זריקת ההרזיה סמגלוטייד, הנמכרת תחת שם המותג "וויגובי", ממשיכה להראות תוצאות משמעותיות: מחקר חדש מעלה כי הזריקה, שכבר הוכיחה את יעילותה מול מבוגרים, פועלת גם מול בני נוער ומביאה לירידה דרסטית במשקלם. הממצאים פורסמו לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine.
קראו עוד:
סמגלוטייד שימשה במקור לטיפול בסוכרת מסוג 2, ורופאים הבחינו שחלק מהמטופלים ירדו במשקל בעקבות השימוש בה. הם דיווחו על כך ליצרנית התרופה, חברת נובו נורדיסק, וזו החלה בניסויים שנועדו לחקור את השפעת התרופה על ירידה במשקל. בשנה שעברה החלו להתפרסם מחקרים שהראו כי התרופה אכן הביאה לירידה משמעותית במשקל אצל מבוגרים, מה שהוביל את מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאשר את הזריקה לטיפול בהשמנת יתר.
2 צפייה בגלריה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
הזריקה אוזמפיק. המחסור בישראל נמשך
(צילום: shutterstock)
המחקר החדש נערך על ידי אוניברסיטת מינסוטה בשלושה מרכזים רפואיים בעולם - בארצות הברית, במקסיקו ובבריטניה - והשתתפו בו 201 נערות ונערים בני 12 עד 17. הם חולקו לשתי קבוצות: הראשונה טופלה בזריקה וויגובי, הנלקחת אחת לשבוע, והשנייה קיבלה זריקת פלצבו שאינה מכילה חומר פעיל. כל המשתתפים קיבלו ייעוץ דיאטני והנחיות לפעילות ספורטיבית.
המשקל הממוצע של המשתתפים היה 107 ק"ג. המחקר נמשך 68 שבועות, ו-193 מהנבדקים המשיכו בו עד סופו. מהתוצאות עלה כי כ-40% מהמשתתפים שקיבלו את התרופה הצליחו להפחית את מדד ה-BMI שלהם (חלוקת המשקל בגובה בריבוע) ב-20% או יותר עד סוף המחקר והפחיתו בממוצע 14.7% ממשקלם ההתחלתי. אלה שקיבלו פלצבו עלו במשקל ב-2.7% בממוצע.
מדובר בניסוי ראשוני בלבד, כך שחברת נובו נורדיסק תצטרך לערוך מחקר נוסף, רחב יותר, כדי שתוכל להגיש בקשה ל-FDA לאשר את התרופה לבני נוער. התהליך עשוי להימשך מספר שנים.
בישראל נמכרת הזריקה תחת השם אוזמפיק: התכשיר מכיל את אותו חומר פעיל, אבל במינון נמוך. אוזמפיק מיועדת לחולי סוכרת מבוגרים, אבל אלפי ישראלים משתמשים בה לירידה במשקל בשל האפקט המשמעותי של דיכוי תיאבון ותחושת שובע שהיא יוצרת. בחודשים האחרונים חל מחסור בזריקה, ומשרד הבריאות אסר על קופות החולים לרשום אותה למטופלים חדשים. למעשה, כמעט לא ניתן למצוא אותה בבתי מרקחת, והיא נשמרת לחולי סוכרת בלבד.
זריקות הרזיה ירידה במשקל

פעם בשבוע - ויש תופעות לוואי

הזריקה אוזמפיק מכילה את המרכיב סמגלוטייד, ובדיקות הראו כי היא פועלת לא רק על הלבלב והכבד - ובכך מסייעת לחולי סוכרת - אלא גם על הקיבה. מדובר בתרופה מקבוצת האנלוגים להורמון GLP1, המחקה את פעילותו. GLP1 מיוצר ומופרש מתאי המעיים אל הדם, כשהייצור וההפרשה מתבצעים בגוף בתגובה למזון המגיע למערכת העיכול.
המולקולה GLP1 פועלת באופן רב-מערכתי, וכך גם התרופה הדומה לה: זו מעלה את הפרשת האינסולין מהלבלב בהתאם לרמת הגלוקוז בדם. הפעילות מתאפשרת רק בנוכחות גלוקוז: כשרמות הגלוקוז בדם יורדות, הפרשת האינסולין יורדת, וכשהרמות עולות, הפרשת האינסולין מהלבלב עולה.
התרופה פועלת במנגנון נוסף, שבו היא מקטינה את הפרשתו של הורמון בשם גלוקגון, המגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. הורמון זה בדרך כלל פועל בגוף כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו בכך שהוא משחרר את הגלוקוז מהכבד לדם.
במנגנון שלישי, שמוביל לירידה במשקל, התרופה מאיטה את התרוקנות הקיבה ומביאה בכך לדיכוי התיאבון ולעלייה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. היא גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן.
הזריקות מגיעות מאזור ההזרקה (לרוב באזור הבטן) למחזור הדם ומתחילות להשפיע בתוך יום עד שלושה ימים מרגע ההזרקה ולמשך כשבוע. הן ניתנות בזריקה תת-עורית פעם בשבוע. הטיפול מתחיל במינון נמוך שמועלה בהדרגה, בשל תופעות הלוואי שנגרמות בתחילת הטיפול. מדובר בתופעות הקשורות למערכת העיכול: שלשולים, גזים, בחילות ואי-נוחות בבטן. חלק מהמשתמשים מדווחים על רתיעה ממזונות מסוימים, כמו עתירי שומן ומלוחים, ועל כמיהה למזון מתוק.
2 צפייה בגלריה
אוזמפיק
אוזמפיק
אוזמפיק. כשהזריקה תחזור למדפים, המטופלים יאלצו להתחיל הכול מחדש
המחסור הקיים באוזמפיק מעמיד את המטופלים בפני חשש לעלייה מחודשת במשקל, שכן התרופה מפסיקה להשפיע בתוך כמה ימים. כשהזריקה תחזור למדפים, הם יאלצו להתחיל מחדש את הטיפול: בחודש הראשון ניתן מינון נמוך של 0.25 מיליגרם בשבוע, אחר כך ארבעה חודשים של 0.5 מיליגרם בשבוע, ורק חמישה חודשים מתחילת הטיפול מגיעים למינון הטיפולי של 1 מיליגרם, שאמור להוביל לירידה במשקל.
בחברת נובו נורדיסק לא יודעים מתי בדיוק יחודש המלאי בארץ. "המשלוחים ממשיכים להגיע לישראל חודש בחודשו", נמסר. "בשל יעילות התכשיר אנו עדים לביקוש הולך וגובר מעבר לציפיות, ולפיכך עדכנו והגדלנו את האספקה באופן משמעותי. למרות זאת, מעת לעת נוצר מחסור זמני.
"החברה אינה רשאית לתת המלצות טיפוליות לציבור הרחב. בהתאם לזאת, בתקופות של מחסור זמני המועצה הלאומית לסוכרת מוציאה המלצות ברורות לרופאים בישראל לגבי הטיפולים הרלוונטיים למטופלים מחוץ להתוויה, שסובלים מהשמנת יתר. החברה תמשיך לעשות כל מאמץ לעמוד בביקושים ההולכים וגוברים בישראל".