תופעות הלוואי שאחרי הקורונה: עידן האומיקרון והחיסונים שינו את פני הקורונה, ממחלה שהחלה בתסמינים נשימתיים קשים, הפכה הקורונה במרבית המקרים, אצל המחוסנים, למחלה שבשלב הראשון היא קלה יחסית. אלא שלצד המחלה האקוטית מתרבים הדיווחים על תופעת ה"בריין פוג" - ערפול מוחי, שמשבש משמעותית את חייהם של מחלימי הקורונה, ועלול להימשך זמן רב.
קראו עוד:
הפרסומים הראשונים על תופעת ה"בריין פוג" החלו כמה חודשים לאחר פרוץ המגפה. יותר ויותר מחלימים דיווחו על תלונות נוירולוגיות כמו עייפות, חוסר יכולת להתרכז, הפרעות שינה ובעיות זיכרון. עם ההכרה בתופעה, רבו גם הדיווחים והתלונות של מטופלים על התסמינים השונים המופיעים זמן קצר לאחר ההדבקה או ההחלמה ועלולים להימשך לפרק זמן ארוך.
"מעל מחצית מהפונים למרפאת הקורונה הכרונית שלנו דיווחו על תסמיני 'בריין פוג'. החולים מספרים שהם לא זוכרים, שוכחים דברים, לא מסוגלים להתרכז, מתקשים בשליפת מילים. הם מספרים עוד שהם לא מצליחים לחזור לעבודה או ללימודים, לא מצליחים אפילו לראות סרט עד הסוף או לקרוא עיתון, ויש לתסמינים גם מחיר נפשי – חרדה ודיכאון"
"מדובר בתופעה שכיחה מאוד אצל מחלימי קורונה", מסבירה ד"ר עינת מדר, מומחית לרפואה פנימית ופסיכיאטריה מהמרכז הרפואי העמק. "מעל מחצית מהפונים למרפאת הקורונה הכרונית שלנו דיווחו על תסמיני 'בריין פוג'. החולים מספרים שהם לא זוכרים, שוכחים דברים, לא מסוגלים להתרכז, מתקשים בשליפת מילים. הם מספרים עוד שהם לא מצליחים לחזור לעבודה או ללימודים, לא מצליחים אפילו לראות סרט עד הסוף או לקרוא עיתון, ויש לתסמינים גם מחיר נפשי – חרדה ודיכאון".
היא מוסיפה ואומרת: "המטופלים חשים שהם הופכים להיות מעמסה. ממישהו שהוא שותף, בן זוג, מפרנס, מגדל ילדים, הם מרגישים פחות. יש להם סף תסכול נמוך, הם מתרגזים בקלות, מתפרצים".
1 צפייה בגלריה
סחרחורת
סחרחורת
ערפל המכסה את פעילותו התקינה של המוח. בריין פוג
(צילום: shutterstock)
ל-ynet הגיעו דיווחים רבים ממרפאות קורונה ברחבי הארץ, ומרפאות קהילה של ארבע קופות החולים על עלייה משמעותית בחודשים האחרונים בתלונות על "בריין פוג" ובעיקרן בעיות זיכרון, קשב וריכוז. מרבית הפונים הם הורים לילדים, שנשלחו על ידי צוותי המורים כשהם מדווחים על קשיי ריכוז של הילדים שהחלימו מקורונה, או מתוך יוזמה של הילד עצמו החווה קשיים בתפקוד בבית הספר.
על פי סקר שבוצע על ידי משרד הבריאות, עלה כי אחד מכל 20 ילדים ונערים בגילי 12 עד 18 שנדבק בקורונה סובל מתסמיני לונג קוביד, הכוללים בעיות שינה, בעיות זיכרון וחוסר ריכוז. מחקרים אחרים שנערכו בעולם הראו שהמספרים עשויים להיות אף גבוהים יותר, בחלק מהדיווחים גם עד 37% מהילדים והנוער המחלימים.
"בריין פוג הוא מונח כללי שמתאר, לכאורה, ערפל המכסה את פעילותו התקינה של המוח", מסביר ד"ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכירורגיה ורפואת כאב מהמרכז הרפואי שיבא, "כתוצאה מכך נפגעים מהירות וצלילות החשיבה, העירנות, הזיכרון והריכוז".
על פי סקר שבוצע על ידי משרד הבריאות, עלה כי אחד מכל 20 ילדים ונערים בגילי 12 עד 18 שנדבק בקורונה, סובל מתסמיני לונג קוביד, הכוללים בעיות שינה, בעיות זיכרון וחוסר ריכוז. מחקרים מהעולם הראו שהמספרים עשויים להיות אף גבוהים יותר, בחלק מהדיווחים גם עד 37% מהילדים והנוער המחלימים
לדברי ד"ר אונגר, התופעה מוכרת גם לאחר זיהומים ויראליים אחרים, ואף לאחר חבלות ראש או מחלת הפיברומיאלגיה. "אין לנו הסבר ברור לאותו ערפל מוחי", אומר ד"ר אונגר, "אך יש לנו הוכחה ברורה בקורונה כי הנגיף יוצר דלקת מוחית, ככל הנראה מפקטורי דלקת שמגיעים למוח משאר חלקי הגוף.
"אנחנו משערים שהדלקת, שמשפיעה על הנוירונים והתאים התומכים בהם, מפריעה לזרימה של שטף המידע במוח, ממש כמו שערפל בכביש מאט את תנועת המכוניות. התופעה עדיין נחקרת ברחבי העולם, אבל אנחנו מקווים שהפגיעה, ממש כמו ערפל רגיל, היא חולפת, ולאחריה המוח שוב מתבהר והחשיבה מצטללת".

האם יש טיפול לתופעה?

במרבית הפעמים, התסמינים על פי הדיווחים בספרות הרפואית הידועים עד עתה, לרוב חולפים בתוך כחודשיים אולם עלולים להימשך אף יותר. הטיפול מתחיל, כאמור, באבחנה הנכונה שמתבצעת במרפאות מחלימי הקורונה על ידי צוות מולטידיסיפלינרי הכולל נוירולוגים, פסיכיאטרים ומומחים למחלות זיהומיות.
"בניגוד להפרעות קשב וריכוז שמתחילות מוקדם, התסמינים אצל מחלימי הקורונה נראים תמיד בסמוך למחלה, או להחלמה", מסבירה ד"ר מדר, "אם מבצעים את הראיון הרפואי נכון, רואים למשל, שבניגוד להפרעות קשב וריכוז שמתחילות לרוב מגיל הילדות, בעיות הריכוז מהקורונה מופיעות בפתאומיות. גם בעיות זיכרון והפרעות שינה יהיו בסמוך להחלמה".
לאחר שנשללו בעיות אחרות, הטיפול מתבצע לרוב על ידי הפניה לריפוי בעיסוק, טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי וקלינאית תקשורת. "לפעמים מדובר בתהליך טיפולי ארוך שדורש הרבה אורך-רוח וסבלנות", מסבירה ד"ר מדר, "במידה שאנחנו מזהים שמתפתחות בעיות נוספות שמשולבות בתופעת הבריין פוג, כמו חרדה, דיכאון והפרעות שינה, במידת הצורך אנחנו מוסיפים טיפול תרופתי. ההמלצה החשובה ביותר שיש לעולם הרפואה להציע כדי להימנע מלונג קוביד, היא להתחסן. החיסון הוכח כמפחית את הסיכון לא רק למחלה קשה, אשפוזים ותמותה, אלא גם לתסמיני הקורונה כרונית שעלולה לפגוע משמעותית באיכות החיים".