שרון כידון
פרויקטור הקורונה האחרון: להחזיר את המפקדה ולהגן על המבוגרים
05:56
ברקע החשש מעלייה בתחלואת נגיף הקורונה, במשרד הבריאות מבהירים הבוקר (ג') כי אין וכרגע לא צפוי שום שינוי בהנחיות. במקביל, נערכים במשרד לקבלת מנות חיסון בוסטר שיוצעו לציבור לקראת החורף במקביל לחיסוני השפעת ועל פי אותן הנחיות ובראשן המלצה לקבוצות סיכון להתחסן.
"משרד הבריאות נערך למתן חיסונים ייעודיים בחורף הקרוב כנגד תתי הזנים החדשים", נמסר הבוקר מהמשרד. "משרד הבריאות ממליץ לאנשים בקבוצות סיכון להתחסן כנגד הקורונה בחורף הקרוב. ניתן יהיה להתחסן בכל חיסון מעודכן ומאושר על ידי משרד הבריאות לכשיגיעו החיסונים לישראל. המשרד ממשיך לנטר את מצב התחלואה ויעדכן את הנחיותיו לפי הצורך".
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
חשש מעלייה בתחלואה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
בתוך כך, פרופ' סלמן זרקא, לשעבר פרויקטור הקורונה ומנהל בית החולים זיו בצפת כיום, מתראיין הבוקר ל-ynet Live ואומר כי בהחלט קיימת עלייה בחולים. "מה שאנחנו רואים מבחינת הדיווחים, ברור לנו שזה לא משקף את המצב האמיתי, אנחנו רואים עלייה בתחלואה, אני יכול להגיד שמאושפזים במרכז הרפואי זיו שני חולים, אחד במצב קשה. בנוסף, חלק מהצוות כבר נדבק, כך שהמוגנות שלנו היא מאוד נמוכה, אז גל תחלואה הוא בפתח, ונכון לחזור ולעשות את הפעילויות שאולי שכחנו, אבל אנחנו יודעים לעשות אותן עם דגש להגן על האוכלוסיות המבוגרות, כי לצערי הן בהחלט יכולות לשלם בחיים שלהן".
הוא הוסיף ואמר כי הוא ממליץ לאנשים מבוגרים במקומות צפופים כמו אוטובוס, טיסה, מקום הומה אדם, לשוב ולעטות מסכות, וגם לחזור להוראת המסכות במוסדות לאנשים מבוגרים, שם כבר רואים עלייה בתחלואה. "צריך לקחת בחשבון שהאוכלוסייה כרגע לא מוגנת, אנחנו כמעט שנה בלי תחלואה, אבל עכשיו יש התעוררות של הנגיף. צריכים להגן על המבוגרים עליהם בצורה פרואקטיבית, תכף יש חגים".
2 צפייה בגלריה
מסכות מסכה קורונה מטוס טיסה טיסות
מסכות מסכה קורונה מטוס טיסה טיסות
להחזיר את המסכות למטוסים
(צילום: shutterstock)
לגבי החיסונים, פרופ' זרקא ממליץ על חיסונים לאוכלוסיות הסיכון. "כרגע הקורונה לאנשים שאין להם מחלות רקע, היא לא מחלה שמסכנת את החיים. אבל לגבי אוכלוסיות בסיכון זה אחרת. צריך לעשות מבצע חיסונים, גם שפעת וגם קורונה, כחלק מהמוכנות שלנו להגן על האוכלוסייה הזאת".
 פרופ' סלמאן זרקא פרופ' סלמאן זרקאצילום: יובל חן
יש לציין כי בישראל כיום אין נתונים מדויקים בדבר התפשטות הנגיף, שכן לא מתבצעות יותר בדיקות מוסדיות או בדיקות בקהילה ולמעשה לאף גורם אין את נתוני האמת שמצביעים את היקף התחלואה האמיתי.
עם זאת, מהסופר פארם נמסר כי "קיימת עלייה בביקוש לבדיקות קורונה לאור עליית התחלואה. בשלב זה אין חוסרים בבדיקות. במידה ונוצר מחסור נקודתי, הוא מתחדש בהקדם, ומתגברים האספקה לסניפים".
כמו כן, נמסר ממד"א כי גברה באופן משמעותי הדרישה לאספקת מנות פלסמה ממחלימים לצורך טיפול והצלת חייהם של חולי קורונה במצבים מורכבים, וכי הם יוצאים בקריאה מגברים ומנשים שלא היו בהריון וחלו בקורונה בשלושת החודשים האחרונים, וחלפו שבועיים מאז החלמתם המלאה - לתרום פלסמה.
ד"ר טל ברוש, אסותא אשדוד: "נראה לי שזו תחילה של עלייה בתחלואה, אבל קשה לדעת האם אנחנו בשיא שלו. אני מניח שלא מדובר על גל קשה, אבל אנחנו בכל אופן לא בסופו"

בבתי החולים עלייה במאושפזים עם תחלואת קורונה

בבתי החולים ברחבי הארץ מדווחים על עלייה בכמות המאושפזים עם נגיף הקורונה כחלק מעלייה כללית בשיעור התחלואה בנגיף. עם זאת, יש לציין כי על פי נתוני משרד הבריאות שיעור המאושפזים נמצא דווקא במגמת התייצבות ולא רושם עלייה חדה, אך בבתי החולים סבורים כי ייתכן והמגמה תשתנה.
על פי הנתונים בבתי החולים אושפזו ביום ראשון האחרון 48 חולים במצב קשה, ואולם יש לציין כי חלקם מאושפזים בבתי החולים מסיבות שאינן קשורות רק לקורונה וכי חלקם מתמודדים עם מחלות רקע קשות. בשבוע האחרון ככלל אושפזו בין 40 ל-50 חולים באופן קבוע במצב קשה עם קורונה.
טל ברושד"ר טל ברוש
לדבריו של ד"ר טל ברוש, ראש היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד, "יש עלייה מסוימת במספר ההדבקות ובקצב ההדבקות, אבל אין מידע אמין על כמה אנשים נדבקו בשום מקום בעולם כי לא נבדקים ותר במידות מוסדיות.
"בבית החולים אנחנו רואים יותר אנשים שמגיעים או במיון ויש עלייה גם באשפוזים. אף אחד לא יכול לדעת מה המצב בקהילה כי ברגע שהפסקנו בדיקות מוסדיות בקהילה אז היה ברור שלא יהיה לנו מידע ושנוכל לדעת רק על פי קצה הקרחון. לא תמיד חייבים לדעת הכל, אבל יש עלייה באשפוזים".
הוא מוסיף: "אנחנו לא רואים כמות אדירה של אשפוזים אבל יש עלייה משמעותית בשבועות האחרונים. גם בבית החולים יש יותר חולי קורונה. אנחנו רואים מעט מחלה קשה והרבה מחלה ברמה קלה. אנחנו רואים את אותם תסמינים ולרוב מחלה שפעתית ומחלה עוד יותר קלה בילדים. באנשים מבוגרים וביתר שאת מקבוצות סיכון כמו מדוכאי חיסון, מדובר על אותן אוכלוסיות שסובלות מסיבוכים של קורונה. נראה לי שזו תחילה של עלייה בתחלואה, אבל קשה לדעת האם אנחנו בשיא שלו. אני מניח שלא מדובר על גל קשה, אבל אנחנו בכל אופן לא בסופו".
למבקשים לתרום פלסמה - אנא התקשרו לשירותי הדם של מד״א בטלפונים 03-5300400 או 03-5300445.