האם העובדה שבני נוער מעשנים סיגריות אלקטרוניות ולא סיגריות רגילות אמורה להרגיע את ההורים? האם הסיגריה האלקטרונית חפה מסכנות בריאותיות? לפי ד"ר שירן בורד, ראש החוג לתואר שני במינהל מערכות בריאות במכללה האקדמית עמק יזרעאל וחברת עמותת "מדעת" - התשובה לשתי השאלות היא שלילית. לדבריה, הסיגריות האלקטרוניות מהוות סכנה - בין השאר משום שכמו הסיגריות הרגילות, גם הן מכילות ניקוטין, שהוא חומר ממכר, אלא שרוב הציבור אינו מודע לכך, וחשוב לה לצמצם פערים בנושא דווקא היום (ג'), שבו מצוין היום הבינלאומי למניעת עישון.
קראו עוד:
"אנחנו מנסים למנוע היום עישון מכל הסוגים, כולל של סיגריות אלקטרוניות", היא אומרת.
1 צפייה בגלריה
בני נוער מעשנים
בני נוער מעשנים
"מכיוון שהסיגריות האלקטרוניות מיוצרות בטעמים שונים, זה מפתה את בני הנוער לנסות אותן", אומרת ד"ר בורד
(צילום: Shutterstock)
ד"ר בורד מבססת את דבריה על מחקר שנערך לאחרונה בקנדה ושהעלה כי בניגוד לפרסומים בעבר, הסיגריה האלקטרונית עלולה לגרום נזק בריאותי - למערכות הנשימה והדם. המחקר גם הראה כי עישון של סיגריה אלקטרונית אינו מסייע להפסקת עישון, אלא להפך: יש בו סיכון גבוה למעבר לעישון של סיגריות רגילות.
מחקר נוסף שממצאיו מדאיגים את ד"ר בורד, בוצע על ידי המיזם למיגור העישון בישראל ומעיד על זינוק בשיעור העישון בקרב הנוער הישראלי - מ-4.7% ב-2019 ל-9.7% ב-2022. "כמעט 10% מבני הנוער הישראלים מעשנים", היא מדגישה.
נתון נוסף שהעלה המחקר: 33% מבני הנוער דיווחו כי התנסו בעישון של סיגריות אלקטרוניות, לעומת 24% בלבד שדיווחו על כך לפני שלוש שנים.
לפי מחקר של המיזם למיגור העישון בישראל, חל זינוק בשיעור העישון בקרב בני נוער - מ-4.7% ב-2019 ל-9.7% ב-2022. 33% מבני הנוער דיווחו כי התנסו בעישון של סיגריות אלקטרוניות, לעומת 24% בלבד שדיווחו כך לפני שלוש שנים
"הבעיה הגדולה היא שאנשים מאמינים ליצרניות, שמפרסמות כי עישון של סיגריה אלקטרונית עוזר לגמילה מעישון של סיגריות רגילות", אומרת ד"ר בורד. "זה פשוט לא נכון. אם הילד מעשן סיגריה אלקטרונית, יש סיכוי גבוה שבשלב מסוים הוא יעבור לעישון רגיל, וחשוב שההורים יהיו מודעים לכך. יתרה מזאת, מכיוון שהסיגריות האלקטרוניות מיוצרות בטעמים שונים, זה מפתה את בני הנוער לנסות אותן.
"בעיה נוספת טמונה בעבודה שרוב הציבור לא יודע שהסיגריות האלקטרוניות כלולות בחוק העישון, כך שאסור למכור אותן לבני נוער ואסור לעשן אותן במקומות ציבוריים, בדיוק כמו סיגריות רגילות. ומכיוון שלא יודעים את זה, אין אכיפה, ואנשים מרשים לעצמם למכור סיגריות אלקטרוניות לנוער ולעשן אותן בחופשיות בכל מקום, גם במקומות עבודה. חשוב להגביר את האכיפה בנושא הזה, אחרת תהיה כאן מגפה של עישון סיגריות אלקטרוניות, שיהיה קשה מאוד להתמודד איתה".