הוכחה נוספת ליתרון שבהפסקת העישון: חוקרים אמריקנים מצאו לאחרונה כי הפסקת העישון לפני גיל 45 יכולה להפחית כמעט לחלוטין את הסיכון לסרטן ריאות ולסוגי סרטן נוספים. המחקר רחב ההיקף פורסם בגליון החדש של כתב העת JAMA Oncology.
קראו עוד:
ידוע שלאחר הפסקת עישון, הסיכון לסרטן יורד משמעותית, אולם המחקר החדש, שעקב אחר מעל 400 אלף אמריקנים, מספק הוכחה מספרית: בקרב הנבדקים, מעשנים מתים מסרטן בשיעור גבוה פי שלושה מאלה שאינם מעשנים. עם זאת, מעשנים שהצליחו להיגמל עד גיל 45, הפחיתו את הסיכון העודף הזה ב-87%. מי שהצליח להיגמל מעישון עד גיל 35, הפחית את הסיכון העודף לסרטן לחלוטין.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה עישון
אילוס אילוסטרציה עישון
למעשנים סיכון גבוה פי שלושה למות מסרטן, לרוב סרטן ריאות, בהשוואה לאלה שמעולם לא עישנו
(צילום: shutterstock)
המחקר כלל נתונים על יותר מ-410 אלף אמריקנים שהשתתפו בסקר בריאות מתמשך בין השנים 1997 ל-2014. במהלך תקופת המחקר מתו מסרטן כעשרת אלפים משתתפים. בממוצע, למעשנים סיכון גבוה פי שלושה למות מסרטן, לרוב סרטן ריאות, בהשוואה לאלה שמעולם לא עישנו.
נמצא שהרבה מהסיכון תלוי בגיל בו המעשנים החלו לעשן והפסיקו: ככל שאנשים החלו לעשן בגיל צעיר יותר, כך גדל הסיכון שלהם למות בסופו של דבר מסרטן. בקרב אלה שהחלו לעשן לפני גיל 18, הסיכון למות מסרטן גדל לפחות פי שלושה. החוקרים הופתעו לגלות גם תחילת גיל עישון קיצונית, ועמה משמעויות בריאות הרסניות: כאשר אנשים החלו לעשן מוקדם באופן קיצוני - לפני גיל עשר, הסיכון שלהם למות מסרטן גדל פי ארבעה לעומת אנשים שלא עישנו כל חייהם.

(כמעט) אף פעם לא מאוחר להיגמל

החוקרים העריכו על פי הממצאים, שמעשנים שנגמלו לפני גיל 35, מחקו את הסיכון העודף שלהם למות מסרטן באופן מוחלט. אלה שהפסיקו לעשן לפני גיל 45, הפחיתו את הסיכון לחלות בסרטן ב-87%.
התחזית הייתה טובה גם למעשנים שהפסיקו מאוחר יותר. בגמילה מסיגריות בין הגילים 45 ל-54, הסיכון לסרטן צונח ב-78%, וב-56% בין הגילים 55 ל-64.
"המסר הוא שאף פעם לא מוקדם מדי ואף פעם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן", אמר פרופ' דיוויד טום קוק, מומחה לכירורגיית חזה באוניברסיטת קליפורניה ודובר של איגוד הריאות האמריקאי, "מעשנים מצליחים להיגמל טוב יותר כשהם מקבלים מעט דחיפה מהרופא, מתמיכה טלפונית, תרופות מרשם או תחליפי ניקוטין.
סרטן הריאה הוא הקטלני ביותר בישראל: בכל שנה מאובחנים כ-2,500 מקרים חדשים, ו-2,000 ישראלים נפטרים בתוך חמש שנים מיום הגילוי
"עישון מעלה את הסיכון לסוגי סרטן רבים", ציין תומפסון, "אלה כוללים את סרטן המעי הגס, הכליות, שלפוחית השתן, הקיבה והלבלב. אבל סרטן הריאות הוא הרוצח הסרטן המוביל בקרב מעשנים. חלק מהמעשנים לשעבר, שהפסיקו במהלך 15 השנים האחרונות זכאים לסריקות CT שנתיות לבדיקת סרטן ריאות - בהתאם לגילם ולמידת העישון שלהם בעבר. הייתי מעודד כל מעשן בהווה או לשעבר לשוחח עם הרופא ולברר אם הם מתאימים לבדיקה".
על פי נתוני משרד הבריאות, סרטן הריאה הוא הקטלני ביותר בישראל: בכל שנה מאובחנים כ-2,500 מקרים חדשים, ו-2,000 ישראלים נפטרים בתוך חמש שנים מיום הגילוי. איבחון מוקדם של סרטן הריאות הוא קריטי, כיוון שאין בריאות סיבי עצב לתחושת כאב, והתסמינים הכוללים שיעול, קוצר נשימה, כיח דמי ותסמינים נוספים - מופיעים רק בשלבים מתקדמים מאוד של המחלה.