"הגל לא מאחורינו, אבל אנחנו נעים ונדים בין הנתונים": פרופ' חזי לוי, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות וכיום מנכ"ל בית החולים ברזילי שבאשקלון, מסביר הבוקר (ב') באולפן ynet את המצב הנוכחי בגל הרביעי של הקורונה בארץ: ביום אחד יש ירידה דרמטית במספר הנדבקים - ולמחרת המספר מושלש.
קראו עוד:
"הדבר הזה מתעתע", אומר פרופ' לוי. "אנחנו נעים ונדים בין תקווה לבלימה לבין רמות תחלואה גבוהות. הגל לא מאחורינו. אנחנו נמצאים בתוכו. מבחינת רמת התחלואה, אנחנו היום עם 7,600 נדבקים בערך, אבל רק אתמול היינו עם יותר מ-10,000. אנחנו גם עם מקדם הדבקה שחזר להיות 1. זה היה צפוי, כי אנחנו מתחילים לראות את ההשפעות של החזרה ללימודים, ובהמשך נראה השפעות של ההתקהלויות והחגים. אבל זה לא צריך להפיח בנו רוח קשה. יש יציבות במספר החולים הקשים והמתים. בבית החולים ברזילי רק חמישית מהמאושפזים מחוסנים, מה שאומר שהחיסון עושה את העבודה, וחשוב להדגיש את זה".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון. "רוב המאושפזים לא מחוסנים", אומר פרופ' לוי
(צילום: AP)
פרופ' לוי נשאל אם יש מצוקת מיטות בברזילי ואמר: "למזלנו, לא הגעתי למצב שבו אני צריך להחליט אם לטפל בבן ה-70 המחוסן או בבן ה-40 שאינו מחוסן. אם שניהם צריכים טיפול נמרץ, שניהם יטופלו. אין מחסור במיטות, אין אי-ספיקה. ועדיין, ליבי נחמץ כשאני רואה אדם בן 40 שמגיע במצב קשה כשהוא לא מחוסן. ליבי נחמץ לראות אישה הרה או יולדת צעירה במצב קשה, כי היא לא חוסנה. ליבי נחמץ לראות כ-30 מטופלי אקמו, שכ-90% מהם לא התחסנו. אני יודע שאפשר היה למנוע את זה".
"מערך הבדיקות לא קרס, אבל הוא קפץ לכ-150 אלף איש ביממה, וזה לא פשוט. לדעתי, צריך להכניס יותר בדיקות מהירות, להחליף חלק מבדיקות ה-PCR לבדיקות אנטיגן. אני חושב שזה הכיוון שמשרד הבריאות הולך אליו כעת: בדיקות מהירות בכמות מספקת יחליפו חלק מהבידודים"
בהמשך התבקש פרופ' לוי להתייחס לנושא הבדיקות והבידודים ונשאל איך קרה שמערך הבדיקות קרס, ואנשים מחכים שעות בתור. "המערך לא קרס", השיב, "אבל הוא קפץ לכ-150 אלף איש ביממה, וזה לא פשוט. לדעתי, צריך להכניס יותר בדיקות מהירות, להחליף חלק מבדיקות ה-PCR לבדיקות אנטיגן.
"אני חושב שזה הכיוון שמשרד הבריאות הולך אליו כעת: בדיקות מהירות בכמות מספקת יחליפו חלק מהבידודים. בנושא הבידודים אנחנו התקדמנו: פעם סגרנו בית ספר, אחר כך סגרנו שכבה, עכשיו סוגרים רק כיתה.
"אסור לשכוח שעוד מעט אנחנו נכנסים לחורף, ויש בארץ כיתות אטומות, סגורות, עם 40-30 ילדים, עם תחלואת חום שלא תמיד ברור מה המקור שלה. צריך להקפיד על חיסונים, אחרת לא נוכל לעבור את החורף".