נזקי הקורונה הממושכת ממשיכים להתברר: מחקר חדש מגלה כי 59% מחולי הלונג קוביד סובלים מנזקים לאיברים הפנימיים גם שנה לאחר ההדבקה, ואף אם לקו בתסמינים קלים בלבד לאחר ההידבקות. הממצאים המדאיגים פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of the Royal Society of Medicine.
לונג קוביד הוא מצב שבו הנדבקים בקורונה ממשיכים לחוות תסמינים או לפתח תסמינים חדשים לאחר החלמה מנגיף הקורונה. תסמיני הלונג קוביד עשויים להיות רחבי טווח ולכלול עייפות, קוצר נשימה, כאבים בחזה, כאבי מפרקים, כאבי ראש, ערפול מוחי, קשיי שינה ודיכאון או חרדה.
קראו עוד:
על פי מחקר נרחב שנערך לאחרונה על חולי לונג קוביד לאורך 12 חודשים, אצל 59% מהחולים נצפה נזק באיברים שנה לאחר שחוו תסמינים ראשוניים, כולל אצל מי שלא נפגעו בצורה חמורה בזמן אבחון הנגיף.
המחקר התמקד בחולים שדיווחו על קוצר נשימה קיצוני, חוסר תפקוד קוגניטיבי ואיכות חיים ירודה הקשורה למצבם הבריאותי. המחקר כלל 536 חולי לונג קוביד. 13% מהם אושפזו כאשר אובחנו לראשונה עם הנגיף. 32% מהנחקרים היו עובדי בריאות.
פרופ' אמיטבה בנרג'י: "לפגיעה באיברים בלונג קוביד יש השלכות על תסמינים, איכות חיים ובריאות לטווח ארוך יותר, מה שמאותת על הצורך במניעה וטיפול משולב בחולי לונג קוביד"
מתוך 536 החולים, 331 (62%) זוהו עם פגיעה באיברים שישה חודשים לאחר האבחנה הראשונית. מטופלים אלו עברו מעקב שישה חודשים לאחר מכן בסריקת MRI לכלל איברי הגוף שפוענחה באוניברסיטת אוקספורד. הממצאים אישרו כי ל-29% מהחולים עם נגיף הקורונה הייתה פגיעה באיברים פנימיים, עם תסמינים מתמשכים ותפקוד מופחת, לאחר חצי שנה וגם לאחר שנה ממועד ההדבקה. 59% מחולי הלונג קוביד סבלו מפגיעה באיבר בודד שנה לאחר האבחנה הראשונית.
2 צפייה בגלריה
לונג קוביד
לונג קוביד
59% מחולי הלונג קוביד סבלו מפגיעה באיבר בודד שנה לאחר האבחנה הראשונית
(צילום: shutterstock)

אחרי שנה: סובלים אבל פחות

החוקרים דיווחו עוד כי נצפתה הטבה בתסמינים אצל חלק מהחולים בין החודש השישי למחלת הלונג קוביד לשנה אחרי ההדבקה: מקוצר נשימה קיצוני אצל 38% מהחולים ל-30% מהחולים; ירידה בשיעור חוסר התפקוד הקוגניטיבי מ-48% מהחולים ל-38% מהחולים; ושיפור באיכות החיים מ-57% מהחולים שדיווחו על איכות חיים ירודה ל-45% מהחולים שדיווחו על ירידה באיכות החיים לאחר שנה.
ראש צוות החוקרים, פרופ' אמיטבה בנרג'י ממכון UCL לאינפורמטיקה בריאותית, אמר: "מספר מחקרים מאשרים התמשכות של תסמינים אצל אנשים עם לונג קוביד עד שנה. כעת אנו מוסיפים כי לשלושה מכל חמישה אנשים עם קורונה ממושכת יש פגיעה באיבר אחד לפחות, ולאחד מכל ארבעה יש פגיעה בשני איברים או יותר, במקרים מסוימים ללא תסמינים".
הוא הוסיף: "הפגיעה באיכות החיים וההיעדרות מהעבודה, במיוחד אצל עובדי שירותי בריאות שנכללו במחקר, הן נתון מדאיג מאוד. עובדי בריאות רבים שנדבקו בקורונה וסבלו מלונג קוביד, לא סבלו ממחלה קודמת, אבל מתוך 172 כאלה, 19 עדיין היו סימפטומטיים לאחר 180 יום מההדבקה.
"לפגיעה באיברים בלונג קוביד יש השלכות על תסמינים, איכות חיים ובריאות לטווח ארוך יותר, מה שמאותת על הצורך במניעה וטיפול משולב בחולי לונג קוביד".

לונג קוביד: משיעול ועד אי ספיקת לב

תסמונת הקורונה הממושכת, לונג קוביד, היא השם שניתן למחלה שבה התסמינים נמשכים יותר מ-12 שבועות ובעוצמה משתנה. חלק מהתסמינים נעלמים וחוזרים, ואחרים אינם מופיעים בתחילת המחלה ומתפרצים רק לקראת ההחלמה או אחריה. בין התסמינים שעליהם מדווחים מחלימי הקורונה: שיעול, קוצר נשימה, עייפות, כאבי שרירים, בעיות זיכרון, חרדה, דיכאון, פריחות בעור ושלשולים
הדעה הרווחת היא שהמחלה נגרמת מתהליכים דלקתיים שנוצרים בגוף בתגובה לפלישה של נגיף הקורונה, ובהם "סערת הציטוקינים". תהליכים אלו גורמים לפגיעה נרחבת בגוף ובכלי הדם
דווחו גם מצבים של החמרה במחלות שונות כגון סוכרת ומחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס) או מצבים ראומטולוגיים. במקרים נדירים יותר דיווחו חולים על מצבי קרישיות יתר קטלניים, כולל התקפי לב, שבץ מוחי, פקקת ורידים ברגליים, אי-ספיקת לב והפרעות בקצב הלב.
תסמונת הקורונה הממושכת מתבססת על אבחנה קלינית - בדיקת רופא, תלונות חולה וכמובן בדיקת קורונה חיובית. מי שסובלים מתסמינים כרוניים ולא אובחנו בקורונה, יצטרכו כנראה לעבור בדיקת דם סרולוגית שתוכיח כי בגופם יש נוגדנים לקורונה.
לונג קוביד
עדיין לא ברור מה גורם לקורונה הכרונית, אולם הדעה הרווחת היא שהמחלה נגרמת מתהליכים דלקתיים שנוצרים בגוף בתגובה לפלישה של נגיף הקורונה, ובהם "סערת הציטוקינים". תהליכים אלו גורמים לפגיעה נרחבת בגוף ובכלי הדם. הציטוקינים - חלבונים זעירים המופרשים על ידי תאי דם לבנים - לרוב אינם מיוצרים בגוף בשגרה, אלא נכנסים לפעולה כשמתרחשת פלישת גורם זר לגוף.
עד כמה חמורה הקורונה הכרונית? התשובה לכך משתנה בהתאם לסיבוך המחלה אצל החולים השונים. מומחים ממליצים שחולי קורונה שהחלימו יישארו במעקב רפואי קבוע לאחר ההחלמה בשל הסיכון להיווצרות קרישי דם במוח, בריאות, בלב ובאיברים נוספים בתגובה לתהליך הדלקתי. מסיבה זו, רבים מהחולים שאושפזו במצב קשה והשתחררו לביתם, ממשיכים טיפול בנוגדי קרישה כמו אספירין.
2 צפייה בגלריה
לונג קוביד
לונג קוביד
לונג קוביד. לאחרונה מתרבים דיווחים גם על תלונות נוירולוגיות שונות
(צילום: shutterstock)
השיקום של הסובלים מלונג קוביד מתבצע בהתאם לפגיעה המערכתית. חולים שסבלו מפגיעה ריאתית יצטרכו מעקב צמוד של רופאי ריאות ויעברו פיזיותרפיית ריאות כדי לשפר את תפקוד הריאה בשילוב עם פעילות גופנית מדורגת.
חולים הסובלים מכאבים כרוניים או מעייפות יצטרכו המשך מעקב במרפאת עייפות (בדומה לחולים הסובלים ממחלת התשישות הכרונית). מאחר שבמקרה כזה אין טיפול ממוקד, השיקום מתבסס על פעילות גופנית, ובמקרים מסוימים כולל גם הידרותרפיה וטיפול בנוגדי דיכאון.
חולים שסובלים מהפרעות נפשיות ובהן דיכאון וחרדה, ימשיכו בייעוץ פסיכיאטרי מתאים. לאחרונה מתרבים דיווחים גם על תלונות נוירולוגיות שונות, ובהן נימול וחולשה. חולים אלה יצטרכו להמשיך במעקב נוירולוגי שעשוי לכלול גם בדיקות מעבדה, בדיקות EMG וסריקות MRI ולשלב טיפולים תרופתיים מתאימים עם פיזיותרפיה ופעילות גופנית.