסון נשמר. בפייזר מסרו כי יעילות החיסון לאחר המנה הראשונה והשניה יורדת עם הזמן, וכי ארבעה חודשים אחרי המנה השניה צנחה היעילות מ-96% ל-84%.
"תוצאות אלו מספקות עדות נוספת ליתרונות של הבוסטר", אמר מנכ"ל פייזר אלברט בורלה, "הוא מאפשר לנו לשמור על האנשים מוגנים היטב מפני הקורונה".
מפייזר נמסר כי החברה תגיש תוצאות מפורטות של הניסוי לצורך בקרת עמיתים לקראת פרסום המחקר בכתב עת רפואי, כמו גם ל-FDA, לסוכנות התרופות האירופית ולסוכנויות רגולטוריות אחרות.
נכון להיום חוסנו בישראל קרוב ל-3.9 מיליון איש במנה השלישית, ו-5.7 מיליון במנה השנייה. מבין החולים הקשים המאושפזים בבתי חולים, הרוב המוחלט הוא לא מחוסן: מקרב בני 60 ומטה, לכל 100 אלף איש – 4.7 אינם מחוסנים, 1.2 מחוסנים ללא תוקף, ורק 0.2 היו מחוסנים. מקרב בני 60 ומעלה, 90 לא מחוסנים, 12.2 מחוסנים ללא תוקף, ו-3.5 היו מחוסנים.