נתונים חדשים על חיסוני פייזר מדגימים עד כמה ה"בוסטר" הכרחי: יעילות החיסון במניעת הידבקות בקורונה ירדה מ-88% לאחר המנה השנייה ל-47% לאחר חצי שנה, כך מגלים נתונים חדשים שפורסמו בכתב העת הרפואי Lancet לאחר שעברו בקרת עמיתים.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
יעילות החיסון השלישי
יעילות החיסון השלישי
יעילות החיסון השלישי
(צילום: AP)
הניתוח הראה כי יעילות החיסון במניעת אשפוז ומוות נותרה גבוהה למשך שישה חודשים לפחות, אפילו נגד גרסת דלתא המידבקת ביותר של נגיף הקורונה. אלא שבחלוף החודשים, היעילות דועכת.
החוקרים מפייזר חקרו רשומות של כ-3.4 מיליון אנשים בדרום קליפורניה בין דצמבר 2020, כשהחיסון הופץ לראשונה, עד לאוגוסט 2021. הניתוח הראה בבירור שהחיסון יעיל נגד כל גרסאות הנגיף, כולל דלתא, אך כאמור יעילותו דועכת עם הזמן, כך שהיא מצריכה את מתן מנת הדחף.
לאחר החודש הראשון יעילות החיסונים נגד וריאנט הדלתא עמדה על 93%, וירדה ל-53% לאחר ארבעה חודשים. היעילות נגד שאר הווריאנטים של הקורונה צנחה מ-97% ל- 67%.
הצורך בבוסטר הוצג גם בדיוני ה-FDA לפני כשבועיים: במהלך הדיון הציגה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, נתונים המבוססים על יותר ממיליון מחוסנים בישראל - שהצביעו על שיפור של פי 10 בהגנה מפני הידבקות בקורונה ומפני תחלואה קשה בעקבות הבוסטר.
חרף זאת קבעו המומחים כי קיים חוסר אחידות במידע, בעיקר לגבי הבטיחות בבני נוער בני 17-16. עוד קבעו המומחים כי היקף הנתונים עדיין קטן מדי מכדי להכריע בסוגיה. המומחים קבעו כי יידרשו נתונים נוספים ולאחריהם דיון חוזר.
צפו בדבריה של ד"ר שרון אלרעי פרייס:
הדיון על מתן הבוסטר החל כבר לפני מספר חודשים, לאחר שנתונים הצביעו על כך שיעילות החיסון צונחת משמעותית מספר חודשים לאחר מנת החיסון השנייה. אין מדובר בנתון מפתיע שכן בכלל החיסונים הניתנים בעולם מאז ומתמיד קיימת דעיכה של מערכת החיסון, ועל כן ניתנות מנות דחף אשר "מקפיצות" את רמת ההגנה החיסונית (בעיקר של הנוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T) לרמה כזו שתימנע הדבקה ותחלואה קשה.
המחקר האחרון מישראל, שפורסם בכתב העת "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", אישר את ההערכות לגבי הצורך במנת דחף: מדענים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הטכניון, מכון גרטנר, מכון ויצמן ומשרד הבריאות עקבו אחר יותר ממיליון ישראלים שהיו זכאים לחיסון ומצאו כי 12 יום לאחר מנת הדחף השלישית, שיעור חולי הקורונה ושיעור החולים במצב קשה היה קטן פי 10 ויותר בקרב אלה שקיבלו מנה שלישית - בהשוואה לקבוצת הזכאים לבוסטר שלא התחסנו. בסך הכל, בקבוצה שלא קיבלה בוסטר נרשמו 4,439 מאומתים ו-294 חולים שמצבם הידרדר לקשה, לעומת 934 מאומתים ו-29 חולים קשה בקבוצת הבוסטר.
חיסון הבוסטר קיים אגב כמעט בכל חיסון שניתן בעולם: הוא הכרחי משום שכמות הנוגדנים ותאי הדם הלבנים מסוג T דועכים לאחר מנות החיסון הראשונות, מה שמחייב את מתן הזריקות הנוספות כדי "להקפיץ" את רמת המוגנות בחזרה. חיסוני בוסטר ניתנים מדי שנה נגד שפעת (משום שההגנה לאחר החיסון נמשכת כ-10 חודשים בלבד), וניתנים גם לשאר חיסוני הילדות בטיפת חלב, בחיסונים בגילי בית הספר, בבגרות, וגם בחיסונים ניתנים במרפאות מטיילים ליוצאים למדינות המזרח הודו ודרום אמריקה.